sondre Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Har en 2005 116i med ulyd (på tomgang) i dynamoen som må byttes. BMW verkstedet vil ha 5500,- + mva + arbeid. Er det stor forskjell på uoriginal dynamo, blir fort noen lapper billigere - til og med original vare fra Koed er mye billigere... Kan jeg bytte dynamo selv, er ikke mekaniker, men greier å skru litt for det Trenger jeg spesialverktøy? Noen som vet - har tips?
Evenol Skrevet Oktober 11, 2011 Skrevet Oktober 11, 2011 Ja, du trenger spesialverktøy for å få av det hjulet som sitter foran på dynamoen (hvis ikke dette sitter der allerede på den nye dynamoen).
Kure Skrevet Oktober 12, 2011 Skrevet Oktober 12, 2011 Syns alltid det er artig når folk spør og de kan klare å gjøre dette selv.... Med riktig kunnskap og verktøy kan du gjøre alt selv, men kunn du som vet litt om din egen erfaring Uansett... På nyere biler begynner det fort å bli trangt under panseret, og derfor må du som regel skru løs endel annet en kunn dynamoen for å få av denne. Er jo egentlig bare å vurdere selv dette.... Men er ikke nødvendig med spesial verktøy, rem hjulet på dynamoen skal sitte på den nye...
sondre Skrevet Oktober 12, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2011 Takker Selve plassen er ikke så ille (trenger bare å fjerne et plastdeksel), hadde vært verre om det hadde vært en 130 og ikke en 116 Så lenge jeg ikke er avhengig av et spesialverktøy så skal jeg kunne klare dette ganske greit - litt banning tar jeg som en selvfølge...
Hauso Skrevet Oktober 13, 2011 Skrevet Oktober 13, 2011 Er det ikke bare å prøve da? Skal nok gå greit det, men som sagt er jo nyere biler ofte mer kompakte og "knotete" bygget enn gamle biler, der du kan invitere til fest i motorrommet:)
sondre Skrevet Oktober 13, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 13, 2011 Jeg setter i gang så fort jeg har fått dynamo, får trolig tak i en dynamo for en mer fornuftig pris også. Men skjer nok ikke noe før etter helgen, mulig at jeg sjekker litt mer for å forsikre meg om at det er dynamoen som er årsak til ulyd. Er tross alt bare en liten raklelyd fra dynamo på tomgang, forsvinner ved 1500+ rpm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå