staM Skrevet Oktober 21, 2011 Skrevet Oktober 21, 2011 Hei! Skulle starte bilen en dag, og da virket plutselig ikke starteren. Alle lamper og slikt lyser som det skal og det er strøm på bilen. Det eneste som skjedde når jeg vred om nøkkelen var et klikk, etter et par forsøk og litt fikling så virket den plutselig og bilen startet med en gang. Så skjedde det enda en gang, da også startet den etter noen forsøk og en del fikling. Nå har det skjedd igjen, men denne gangen ser det ikke ut til at det hjelper å prøve mye. Virker som det er dårlig kontakt, eller starteren som henger seg opp? Kan noen forklare hvor den er lokalisert, så kan jeg kakke hardt i den og se om den løser seg?
Odd-M Skrevet Oktober 21, 2011 Skrevet Oktober 21, 2011 Dårlig kontakt på jordledning fra motor eller batteripoler kanskje..
staM Skrevet Oktober 21, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 21, 2011 Batteripolene skal det være god kontakt, hvor finner jeg jordledningen fra motoren da? EDIT: Fant den, om det var den nede på motorfestet. Den sitter fint den. Kontaktene på starteren sitter fint også, prøvde å dunke litt på den uten hell.
hao Skrevet Oktober 21, 2011 Skrevet Oktober 21, 2011 Du har strømtap et sted. Sjekk begge batteripolene (ta de av og børst de) Sjekk jordingspunkt på kabel fra batteri og jording mellom motor og karrosseri. Sjekk kontaktpunkt på starteren. Alle kontakter kan med fordel demonteres og gjøres rein med stålbørste Mens du holder på kan du lade batteriet ditt. Kombinasjonene dårlig batteri og ukontakt gjør alt verre.
Kvasi Skrevet Oktober 21, 2011 Skrevet Oktober 21, 2011 Hvor gammel bil? Kan høres ut som slitte børster på starteren. Hvis du har mulighet, få noen til å hode nøkkelen på "start" og dra til startmotoren med en hammer el.l. gjerne flere ganger.
staM Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 En 22 år gammel E34. Har prøvd å slått på den, men kan prøve igjen. Har gått over alt av kontakter, batteripoler, jordledning og kontaktene på starteren. Har ikke målt styrestrøm til starteren, men må prøve å få til det også. Er helvetes trangt.
KalMar Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 Tipper det er styrestrømen til starteren som mangler vis alt annet er som det skal, styrestømen er bare en tynn ledning som går inn på den lille klumpen vedsiden/på starteren..
staM Skrevet Oktober 23, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2011 Ja, det er godt mulig. Styrestrømmen er vel den som kommer fra tenningslåsen eller? Det er to tynne ledninger på starteren der, og en som er tykkere som sikkert er jord. Virker som alle de sitter godt.
rekorden Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 Kan også være kontaktplaten inne i tenningslåsen som er utslitt.
Kai-P. Skrevet Oktober 23, 2011 Skrevet Oktober 23, 2011 Det kan også være så enkelt som at starteren er gåen.
staM Skrevet Oktober 27, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 27, 2011 Har målt ledningene frem til starterer nå. Det er to tynne og to tykke. Måler 12 volt på alle fire ledningene. Når jeg måler styrestrømmen (de tynne ledningene) så har jeg 12 volt, men når jeg vrir om tenningen så går den ned til rundt 1 volt og noen ganger 0. Det betyr altså at starterern ikke får strøm når jeg vrir om tenningen. Hva kan dette skyldes?
rekorden Skrevet Oktober 27, 2011 Skrevet Oktober 27, 2011 Høres ut som du måler i forhold til + og ikke til jord. Hvor henter du referansen ifra?
staM Skrevet Oktober 28, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 28, 2011 Etter at jeg hadde målt i går så monterte jeg det sammen igjen, trillstartet bilen og etter noen meter så hørte jeg en skrapelyd under panseret, da var det starteren som slo seg inn i flere sekunder uten videre. Etter en stund så skjedde det igjen, da virket det som hovedkontakten der var litt hardt skrudd igjen og kom bort i styrestrømmen, så den trodde jeg startet bilen. Etter å ha vridd kontakten litt så fungerte starteren utmerket. Men i dag så skjedde det igjen, starteren helt død. Tok nå av kontaktene igjen og har satt de på igjen, men fremdeles helt dødt. Er det mulig å ta to ledninger (pluss og minus) rett fra batteriet og inn på polen på starteren? I tilfelle det er dårlige kontakter som er der, bare for å sjekke om starteren går da. Synes også det er litt rart at pluss og minus er på samme kontakten (eller skruen) på starteren, skal det være slik? De to tynne ledningene er på hver sin skru, men de to tykke er på samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå