Thundercoil Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Det er originale BMW 15"er felger Kjøreområder: Bergen vest, av og til Bergen sentrum, Sogn og fjordane. Skal også kjøre over fjellet mot Oslo og Svenskegrensen, minst to ganger i vinter. 1: Bør jeg gå for pigg eller piggfritt til denne bruken? 2: Noen anbefalinger på gode dekk? Har sett på noen men vet ikke hvor gode de er: Piggfritt: 195/65-15 Continental Viking Contact 5: 1098,- pr.dekk Pigg: Continental Icecontact Piggfritt: 195/65-15 Goodyear Ultragrip Ice + : 1098,- pr.dekk (testvinner 2010, men står ikke hvilket klima) Pigg: Goodyear Ultragrip Extreme : 1398,- pr.dekk Piggfritt: 195/65-15 Nokian Hakka R : 1098,- pr.dekk Pigg: Nokian Hakka 7 : 1398,- pr.dekk Piggfritt: 195/65-15 Michelin X-Ice Xi2: 998,- pr.dekk Pigg: Michelin X-Ice North : 1398,- pr.dekk Kom gjerne med flere merker om du vet om noe bedre. Setter veldig stor pris på svar, da jeg skal over fjellet om et par uker.
Stonescream Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Gå for det dekket smo i følge tester har best grep på det føret du har til vanlig. "OVer fjellet mot Oslo og svenskegrensen" er helt sikkert gjennomførbart på selv de stusseligste vinterdekket, men vestlandet kan jo være alt fra vår til -15 på gammel stålis. Du kommer nok ganske langt med et godt piggfritt vinterdekk og evt en hurtigkjetting eller to om du har ei kneik du må opp. Er det mye is, er piggdekk best.
Thundercoil Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2011 Bergen er jo typisk med masse snø i vegbanen. Saltet gjør det til is, så snør det på isen igjen, og det nye saltet har for mye å jobbe med. Så det ender opp med slaps på is. Helt jævlig med andre ord. Hehe
Thundercoil Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2011 Etter å ha lest og sammenlignet på 2011/2012 testen fra NAF, tror jeg at jeg går for Michelin X-Ice XI2. Med mindre noen mener jeg tar en skrekkelig avgjørelse her? Takk for et spark i riktig retning
Hansh Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Toyo sine piggfrie vinterdekk hos Dekk og Felg på Minde. Har hyggelige priser der, spesielt hvis du sier du jobber i nabolaget (holder selv til rett over veien for dem) og pleier å få 40% rabatt. Kjører selv en god del i Sogn og Fjordane samt over fjellovergangene i løpet av vinteren, i tillegg til mest i Bergen sef., og er veldig fornøyd med dekkene. Både fremkommelighet og støy er bra i tillegg til at jeg opplever de som veldig forutsigbare og kontrolerbare. Bilen er også høyst sammenlignbar siden jeg har disse på min E46.
Thundercoil Skrevet Oktober 10, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 10, 2011 Ikke verst! Får rabatt der selv, men gjennom min onkel. Kjøpt alle sommerdekkene der. Takker for tips!
thoslags Skrevet Oktober 10, 2011 Skrevet Oktober 10, 2011 Etter å ha lest og sammenlignet på 2011/2012 testen fra NAF, tror jeg at jeg går for Michelin X-Ice XI2.Med mindre noen mener jeg tar en skrekkelig avgjørelse her? Takk for et spark i riktig retning Gå for Michelin sine som er testvinner i piggfritt kategorien. Trur ikkje du blir skuffa Ps. Såg deg køyre ved esso på vestkanten rund kl. 19.00. Det var eg som køyrde en blå e46 med samme felga som du har.
Thundercoil Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 Så det er deg det! Har sett deg noen ganger med Rema 1000 i Kjøkkelvik. Husker deg, nettopp pga felgene. Hehe. Aldri sett noen med like. Hadde de på en 318is fremtil 2010. Men de kledde E46 bedre synes jeg Jeg bestilte michelindekkene jeg! Så nå er det bare å vente på hentelappen. Så er det rett på Baywar og få de på vinterfelgene. Sikkert like greit å bytte sko nå.
thoslags Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Ja har ikkje sett mangen med dei felgane eg heller. Kler godt e46 ja. Men syns eg la merke til at du har 8.5" breie framme og bak. Angående vinterdekka så er det noken som seie at dekka skal køyrast inn noken mil på tørt føre først så då er det jo like greitt. Men veit ikkje om det er fakta då.
Thundercoil Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 Skal til Sverige om et par-tre uker, så da får jeg vel akkurat innkjørt dem. Hvis det er nødvendig. Ja, jeg har 8,5x225/40-18 hele veien rundt. Og 10mm spacere på begge sider foran. Pga coilovers. Vurderte å gå opp til 19" og bredere bak, men jeg har mistet mye akselerasjon allerede, så nå heller det mer mot 17"ere. Blir jo sikkert noenlunde samme friksjonen, men felgene blir litt lettere å snurre. Det står jo ikke akkurat på nettsider om felgene de selger er kjempelett eller blytung. Hehe .
thoslags Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Så sant så sant. Merker at det blir litt bedre aks med original dimmensjon enn dei blytunge alpinafelgane. Dei er sinnsjukt tunge. Spesielt bakfelgane:/ 17" er fint det med god nok senk
Thundercoil Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 Jess. Men eksosanlegget mitt er litt vridd. Bare spør TRF-Racing her inne. Haha. Noen luringer har kappet røret til bakpotten og sveist det på igjen, så det er fin strekk i eksosfestegummiene for å si det slik. Så når vi tok på downpipe, måtte vi vri, løsne stramme, vri løsne stramme. Det tok enten borti karosseriet fremme, eller på midten. Så fant vi et unntak, men da gikk eksosrøret på enden av downpipe sikkert 4-5cm lavere enn bunnen på bilen. Så med en fin senk, kommer jeg til å smelle av hele anlegget på første fartsdump. Hehehe.
tveitenperformance Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 jobber som dekkforhandler selv og vil ikkje anbefale noen andre enn hakka 7 piggdekk dette er rett og slett noen heilt vanvitige vinderdekk her jeg kommer fra er det 90 % som kjører hakka 7 og har enda ikkje hørt noen klage på disse dekkene hakka 7 har ein veldig spesiell pigg som sitter som støpt noe som ikkje michelin og continental kan måle seg med synes det var høge priser men gå for hakka 7 uten tvil!! du kommer ikkje til å angre
Thundercoil Skrevet Oktober 11, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2011 Men de fikk vel litt dårligere egenskaper på våt vei(som er typisk Bergen), enn visse andre premiumdekk? Du syntes kanskje det var litt stive priser ja, men så må du legge på piggdekkoblatet vi har i Bergen. Hehe. Det som fristet mest med pigg, var egentlig aks og kortere bremselengde, men NAF mente piggfritt hadde kommet seg veldig, og noen var til og med bedre enn pigger på enkelte områder. Ikke vet jeg. Hvor holder du til i landet da? Bare til sammenligning Takker for tips, forresten! Har kjørt på Hankook piggfritt de siste 3 vintersesongene, og det har gått utmerket. BORTSETT fra når isen var på det verste, siste bakken opp til huset. Det nyttet ikke med E34 og E36 uten uforsvarlig høy fart, mens E46en var betydelig bedre til å klatre med hjulene. Så med riktige dekk, skal nok dette gå knirkefritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå