Gå til innhold

hvorfor har girkassa blitt så treg? BMW e39

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kompis av meg har en bmw 520 e39 med automatkasse. Og det tar så lang tid før den bytter gir, sånn at det virker som at den sliter og trenger høyt turtall før den girer. Kan det være filter til girkassa eller olje? Bilen har bare gått 180 000km. Takker for svar :)

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

fikk prisoverslag på dette i dag, pris er ca 4-5k

prisen kunne øke med ca 1500,- avhengig av hvilken motor du hadde og variasjoner mellom pris på deler mellom disse

Skrevet

Hvis tid og mulighet så kan du jo gjøre det selv, etter ha sett en del gode DIYs på nett og her på forumet så skal hvertfall jeg prøve. Penger å spare! :D

Skrevet

Jeg var borti problemstillingen på E34. Ikke helt samme kasse da, men på den var det feil med en temp-sensor i kassa. Ved lave oljetemperaturer skulle kassen holde på lavere gir og motoren jobbe på litt høyere turtall. Sensoren trøbla og da ville den ikke gire opp like lett som den burde.

Skrevet

E39 vil nøle litt med å gire dersom bilen tror at den kjører gjennom en sving. Måten den finner ut dette på er å måle hastigheten på hvert hjul ved hjelp av ABS sensorene. Ved ulikt lufttrykk i dekkene vil disse rotere med ulik hastighet og bilen tror den svinger.

Sjekk lufttrykket først av alt!

Skrevet
E39 vil nøle litt med å gire dersom bilen tror at den kjører gjennom en sving. Måten den finner ut dette på er å måle hastigheten på hvert hjul ved hjelp av ABS sensorene. Ved ulikt lufttrykk i dekkene vil disse rotere med ulik hastighet og bilen tror den svinger.

den var ny. hvordan kan en abs sensor måle hastighetene på vert hjul?

Skrevet

Dette kan jeg bekrefte at stemmer.

En bekjent av meg har en 97 523iat. Den treg med og gire, virket som om den hang igjen. Han kjørte da på ett reservedekk.

Raparerte orginal dekket, og vips så fungerte den 100% igjen.

Uansett er det en enkel ting og sjekke før en evt. overhaling av girkasse.

Skrevet

Det sitter en ABS-sensor ved hvert hjul og teller pulser fra en tannkrans montert ved hvert hjul.

ABS-systemet vet hvor mange pulser det er ved gitt hastighet, og antall pulser skal være rimelig nær hverandre på alle 4 hjul.

Hvis antallet pulser avviker (manglende veigrep), vil systemet som regel koble ut bremsetrykket på dette hjulet, for å få grepet tilbake (meget forenklet fortalt).

Hvis en bruker diagnoseprogrammet INPA på bilen, vil en kunne se hastigheten på hvert enkelt hjul.

Skrevet

har en eller flere defekte abs sensorer.

Sliter vel jeg litt da :)

Har en girkasse jeg syns er treg i å gire, når den er kald må den nesten opp på rødt turtall, når den er varm er den OK men føles litt upassende til bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...