Gå til innhold

BMW og Mini "skilles"


 Share

Anbefalte innlegg

Med henvisning til det tyske fagtidsskriftet Autowoche meldes det at Mini i framtiden ikke skal selges fra BMWs forhandlerlokaler.

På samme måte som VW, Audi og Skoda ikke lenger selges fra samme lokaler, blir BMW-forhandlere som ønsker å fortsette å selge Mini nødt til å bygge om med egne showrooms og egen inngang for Mini.

Bakgrunnen for dette er at BMW planlegger en ny modell, mindre enn dagens 1-serie. Denne vil komme med forhjulstrekk og dele endel komponenter med Mini, og BMW ønsker derfor å skille de to merkene klarere.

Det ventes også at BMW vil lansere nye varianter av dagens 1-serie som vil få forhjulstrekk. Her er f.eks. et bilde av det som ventes å bli en ny 1-serie GT:

whdkzq7ghsov4mrohg5o.jpg

I tillegg ryktes det om en Z2 - en forhjulstrukket roadster på størrelse med Mazda Miata.

1-serien beholder selvsagt sitt bakhjulstrekk - men hva med neste generasjon 1-serie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor gå over til forhjulstrekk om jeg tør spør?

Det er fordi en bil med bakhjulstrekk trenger ekstra plass til motor og drivverk. En bil med forhjulstrekk har normalt en tverrstilt motor der motor gearkasse og drivende/styrende hjul er en enhet. Det er med andre ord ikke bruk for en transmisjonslinje bakover til en differensial og til de drivende hjulene bak. En vinklet tverrstilt motor trenger også et betydelig mindre motorrom enn en langsliggende motor, som er normal layout i en bil med bakhjulstrekk (det finnes unntak). Resultatet med forhjulstrekk er mer plass i bilens kupe samt en betydelig billigere monteringsprosess.

For BMW´s del handler dette nok mest om economy of scale. BMW trenger flere bilmodeller som kan diversifisere markedet i den billige enden av markedet. Akkurat som en billigere Audi koster mer enn en Golf/Passat... kan en Golf/Passat koste mer enn en ditto Skoda... kan en Skoda koste mer enn en Seat. Rent teknisk er det lite som skiller alle disse modellene og dette gjør at VAG kan tjene stort på å selge spesielt VW og Audi. BMW har manglet denne muligheten og det er dette vi ser utvikle seg nå. Rent teknisk er jeg rimelig sikker på at lite kommer til å skille mellom en liten BMW og Mini (kanskje bortsett fra motorene), men det er ingen tvil om at det er BMW´en som er premiumproduktet med dertil høyere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...