Gå til innhold

service på e38, m52b28, produsert mars 1998


Anbefalte innlegg

Skrevet

som topic, skulle hatt en service.

plugger, denso iridium er gode? finnes det bedre?

oljefilter, k&n?

luftfilter, k&n som erstatter org filteret i boksen?

automat kasse filter, schmiedmann?

motor olje, castrol sin?

automat kasse olje, hva type, hvor fylle på og peile, finner ikke noe i motorrommet :oops:

Skrevet

man skal liksom ikke trenge det ifølge bmw. men er nok greit og gjøre. lest om flere her inne som har bytta olje på kassa.

Skrevet

da får vi håpe dem kommer med ett godt tips til bytte av olje, etter 197tusen km har den sikkert ikke vondt av ny olje.

Skrevet

hmm, ifølge castrol sine sider:

Best EDGE Pro. A3 0W-40 (a, b, c) 5.8liter

Bedre EDGE Pro. A3 5W-40

God Magnatec Pro. A3 10W-40

hvor er castrol billigst i bergen da? :P

Skrevet

Ang. automatkassa og olje.. Dette er ganske viktig å bytte olje på girkassa, mange sier det ikke trengs da BMW sier dem er vedlikeholdsfri som sjøbuse nevnte over her.

Men om man tenker kjapt over det, så er en automatgirkasse en meget sårbar del på bilen hvor det er mye avanserte duppeditter inni, etter 200.000 tusen km uten olje skift så er ikke olja er fin og har mistet mye av sine egenskaper..

Kassa på 740'n havarerte for over en mnd siden, grunnet for høyt oljetrykk som kunne være følgene av at det ikke har vært byttet olje på kassa. Dette kostet meg 28500,- NOK i Sverige for å få overhalt.

Forskjellen før og etter var: Mykere giring, girer kjappere når kassa/olja er kald da tykk olje gjør så kassa trenger mer turtall for å gire opp ( typisk kassene til BMW ).

Et oljeskift på en automatgirkasse gjør så girkassa føles ny ut igjen og koster 3-3500,- SEK hos våre gode naboer for en flush. I Norge vet jeg ikke prisen på dette men er sikkert noe dyrere..

Oljeskift på en girkasse er noe du ikke burde gjøre selv da du ikke får ut all oljen ved å bare tømme bunnpanna siden det er olje rundt om i hele kassa, for et ordentlig oljeskift på en girkasse så må kassa flushes for å få spylt ut gammel olje og for å få fylt på ny olje igjen.

Jeg skal ta oljeskift på girkassa hver 50.000 tusen km for å være på den sikre siden.

Skrevet

min er og litt høyt på turtall før girskift på kald motor.

tror det er liten sjans for at eg kjører fra bergen til sweeden for å bytte olje.

nei, man får ikke ut all olje ved å løsne pluggen, og tappe derfra.. derfor det hadde vært kjekt med en liten DIY på dette. har funnet en DIY på v8 girkassene, men tviler det er samme metoden..

Skrevet

TAKK :D

da er det bare å finne ut hva olje som skal på, kjøpe olje, filter og pakning, og sette igang....

sisnevnte er vanskeligst :oops:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...