Gå til innhold

E39 kødder med meg! FIKSET :=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har vert en lykkelig eier av en 528iat 97 mod nå i snart et år. Men den har nå begynt å kødde med meg, først kom airbag lampa, så forsvant cruse controllen, får ikke skrudd den på en gang, grønne lyset i dasjen lyser ikke heller. Så forsvant klokka i midtkonsolen, dereter radioen, dette kommer og går som det vill. Så skulle jeg starte bilen i sta og da funka bare den ene xenon pæra, og lysene i knappene i rattet forsvant. Airbag lampa driver på en måte og pulserer uryttmisk.

Skjønner ikke noe ting jeg nå, dette har skjedd på to dager.. Om noen kan komme med noe nyttig informasjon til meg ville jeg blit Kjempe glad :)

Skrevet
Prøv og opne sminke speilet på passaskjersiden (I solskjermen), og se om det er noe som forandres. :)

Eh, vet ikke om jeg skal ta dette seriøst eller ikke, jeg har ikke lys dær uanz. (faktisk noe jeg synes den burde hatt) :P

Skrevet

Vel, ta det slik du vil, men det er en måte og finne ut om det kan være tenningslåsen som er dårlig (Den elektriske delen).

Om denne blir dårlig, vil bilen få masse rare symptomer, som cd spiller som virker annen hver gang, og ikke i det hele tatt, lys som slår seg på og av av seg selv, adaptiv servo som svitsjer mellom lett og tung på tomgang osv. Kan være så mye rart..

Så om bilen plutselig har fått mye rare symptomer, så er det ikke umulig at det er tenningslåsen. Symptomene bruker og endre seg, eller bli påvirket når du opner sminkespeilet.

Fredrik

Skrevet

Høres ut som en defekt el.del på tenningslåsen. Sia du nevner Airbage lampen pulserer. Du har en spenningsfall over tenningslåsen. jeg tipper du leser ut feilkode så kommer det opp for lav spenning på Airbage

Skrevet
Vel, ta det slik du vil, men det er en måte og finne ut om det kan være tenningslåsen som er dårlig (Den elektriske delen).

Om denne blir dårlig, vil bilen få masse rare symptomer, som cd spiller som virker annen hver gang, og ikke i det hele tatt, lys som slår seg på og av av seg selv, adaptiv servo som svitsjer mellom lett og tung på tomgang osv. Kan være så mye rart..

Så om bilen plutselig har fått mye rare symptomer, så er det ikke umulig at det er tenningslåsen. Symptomene bruker og endre seg, eller bli påvirket når du opner sminkespeilet.

Fredrik

Ok, takk. Var ute og prøvde nå, ikke noe forskjell, kan ikke forstå at det skulle bli noe forskjell uansett i og med at sminkespilet ikke har noe elektisk i eller rundt seg. Hadde det vert lys som skrudde seg på når jeg åpnet den hadde jeg forstått det bedre. Men en ting jeg så nå, var at når jeg gasset litt på tommgang ble lyset inne i bilen sterkere, og så svakere, altså kupe lyset..

Og radioen og klokke lyset gikk av og på fort som bare det, kunne heller ikke justere volumet på radioen. Når den først funka

Skrevet

Noen flere ideer? Hva vil detta resultere i da om det skulle være noe galt med det elektriske i tenningslåsen. Og hvorfor skulle plutselig alt lyset i rattet forsvinne, det kommer ikke tilbake nå i det hele tatt. Alt har funka perfekt på denna bilen hele tia, også alt detta på en gang..

Skrevet
Noen flere ideer? Hva vil detta resultere i da om det skulle være noe galt med det elektriske i tenningslåsen. Og hvorfor skulle plutselig alt lyset i rattet forsvinne, det kommer ikke tilbake nå i det hele tatt. Alt har funka perfekt på denna bilen hele tia, også alt detta på en gang..

Er tenningslåsen dårlig/gåen vil dette skape mye rare elektriske problemer. Vet ikke hvorfor, det er bare slik. Har vært vitne til det selv, var nesten skummelt og kjøre bilen, kupe lyset kom på og av menst man kjørte, ratte ble lett-tung-lett-tungt når du skulle parkere, bakluka drev og opna seg selv, cd spiller virka virka ikke, osv osv.

Bare og søke, så finner du nok mange tråder ang dette problemet.

Jeg kan ikke gå god for at det er dette som er problemet ditt, men det er det første de fleste tenker på når det er snakk om plutselige rare elektriske feil.

Skrevet

:mrgreen:

Men en ting jeg så nå, var at når jeg gasset litt på tommgang ble lyset inne i bilen sterkere, og så svakere, altså kupe lyset..
Kan det være noe så enkelt som dårlig lading eller et batteri som bør byttes?

Begynn i hvertfall med måling av lade-spenning og batteri-spenning :D

Jeg å lurte på om Alpejohn kødda med deg...................

Men se heller over bilen hans nightmare så ser du at BMW el ikke er helt ukjent der :D

Skrevet

Jeg tipper tenningsreleèt/bakstykket. Etter min erfaring kan den være synderen i alle feil som har med elektronikken å gjøre... Si ifra hvis du trenger, jeg har en til overs

Skrevet

Kan skrive under på at tenningslåsen og/eller batteri kan gjøre mye rart, og ja, skummelt! Haha.

Spesielt det med rattet, når du smyker deg langs en vegg og styrer med en hånd.

Og det med bakluken er så forbanna irriterende. Hehe.

Skrevet
:mrgreen:
Men en ting jeg så nå, var at når jeg gasset litt på tommgang ble lyset inne i bilen sterkere, og så svakere, altså kupe lyset..
Kan det være noe så enkelt som dårlig lading eller et batteri som bør byttes?

Begynn i hvertfall med måling av lade-spenning og batteri-spenning :D

Jeg å lurte på om Alpejohn kødda med deg...................

Men se heller over bilen hans nightmare så ser du at BMW el ikke er helt ukjent der :D

Jeg også trodde det var kødd første gang jeg så det tipset :P Men viste seg at det er en måte og teste om det kan være tennongslåsen, men jeg forstår ikke hvorfor :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Skrevet

pm sendt til jorg1s1

målte 14,10 - 14,20 når bilen sto og gikk. så skjønner ikke hvorfor lysa inni bilen blir sterkere og svakere etter turtall.

får vel kjøe meg et nytt batteri også da.. hva med tennings regulatoren?

• 4 weeks later...
Skrevet

Har hatt samme problem med min 523i Touring en stund. Vanvittig iriterende.

Var i kontakt med et firma i Fredrikstad, mente jeg skulle sjekke kabler / kontakter mellom gulvmatter og gulv for fuktighet. De hadde vistnok vært borte i dette tidligere.

Har dessvere ikke fått sjekket om dette er rett spor enda.

• 2 weeks later...
Skrevet

TUSEN takk alle sammen :) var riktig detta vettu. den bakdelen på tenninga gjorde susen :) ikke så vanskelig å bytte heller :)

sorry for sen tilbakemelding. har vært fram og tilbake på sykehus i 1 mnds tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...