Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Godagen alle bimmerfrelste godtfolk! :) Ny på forumet her, og er ute etter noen kloke ord! så går rett på sak egentlig.. Fikk tak i en turbo, intercooler, bensintrykksregulator, litt div rør og en manifoil fra en saab 9000.

Tanken slo meg raskt at det blir et prosjekt i garaget i vinter! så derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har lada m10 motora før? tenkte ikke noe slikt kjempe rått, men max en bar? bare så det går litt bedre enn det den daffe m10'n fra før er... kom med inspill og ideer! mottas med et stort takk! :)

• 4 weeks later...
Skrevet

bump, ingen som kan gi en DETALJER forklaring? haster litt, for jeg og en kompis skar snart sette i gang før snøen kommer! hadde vært kjekt med litt info :)

Skrevet

Hvis du ikke vet hva du mangler, og trenger en detaljert forklaring på hva du skal gjøre, har du kompetanse og verktøy til å klyve motoren og gjennomføre prosjektet etterpå?

Hvis nei er de kloke ordene mine; kjøp heller en m20b25 med gear og monter den.

Blir nok både billigere og enklere.

Skrevet

Tror ikke jeg ville kjørt mer enn 0,6-0,8 på original M10 innmat.

Gøy å se noen prøver seg på M10, ikke så ofte.

En kamerat av meg bygde en ålreit M10 turbomotor for endel år siden, kan se om jeg finner igjen noe info på den.

Kan vel heller spørre hva det er du lurer på ang å montere turbo på M10 ?

Skrevet

Hvor mye en original m10b18 tåler, kommer ann på hvor god kontrol du har på bensin og tenning. Hvis du unngår tenningsbank, så går det fint å lade 1,2-1,3 på helt original motor.

Hvis man senker kompresjon til mellom 8,5:1 og 8:1 og monterer pianotråd i blokka, går det fint å lade 1,8- 2 bar. Igjen er det avgjørende å ha god kontroll på bensin og tenning.

Skrevet
Hvor mye en original m10b18 tåler, kommer ann på hvor god kontrol du har på bensin og tenning. Hvis du unngår tenningsbank, så går det fint å lade 1,2-1,3 på helt original motor.

Hvis man senker kompresjon til mellom 8,5:1 og 8:1 og monterer pianotråd i blokka, går det fint å lade 1,8- 2 bar. Igjen er det avgjørende å ha god kontroll på bensin og tenning.

Når du da sier kontroll på tenning, vil det å justere/forskyve originaltenning gå ann? eller må det til med no elektronikk her? på bensinsida, jeg så et innlegg på skogenracing.com der en hadde tatt utgangspunkt i to trykkbrytere fra saab, og 4 stk tillegsdyser. den første slo inn etter 0,3 bar, de to andre etter 0,7, og den siste etter ca 1 bar. og han hadde kjørt på rundt 1,3 i trykk. hva tenning angikk der, har jeg ikke peilig på hva han gjorde med. så lurer egentli bare på, hva må til for å ha rundt 160 - 170 hester som ikke gir opp etter ei uke? :P takk for svar alle sammen :) ble LITT klokere hvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...