Gå til innhold

Noen som kan anbefale knakande gode vinterdekk til E46?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stiller spørsmål i denne tråden siden det er relatert.

e39 528 har jo standard dekk dim 225. Men er det lurt å gå ned på bredden på vinterdekk?

f.eks. 195 eller 205? Hva anbefales?

Skrevet

smale dekk er bedre å ha på vinterføre enn brede. Spes når det er mye snø på veien.

Se tråden med "brede dekk og store felger" på forumet.

Jeg har kjørt rundt med 225 vinterdekk og er du i flatlandet på østlandet går det fint, men er det mye fjell og fjord + snø og oppoverbakker er det værre.

Jeg måtte ut å ta bort snø bak bakhjula på min E34 når jeg skulle rygge ned en bakke når jeg var hjemme og snøen var tung og våt.

Skrevet

Har kjørt på Nokian hakka 7(205/50-17) pigg, kan iallefall anbefales på det sterkeste har aldri opplevd bedre feste på vinterføre før har kjørt på dette dekket i et år nu. Men synes at piggene løsner for fort, også blir piggene fort litt ødelagte er for myk på en måte, men så lenge dekkene er nye så funker de knall.

Skrevet
Stiller spørsmål i denne tråden siden det er relatert.

e39 528 har jo standard dekk dim 225. Men er det lurt å gå ned på bredden på vinterdekk?

f.eks. 195 eller 205? Hva anbefales?

Std. dim. på E39 er vel 205/65-15, men vi har 225 brede vinterdekk og det har fungert fint, selv om jeg nok tror 205 som min mor kjører på fungerer enda bedre.

Skrevet

skummelt med piggfrie på is ja :) skulle jeg gått for piggfrie ville jeg nok okså valgt hakka7 men det er selfølgelig hvor jeg kommer fra :) men som du sier så har dere litt andre kjøreforhold der oppe enn vi har her nede i sør så kan vær andre type dekk kansje hadde passet bedre men uansett michelin hakka og conti lager suverene dekk alle sammen ;) selger ut hakka 7 for 950 om jeg ikkje husker feil ferdig pålagt og abalansert og michelin og conti ligger på noe av det samme ;)

Skrevet

Låner topic jeg litt i håp om tips, hvis det går greit:)

Er veldig i stuss på hvilke dekk jeg skal velge på E38'n jeg.. Bor i Bergen som trådstarter. Kjørte MB ifjor, piggfritt og når det var på det verste kom jeg meg såvidt ut fra huset og til hovedveien..

Her er det både slaps, vått, snø og klink is(regn+frost)... Tenker egentlig å velge pigger i år, noen som har noen formeninger?

Dekkene dere anbefaler over her som hakka 7, blir disse brukt i et "stabilt" klima? typ. snø hele sesongen eller likt som i Bergen med veldig vekslende føre?

Skrevet

hadde hakkapelita 7 dekker på min e39 i vinter og kan anbefale de på det varmeste om du kjører mye på is og snø

ikke av de beste piggdekkene jeg har prøvd på bar veg, men helt rå på snø og is

Skrevet
Låner topic jeg litt i håp om tips, hvis det går greit:)

Er veldig i stuss på hvilke dekk jeg skal velge på E38'n jeg.. Bor i Bergen som trådstarter. Kjørte MB ifjor, piggfritt og når det var på det verste kom jeg meg såvidt ut fra huset og til hovedveien..

Her er det både slaps, vått, snø og klink is(regn+frost)... Tenker egentlig å velge pigger i år, noen som har noen formeninger?

Dekkene dere anbefaler over her som hakka 7, blir disse brukt i et "stabilt" klima? typ. snø hele sesongen eller likt som i Bergen med veldig vekslende føre?

Velg Continental Conti Ice Contact om du vil ha piggdekk. Naf test 2011: http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... ggdekkene/

Personlig ville eg gått for michelin som var testvinner over piggfritt.

Skrevet
Velg Continental Conti Ice Contact om du vil ha piggdekk. Naf test 2011: http://www.naf.no/Forbrukertester/Dekk/ ... ggdekkene/

Personlig ville eg gått for michelin som var testvinner over piggfritt.

Tja, ville heller gått for Vredestein Arctrac istedet for Continental Conti Ice Contact på piggdekk.

Eller Nokian som piggfritt.

Dette da en i Bergen kjører 75 % på våt asfalt, 15 % på slaps, 9 % på snøføre og 1 % på is.

I Bergen er ikke is noe å tenke på (kanskje de siste 50 meterne opp til hjemmet), men våte veier som det er konstant, eller slapset som oppstår på grunn av vegvesenets kåthet til saltbruk.

Jeg kjører mye heller på isføre enn på slaps, da slapset er noe skikkelig herk.

Snøføret over Kvamskogen er en drøm å kjøre i, i motsetning til potetmjølet i Bergen.

Alle dekkene i testen er gode (med noen få unntak), men ikke alle fungerer like bra over hele landet.

Skrevet

Jeg gikk for Michelin X-ice Xi2 hos nordendekk.no

Kunne fått rabatt på 'dekk og felg' via min onkel, men da må jeg mase i 2 måneder før det blir gjort.

Det endte på 195/65-R15 91T:

Frakt (inkl. moms): 299NOK

Tollavgift: 189NOK

Gjenvinningsavgift * 4 (inkl. moms): 43NOK

Moms: 734NOK

Totalt: 3791NOK

Det syntes jeg er veldig overkommelig for 4 premiumdekk som også var testvinnere :D

Kommer vel snart i posten, regner jeg med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...