Gå til innhold

E28 525i Gåen toppakningen. Noen som har?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bra at det går fremover, var det releet som var synderen?

Det skal være rundt 3 bar inn på fuelrailen, reell verdi noe i underkant, ca. 2,7-2,8 bar.

At bensinfilteret er tatt av har ikke noe å si på bensintrykket.

Det er en bensinpumpe i tanken også ja. Hvis du skrur opp det sorte lokket på høyre siden i bagasjerommet skal du se to kontakter, den ene er til bensinmåleren, den andre er til fødepumpa i tanken. Hvis du hører godt etter kan du normalt sett høre om pumpa går.

Skrevet

Takk for behjelpelig svar :)

Er litt usikker på hva det var som fikk den til å starte. Onkelen min lodda noe i releet, men det var ikke det tror vi.

I dag fikk vi tak i en annen hjerne, så nå går den som den skal, men er jo selvfølgelig no tull med kjølinga.

Ho koker, så vi tok ut termostaten, men det hjalp ikke. Kan det være toppakningen som er gåen?

Symptomer på gåen topppakning?

Skrevet

Hvis gåen toppakning skal ha innvirkning på kjølinga, så må det "blåse" opp av ekspansjonstanken med lokket av, mens går motoren går. Gjør det ikke det så er det mest sansynlig ikke noe problem (dvs. blåser luftbobler i systemet).

Disse motorene er generelt vanskelige å lufte skikkelig. Du må regne med å drive litt med det.

Før du starter å lufte bør du sjekke:

Er viskosekoblinga i orden? Sjekk om radiatorvifta lett kan holdes igjen mens motoren går. Putt f.eks en avis inn i vifta. Stopper vifta uten noe særlig motstand er viskosekoblinga defekt. Yter den litt motstand er den nok i orden.

Du kan prøve å varme opp termostaten i en kjele. Da vil du se at termostaten åpner seg sakte men sikkert når vannet blir varmt. Bør være helt åpen på ca. 85 grader C.

Vannpumpa har metallskovlehjul, så hvis den ser fin ut fra utsiden er den nok fin innvendig også.

Hvis du finner ut at termostaten er i orden, så ville jeg satt den tilbake, slik at systemet er komplett.

0. Sett varmeapparatet i bilen på maksimum temperatur.

1. Når du lufter, så fyller du først ekspansjonstanken full med kjølevæske.

2. Skru så opp den lille skruen på toppen av termostathuset, og vent til der renner ut kjølevæske. Skru igjen.

3. Start opp motoren, etterfyll evt. kjølevæske.

4. Gjenta nr. 2 mens motoren går, og repeter fortløpende.

5. Hvis motor koker, slå av motor og start på nr. 1 igjen.

6. Fortsett slik til motoren ikke koker.

Tips: Varier gjerne turtallet på motoren, og klem på kjøleslangene for å få ut all lufta.

Det går ca. 12 liter kjølevæske på kjølesystemet.

  • 3 weeks later...
Skrevet

Fikk lufta i et kvarter sist jeg holdt på, men når bilen hadde driftstemp så blåste det ikke varm luft ut av varmeapparatet, mer lunka.

Da kjørte jeg i 30 min uten at den kokte. Sjekka hvordan det sto til under panseret flere ganger, og det så bra ut. Men etter 35 min kokte den.

Skrudde opp vannpumpa i helga og den virka fin. Det er ikke vann i olja og det ryker ikke noe heller.

Er vel ikke så alt for mye å prøve nå, men skal prøve å lufte enda bedre en gang til.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Fikk fylla på no mer væske og da har den holdt seg uten å koke.

Men kjørte en og en halv time i dag, stoppa og sjekka hvordan vannet var. Da så jeg at vannet i ekspansjonstanken var brunt og vannet bobla/spruta opp. Detta er en herjebil, så er usikker på om jeg skal bytte pakningen eller ikke. Hva annet kan evt ha blitt ødelagt og er det mye jobb å bytte toppakningen?

Pakningen koster 1200 kr på GS. Noen andre sider som er billigere?

Er ikke tilfeldigvis noen som har en pakning liggendes a?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...