Gå til innhold

Hva styrer forbruksindikatoren i E34?

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
Skrevet

Ok, har tenkt litt mer nå. Må vel være DME som pønsker den ut på et vis.

På samme måte som den finner ut av hvor stort behoved for drivstoff er.. aka TPS signal etc.

Edit: Hvor fort bilen kjører er jo selvsagt også viktig ;)

Skrevet

Ganske sikker på at det fungerer på denne måten:

Motorstyringen beregner dette ene og alene ut i fra i fra åpningstiden på dysene og hvor fort du kjører. Så dersom man tukler med størrelsen på dysene og/eller bensintrykket blir forbruket galt (men kan kalibreres i kjørecomputeren).

Skrevet

Tja, jeg vet forbruket "sank" etter jeg monterte motstanden på LMM. og har forsåvidt ikke testet å kjøre noe uten LMM innkoblet for å se etter forskjell.

Problemet hos meg er at forbruket "hoppet" når bilen begynner å lugge/gå ujenvt. Slik at om det var flow igjennom LMM som styrte dette, ville det vært en god indikasjon på at LMM er kaputt.

Skrevet

Men hvis du tukler med signalet fra LMM vil jo motorstyringen tro at motoren får/bruker mer/mindre luft og som et resultat av det regulere åpningstiden til dysene. Jeg vet som sagt ikke, men for meg høres det veldig rart ut at/om LMM skal ha noe med forbruksmåleren å gjøre. Til det er målingen fra LMM for upresis.

Åpningstiden til dysene beregnes ut i fra en rekke parametere, så dersom jeg har rett kan man ikke konkludere hva som er galt dersom forbruksmåleren er i ulage, bare at noe er galt.

Skrevet

Mener å huske jeg leste et sted at den regner hovedsakling sammen turtall og fart internt i instrumentpanelet etter en formel/logaritme eller hva det nå heter, men det vil jeg ikke si sikkert.

Jeg kjørte med defekt lmm, defekt lambda, og frakoblet lmm og lambda om hverandre på min E34, og dette ga ikke noe spesielt utslag på forbruksmåleren min som jeg la merke til (M50B25).

Edit: Søkte litt i google nå og fant igjen tråden jeg leste det i.

http://www.bimmerfest.com/forums/archiv ... 04399.html

Står i nederste innlegget.

Skrevet

Du tenker på innlegget fra Attack Eagle? det kan jo ikke være korrekt, da det bl.a skrives at det er vakuum med i beregningen. Jeg har da bare overtrykk under pådrag.

Iittala:

Tuklingen er for at LMM ikke skal makse ut under pådrag pga kompressoren. Dette sammen med mapet fra ESS og større dyser skal etter retten fungere fint sammen. Det gjør det forsåvidt også, ihvertfall i begynnelsen, men nå i det siste har den bare ikke noe interesse av å gå jevnt.

La i sådan sammenheng merke til at denne forbruksmåleren også begynte å røre seg uregelmessig når motoren begynner å gå ujevnt.

Edit:

Her står det mye lurt. Til E30, men dog.

The fuel consumption gauge is not linked to vacuum, as what might be assumed by many people.

Fuel rate is computed by the DME (being a '89 320i yours will have Motronic) and sent to the OBC if equipped and fuel econometer, if equipped. Not all E30s came with econometers, namely the 316, 316s, and 316i cars.

Faults that could affect the econometer readings, which in your case is either 0L/100km or 30L/100km (in MPG readings that would be ∞MPG or 0 MPG) could be:

•A faulty DME.

•Faulty Service Indicator board.

•Faulty Service Indicator batteries.

Should the gauge fail to function alltogether, then the problem could be all or some of the above, plus:

•Cracked or damaged cluster main board.

•Damaged gauge servomotor.

•Damaged gauge wiring from motor to main board.

•Faulty wiring from DME to cluster.

tgipierced, CHECK ENGINE faults won't affect the econometer. CHECK ENGINE faults are listed below:

• Throttle Position Sensor

• Coolant Temperature Sensor

• Intake Leaks, or more specifically, Unmetered Air Intake

• Oxygen Sensor

None of which affect the econometer readings, since the fuel rate is calculated directly from injector pulse-time/duty cycle.

Good thing BMW made econometers, especially in Europe. Price of gasoline alone is well over 7.50/gallon. Be happy the average USA price is less than half that.

davidk0, here's what you should do.

• Check for vaccum leaks. Use an aerosol can of petroluem distillate product, like WD40, PB Blaster, TriFlow, etc. Listen for leaks around common areas, like the intake bellows from the AFM to the intake manifold, valve cover gasket, throttle body gasket, injector o-rings. Listen for hissing, should you suspect an area spray the zone lightly with the areosol product. Should the engine pick up the revs, then that should be your problem. AFM boot is a very common problem, most are shot by 250,000km/155k miles.

• Take apart the cluster. (gotta finish that cluster article >.<) (PM me with the photos, I'll post them up for you) Inspect the Service Indicator board for corrosion, cracks, etc. Inspect the batteries for corrosion. Use a volt-ohm meter to check the battery voltage. (1.2v is good for NiCd AAs, 2.8 or higher for Li-MnO2 batteries).

Should those fail, try replacing the ECU. Should have plenty of E30s in Belgium

(PM me photos, I'll post them up for you since you can't do that yet. Because I'm doing a cluster Article, that also means I'd love to see other things...)

Da blir jo spørsmålet et annet. Hva styrer åpningstiden på dysene? ;)

Skrevet

Åpningstiden (durasjonen) styres av alle signalene som går inn på motorstyringen.

LMM, Lambda, kjølevannstemperatur, lufttemperatur, TPS, (bankesensor) og turtallssignal.

Dette resulterer i tre utsignal fra motorstyringen; tenning, injectorer og tomgangsmotor.

Kort illustrert:

Signaler inn --> signaler ut

Forutsatt at jeg nå kommer på alle signalene..

Skrevet

Om noen systemer hadde vært styrt av vakum hadde de nå kun fungert ved stengte spjeld. Er ikke annet enn veivhusventilasjon som trekker vakum fra kompressorens sugeside.

Iittala;

Så med andre ord vil altså en kaputt LMM gi symptomer slik jeg beskriver?

Virker egentlig for meg litt som at det er dårlig kontakt ett eller annet sted, siden det er så av/på, men siden det som nevnt er periodisk er det litt vanskelig å feilsøke på det. Skal ihvertfall teste med en annen LMM først, så får man se hva det blir til.

Er det slik på disse at LMM er deaktivert ved WOT?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...