Gå til innhold

Er det noen fordel med store felger og breie dekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kommer litt an på egentlig. jeg hadde 20" på min E38. syns ikke det var noe og klage på i det heletatt. ikke verken støy eller sporing.

hadde 19" før 20" og de spora litt. så er nok ikke noe fasit svar på dette. kommer veldig an på dekk, vei og bil tror jeg.

Skrevet

I tillegg vil bilen akslerere noe dårligere pga felgene veier mer, og i mange tilfeller også ha et høyere forbruk pga økt friksjon.

Skrevet
Du vil få bedre veigrep p.g.a økt kontaktflate.

Med mindre underlaget er ujevnt, da vil du få dårligere grep pga. høyere uavfjæret vekt og mindre ettergivende dekk som følger underlaget dårligere.

Skrevet

Store felger med lavprofildekk sliter også mer på understellet da dekket ikke tar opp like mye ujevnheter som et godt gammaldags ballongdekk :)

Sporing er veldig avhengig av dekk, så du trenger ikke få noe voldsomt av det.

Jeg kjører mye i Oslo, og ser ingen grunn til hvorfor jeg skal gå ned fra min ballongdekk i 195/65 eller deromkring på originalfelgene.

Skrevet

Med mindre underlaget er ujevnt, da vil du få dårligere grep pga. høyere uavfjæret vekt og mindre ettergivende dekk som følger underlaget dårligere.

En vil også få dårligere grep på snøføre da en får redusert marktrykk (per cm2).

På vinterføre er det bedre med noe smalere dekk.

Skrevet

Jeg kjører 275/35/19 bak på 740'n, dekkmerke er Nankang og er storfornøyd med bredden og dekkmerket ( sålenge det ikke regner ). Sporer litt der veien er meget slitt og lite støy i bilen.. :-)

Skrevet

En vil også få dårligere grep på snøføre da en får redusert marktrykk (per cm2).

Breiere dekk på snøføre vil dog få deg lettere opp bakker.

Jeg kjører 255/35/18 bak 235/3518 foran på min E34, og jeg elsker det. Er en fryd å kjøre i forhold til mine ballong-vintrdekk :P

Skrevet

Likevel hevder de fleste det motsatte..

Skrevet

Jo breiere dekk på snøføre, jo dårligre kommer du deg frem.. = større kontakt, men mindre tyngde i kontaktflaten.

Jo smalere dekk på snøføre, jo bedre kommer man seg frem.. = mindre kontakt, men mye tyngde i kontaktflaten.

Er en grunn til at rally bilene har sykkel dekk når dem kjører på snø.. ?

Skrevet

man får selvføgelig dårliger fremkommelighet / grep med bredere dekk på våt&glatt veibane, mer sporing får du også selvfølgelig, trenger ikke være så ille, men verre en smale dekk er det uansett.

som han over meg skriver, det er ikke tilfeldig at rally gutta kjører med "sykkeldekk" på bilene sine !

Skrevet

Jeg kjører 255/35/18 bak 235/3518 foran på min E34, og jeg elsker det. Er en fryd å kjøre i forhold til mine ballong-vintrdekk :P

Er jo ikke noe snø i Stavanger? :P

Skrevet

tja... fordelen er vel kjekt å se på... 8)

ulempen er jo litt verre.. økt slitasje på understell som eks. dempere.styrestag.tannstang.hjullagre...osv :cry:

friksjon er prøvet ut og med mindre du fikser litt bedre dempere/fjører/foringer er det som orginalt dekkutstyr ( test naf) :x

en annen ting er vel føreren som tror detta er jo en skikkelig rasarbil no så då skal da gå i hundreoghelvete gjennom svingen.... :evil::twisted: eller ikke. :roll:

jeg shoppet dekk og felg etter å fiksa resten av bilen :^o knuste driten allikavell med tyfon drita dekkene på :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...