fastway Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Heisann! Har en veldig fin utgave av E39 520iA 99'-mod. som jeg har hatt mye glede av, men nå må selge grunnet overgang til firmabil. Samme dag som jeg skulle legge den ut røk selfølgelig en sensor og ABS/ASC lysene poppet opp. Etter snart 2 måneder og rund 10.000,- fattigere er jeg fortsatt ikke i mål. Først skiftet jeg en sensor der feilmeldingen tilsa at dette var problemet. Så fant verkstede(som vanlig) ut at det var ABS modulen og den ble reparert (av modulemasters.com flott side!), så skiftet jeg de to andre sensorene, som røk etter tur. Men her kommer den nye vrien!! Bilen har ingen feilkoder, jeg har skiftet bremseklosser og skiver fremme, hjullagerene virker bra (har ikke testet hjullagerene bak) og det er ingenting som tilsier at verken det tekniske eller elektriske er defekt. Men fortsatt har jeg problemet med ABS. ABS slår ut uansett. Den fungerer hele tiden uavhengig av fart, trase, vær og dekk. Verkstedet klarer ikke å finne ut hva som er galt, og jeg har i snart en uke søkt på internett etter noen som har samme problemet, uten hell. Det mekanikeren sa var at ABS fungere pga. bilen tror det er glatt og løser ut ABS'en (samme fyren som ikke klarte å finne ut hva det var). Jeg er frustret, lei meg og vil helst legge meg i fosterstilling å grine i en 20-30 minutters tid isteden for å dra på merkeverksted der det nermeste har rundt 1-2 mnd ventetid og tar beskjedne 1990,- timen i arbeid. Jeg kommer til å henge opp bilde og be, hver kveld om lykke i resten av livet til vedkommende som har tips til hva dette kan være og hvordan jeg fikser det..
Aroid Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Har du en vibrerende pedal? At ABS slår inn når du bremser?
m-alpin Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Følger med på denne da jeg har akkurat samme problem på lik modell. Brukt masse penger på dette å mest lyst til å kaste hele bilen.
Otis Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Det er jo egentlig ganske enkelt. Om en diagnose ikke sier at noe er feil, så må man måle ohm på hver ABS sensor for å sjekke dem. Der vil det vises om noen av de er defekt. Om ingen av de er defekt, så er det ABS hjernen.
baremats91 Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 jeg er 90% sikker på at det er et hjullager bak, klundra med en slik bil på jobben, og fant ut at det var en skade på baksiden av hjullageret bak, kransen til hjulsensoren bak er inni hjullageret og det ligger en gummipakning utenpå den. ta ut sensorene bak og se om du kan se noen skader på gummien på hjullageret om sensoren ble skiftet på verksted så kan det hende de har klart å skade kransen, og da kan du prøve å få nytt hjullager på verksted tabbe, sparer deg for noen kroner
fastway Skrevet September 28, 2011 Forfatter Skrevet September 28, 2011 Takk så hjertelig for alle inspill! Skal kjøre bilen oppi ræva på han som fikset sensorene imorgen å få han til å teste ohm og hjullagerpakkningen! Poster her om resultatet var av bra sort
Aroid Skrevet September 28, 2011 Skrevet September 28, 2011 Rett som baremats91 sier. Når abs aktiveres uten noe grunn i lav hastighet når man trykk på bremspedalen så er det en trigger feil. Feilen oppstår at hjulsensor er for langt i fra trigger hjulet eller skader på triggeren Feilen kan også kom vist man har forskjelige dekk dim foran og bak Når jeg feilsøker på trigger feil så bruker jeg en multimeter måler Volt som blir generet ved 2000rpm på motoren i 2gear under kjøring , tester på vær enkelt sensor. Den sensoren som har veldig høy +- faktor har en feil med triggeren. Jeg måler i fra kontakten som er i motor rommet til abs sentralen. ohm kan var riktig på sensoren men den kan få en genererings feil pga skade på triggerhjulet eller for lang av stand i fra triggerhjulet. Ganske så enkelt å finn feilen men kan ta litt tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå