Gå til innhold

Håndbrems problemer/ justering!!! BMW E-39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd og strammet håndbremsen ved håndbremshåndtaket. Det har jeg strammet dem helt inn, men henger fortsatt ikke på handbremsen. Har skiftet de bremseskoene som er bak til handbremsen, da disse var blitt helt nedslitt og rustet. Skiftet også de fjærene som er på skoene. Skiftet ikke de strammerne som er på bremseskoen, fordi de var hele og fine!!! Bremsewierene ser også bra ut. Er det noen andre plasser jeg kan stramme/ justere dette på??? :)

Skrevet

Løsne strammingen ved håndtaket helt og stram på skruen i navet istedet.

Ved å bare stramme i hådtaket tar ofte bare et av bremsebåndene på hver side.

Skrevet

Feil feil feil. Justeringa ved håndbrekket er bare for å fange opp eventuell slakk i vaier, IKKE for å stramme håndbrekket..

Håndbrekket strammer du ved å stramme i trommelen. e39 har vel kombinert trommel/skive bak. Enten er det ett hull på baksiden av navet eller i forkant. Bruk et flatt skrujern for å skru på tannhjulet som er inne i trommelen via dette hullet. Mest sannsynlig sitter tannhjulet enten kl 12 eller 6. Drei så på hjulet til det sitter helt fast, så dreier du 3-4 omdreininger tilbake. Er du uheldig så er alt fastrusta å du må av med hele trommelen å smøre opp. Strammeskruen/tannhjulet ruster ofte fast slik at du ikke får justert noe.

Skrevet

Stemmer... det er nr 4 som er strammer.

Slakk wairene max, så klikker du strammeren med et flatt skruejern gjennom ene mutterhullet til trommel ikke klarer å snurres. Slakk så tre hakk.

Deretter strammer du waierne slik at du har max 6-7 klikk på handbrekket.

Strammeren på min E39 ligger kl.9, men det varierer.

edit: feil nr... skal selvsagt være 6 (ikke lett på en liten mobilskjerm) :)

Skrevet

Jeg kan bekrefte at oleo sin metode er helt korrekt. Det er ikke noe vits å stramme mer enn 6-7 hakk da det uansett sliter seg til, til rundt 6-7 hakk.

Skrevet

Nummer 6 er vel strammer.. Har ikke rørt dem jeg vettu... Er den jeg liksom skal skru på, etter jeg har slakket på av på hånbrekket???

Skrevet
Nummer 6 er vel strammer.. Har ikke rørt dem jeg vettu... Er den jeg liksom skal skru på, etter jeg har slakket på av på hånbrekket???

Korrekt!

Kan og legge til at hvis du har mer enn 8 klikk på Håndbrekket så får du mangel på EU-kontroll

Skrevet

Det du mener med flatt skrujern gjennom ene mutter hullet. Strammeren min står kl 6 slik som vist på bilde.. Men du at du slipper og ta av bremseskiven? Bremse skoene skal vel ligge som et press inntil bremseskivene?

Skrevet
Det du mener med flatt skrujern gjennom ene mutter hullet. Strammeren min står kl 6 slik som vist på bilde.. Men du at du slipper og ta av bremseskiven? Bremse skoene skal vel ligge som et press inntil bremseskivene?

Du skal kun skru av felgen... så bruker du det ene mutterhullet til å stramme gjennom.

Klikk noen hakk og drei på trommel for å kjenne når bremsebånda begynner å legge seg inntil trommel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...