Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen begynte å koke under kjøring og vannet forsvant ganske raskt uten at jeg fant årsaken. Til slutt måtte jeg gi opp og håpet på det beste da jeg satte igjen bilen på verksted hos strandveien auto i trondheim. Jeg fryktet topp pakningen men håpet så klart på noe mindre....

Dette er hva jeg fikk tilbake:

Topp pakning skifte: 17800

ASC Wire: 330

Beltestrekker førerside: 950

Traversforinger 6045

Casterstag HS Fram 3000

Støtdempere fram 5430

Øvre bakre stag 5945

Opphengskule v. Bak 1906

Bremserør over tank. 4279

Diverse verksteds materiell osv....

Summa sumarium: ca. 59000. Bilen kostet 48000 og jeg har knapt hatt den i 2 måneder ved kjøpstidspunkt fremsto den som i god teknisk stand og skulle få skiftet foringene fram før levering det ble gjort.

Fikk mer enn bakoversveis og mye hvitt hår når jeg fikk mailen med denne listen.

Hva gjør jeg nå, det er langt hinsides hva jeg har råd til. Topp pakning og bremser ba jeg de om å skifte, må få den på veien igjen. Må ta opp lån privat for å betale for det. Har hørt med kjente og de som tar på seg sånt på kveldstid, ingen av de sa seg villige til å gjøre jobben på en bmw da det tok for mye tid. (topp pakning).

Forslag til hvor jeg kan skaffe deler, om det er noe jeg kan gjøre selv av dette? Har begrenset med utstyr og tilgang til verksted eller bukk finnes ikke. Beste fall har jeg olje jekker og ei gammel grav. Erfaringer med strandveien auto? Sitter virkelig i beit her og vet ikke hva jeg skal gjøre, er avhengig av bil for levering til barnehage og komme meg til arbeid.

Skrevet

Toppen er greit å sette bort ...la andre gjøre det. Resten burde du kunne greie selv...hvis du har skrudd litt før. Nå står det vel ikke noe om hva slags bil det er...men likevel så tror jeg dette er forholdsvis enkle operasjoner.Kanskje støtdemper skifte er den verste jobben ?

Skrevet

Som nevnt over her, hva slags bil er det snakk om? Kan skru mye av det der selv hvis du bare får litt veiledning.

Skrevet

Er jo billigere å bytte motor en å bytte topp pakning jo :-(

Men er som flere sier her at det er jo en del av feilene du kan fikse selv ev med "rettleding" av en litt kyndig person.

Har du ikke noen kompiser som kan hjelpe til litt da ?

Skrevet

dæven, detta va dyrt. her bør du absolutt sjekke om noen vil hjelpe deg uten kvittering ;) men du klarer sikkert å bytte mye av dette selv! e39 er ikke ille å skru på i heletatt.

Skrevet

altså, du må ikke finne på og bruke penger på og bytte toppakning på den der, kjøp en hel delebil i svergie, (koster typ ikkeno for en 523) og få noen til og bytte over de delene du trenger.

det er nødt til og være billigere enn det der ! også selger du alt du ikke trenger fra delebilen så skal du fort se at det ikke har kostet deg annet enn arbeids timene du har måttet betale / nedlegge !

Skrevet

Kombinasjonen koed.no+bimmers.no+en plass å skru vil senke regningen beeeetydelig...

En kompis av meg sier alle som har BMW er jævlig flinke til å skru. Det tvinger seg fram.

Trasige greier, uff.

Skrevet

Er ikke redd for å skru selv, men er mer det at jeg er i en situasjon hvor jeg hverken har utstyr, verktøy, penger eller tid til å gjøre det selv. Hadde det ikke vært kritisk å få bilen på veien igjen rimelig snart ville jeg ikke stått tilbake for å prøvd å tatt topp pakningen selv på noen dager.

Fjærene derimot er jeg skeptisk til å begynne med, har dårlig erfaringer med de fra tidligere biler.

Skrevet

Skifte toppakning er lurt, da vet du at den er ny og går 200.000 til. Skift motor og blås pakning igjen om kanskje seks mnd..

Alle feilene på bilen din er standard E39 feil og skjer med alle. Det er dyrt med BMW. Med fare for å være stygg.. Har man ikke råd til det bør man kjøre noe annet evnt kunne skru selv.

Skrevet

Slik jeg forstår det, så leverte du inn bilen for å få start på den igjen.

http://www.schmiedmann.no/show-as-origi ... 27826.aspx <-- Der har du pakingssett til din motor. 1900,-

Legg ut en tråd på bimmers med "Ønsker hjelp til skifte av toppakning i nærheten av [sett inn sted]".

Jeg og min bror skiftet på 520'en jeg hadde, og det var overraskende "lett" gjort, bare man (som nevnt flere ganger oppover her) får de rette anvisningene.

Vi gikk steget fullt ut, og skiftet topp i samme slengen, hvor vi også justerte ventilene for å slippe tikking. I samme slengen byttet vi også vannpumpe, registerreim (var det på den), osv.

Totalt, med alle deler og noen kasser øl til min bror, så kom ikke gildet på stort mer enn 15.000 (det inkluderer da L A N G T mer enn det du skal ha for å få bilen din til å starte igjen).

Alt det andre kan du jo ta på sikt, gjerne kjøpe brukte deler på http://www.koed.no eller http://www.finndel.no og så kjøper du deg en Haynes-bok :-)

Evt. så KAN du jo selge den som den står, og kjøpe en nyere bil (som garantert kommer til å koste deg mindre over tid, dersom du ikke er lysten på å skru selv).

Det ér dyrt å ha gammel bil, om man ikke skrur selv/kjenner noen :-/

Skrevet
Kombinasjonen koed.no+bimmers.no+en plass å skru vil senke regningen beeeetydelig...

En kompis av meg sier alle som har BMW er jævlig flinke til å skru. Det tvinger seg fram.

Trasige greier, uff.

Jeg er ikke enig med det der, men ser poenget ditt ;P

59.000 er latterlig, du kan fint klare alt dette (bortsettfra toppakning) selv, så sant du har vet opp og ned på en skralle. Let litt her inne, pluss en haynesbok, noen pils og et sted å stå, så er mye gjort:) Skulle vært dårlig med bilen om jeg hadde satt den på verksted til den prisen! Bare spør her inne, så får du ofte veldig gode svar:)

Skrevet
Er ikke redd for å skru selv, men er mer det at jeg er i en situasjon hvor jeg hverken har utstyr, verktøy, penger eller tid til å gjøre det selv. Hadde det ikke vært kritisk å få bilen på veien igjen rimelig snart ville jeg ikke stått tilbake for å prøvd å tatt topp pakningen selv på noen dager.

Fjærene derimot er jeg skeptisk til å begynne med, har dårlig erfaringer med de fra tidligere biler.

Selg bilen og kjøp en annen billig bruksbil? E39 er tross alt en gammel bil, og slitasjedeler som dette må du bare regne med fremover (kanskje ikke fullt så ekstremt, så ut som du fikk alt på engang der..) Som en annen her skriver, du finner DIY på å gjøre alt selv på nettet. Men selv om du gjør alt selv er det nok fortsatt 10-20.000 kun i deler her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...