Gå til innhold

E87 - bytte dynamo selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2005 116i med ulyd (på tomgang) i dynamoen som må byttes. BMW verkstedet vil ha 5500,- + mva + arbeid.

Er det stor forskjell på uoriginal dynamo, blir fort noen lapper billigere - til og med original vare fra Koed er mye billigere...

Kan jeg bytte dynamo selv, er ikke mekaniker, men greier å skru litt for det ;-) Trenger jeg spesialverktøy?

Noen som vet - har tips?

Skrevet

Ja, du trenger spesialverktøy for å få av det hjulet som sitter foran på dynamoen (hvis ikke dette sitter der allerede på den nye dynamoen).

Skrevet

Syns alltid det er artig når folk spør og de kan klare å gjøre dette selv....

Med riktig kunnskap og verktøy kan du gjøre alt selv, men kunn du som vet litt om din egen erfaring

:)

Uansett...

På nyere biler begynner det fort å bli trangt under panseret, og derfor må du som regel skru løs endel annet en kunn dynamoen for å få av denne. Er jo egentlig bare å vurdere selv dette....

Men er ikke nødvendig med spesial verktøy, rem hjulet på dynamoen skal sitte på den nye...

Skrevet

Takker

Selve plassen er ikke så ille (trenger bare å fjerne et plastdeksel), hadde vært verre om det hadde vært en 130 og ikke en 116 ;-)

Så lenge jeg ikke er avhengig av et spesialverktøy så skal jeg kunne klare dette ganske greit - litt banning tar jeg som en selvfølge...

Skrevet

Er det ikke bare å prøve da? Skal nok gå greit det, men som sagt er jo nyere biler ofte mer kompakte og "knotete" bygget enn gamle biler, der du kan invitere til fest i motorrommet:)

Skrevet

Jeg setter i gang så fort jeg har fått dynamo, får trolig tak i en dynamo for en mer fornuftig pris også. Men skjer nok ikke noe før etter helgen, mulig at jeg sjekker litt mer for å forsikre meg om at det er dynamoen som er årsak til ulyd. Er tross alt bare en liten raklelyd fra dynamo på tomgang, forsvinner ved 1500+ rpm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...