Gå til innhold

Hartge 35s-24 dokumentasjon.


Kvamme
 Share

Anbefalte innlegg

Det må framlegge dokumentasjon i følge kjøretøyforskriften:

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy

7.

Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Jeg fikk det her som svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dok. På karosseri tåler påkjenningen har de. Da gjenstår det å ha papirer på motor, tuv på senk, firehjulskontroll, lysjustering osv.

Det var fader meg senk de brukte lang tid på hos meg, var ikke så interessert i motor

Sent from my Sensation using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må jeg liste opp alt jeg skal bruke samt hvor det kommer fra? :P

Jepp, men du trenger ikke skrive en søknad på 100 sider. Min søknad var på 1 side totalt. Der skreiv jeg chassis nummer på min bil, donor bil, hva understell jeg skulle bruke, hva bremser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Er det noen her som kan legge ut eller henvise til et dokument der enten BMW, TÜV, eller Hartge har godkjent et E30-karosseri med 330hk?

 

Det er jeg meget interessert i å se. Det er meg "enda" ikke bekjent.

Endret av Laudrup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kan legge ut eller henvise til et dokument der enten BMW, TÜV, eller Hartge har godkjent et E30-karosseri med 330hk?

 

Det er jeg meget interessert i å se. Det er meg "enda" ikke bekjent.

 

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01716/04.htm

 

http://wp1016621.server-he.de/fotost/f01716/f01716.htm

 

Slik du tenkte på ?

 

Ellers kan du gå til BT og be om å få ut papirer på biler du vet har den effekten, dersom du har regnr. 

Har prøvd å få tak i samme papirene selv, men merkelig nokk er det ikke mange som ønsker å gi bort papirer verdt 50 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et levedyktig dokumentert vognkort i fra "das reich", men det sier også 210kw som er det samme som 286hk.

 

Hva andre trenger å gjøre andre steder kan jeg ikke si noe om, men hva man må gjøre i Oslo og omegn kan jeg fortelle litt om. Jeg har nettopp hatt en lenger prat med en i Opp- ombyggingsgruppa i Oslo og Akershus etter forespørsel om å bygge om min egen bil, veldig hyggelig kar faktisk. Men, de betviler at dette dokumenterte "papiret" med 330hk på en bil som har rullet ut fra BMW/Hartge på slutten av 80-tallet eksisterer, selv om han jeg snakket med hadde det beryktede bilbladet med den røde m3'n som heter Hartge H35 24 med 330 gamp. Dette kan altså være et begrenset antall kjøretøy spesielt eller særskilt godkjent med bakgrunn på ekstra laborering og engineering. Denne bilen går jeg utifra har en trimmet m88 og er mest sannsynlig rullet ut før 1988. Så den vil jeg gjerne se andre papirer enn stempla salgsdokumenter på fra en bilsjappe i Tyskland ;)

 

Jeg trengte forøvrig ikke få noen søknad godkjent og han presiserte veldig det at det ikke er en søknad, men en forespørsel man sender inn til Opp- og ombyggingsgruppa, forde at man ikke har noen klagerett på slike henvendelser. Han jeg snakket med sa faktisk også at de kan avskilte E30'r med motorer dokumentert med mer en 286hk i vognkort eller at de føler delene som sitter på ikke stemmer over ens eller er forsvarlige. Hva man legger til rette for hos Statens Vegvesen i Haugesund med tanke på 330hk viste han ikke, men så lenge jeg ikke ser et eneste dokument fra en av de overstående organer, antar jeg de kontrollorganene i Statens Vegvesen som har godkjent biler med S50B32, S54 etc. på generelle grunnlag av en "serieprodusert" bil for å være korrupte :)

 

Saken videre for meg nå er at jeg må reise til et godkjent BMW verksted, ala et sentralt BMW verksted eller for meg som bor i Akershus, så er Schmiedmann veldig aktuelt og rett og slett høre hva de har av ekstra dokumentasjon på en eventuell 330hk modell. Det er forøvrig kun disse organene i Norge som kan si noe om eller gå god for de delene man putter i bilen din kan godkjennes eller ikke pluss at Statens Vegvesen må være inneforstått med dette. For Statens Vegvesen handler det i bunn og grunn bare om dokumentasjon (papirer) de skal dytte inn i datasystemet sitt på den gjeldende bil og at kjøretøyet er forsvarlig ombygd ved godkjenning. Han jeg snakket med var forøvrig ikke negativ til bremsedeler i fra E36 M3 foran og E30 M3 bak, bare stemplet i kaliperen og hovedsylinderen var av tilsvarende dimensjon som i det dokumenterte kjøretøyet og at det BMW-godkjente verkstedet kunne gå god for delene man benytter, noe de mest sannsynlig vil gjøre. Det handler jo også litt om sunn fornuft i forhold til hva som er "engineera" til bilene de er ment til å sitte på, jo mer som er "bolt on" og kommer fra BMW, jo lettere er de å ha med å gjøre.

 

Lars Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Er det noen som vet om det er mulig å få godkjent en e30 cab på grunnlag av Hadge H35-24v (330hp)?

Eller gjelder dette kun coupe?

Har forsøkt søke litt her på forumet, men finner ingen som har skrevet noe om godkjenning i cab :(

fått beskjed fra BT om å framskaffe dokumentasjon på at understell, bremser og karosseri på min 318cab er likt 320is (m50b25 ombygging)

 

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempertårnene bak er ulike, så du får problemer med kravet om stabstag bak ved 330hk papirene.

men m50b25 er så lite at du kan vell bruke noe annet som grunnlag? som standard h35 eller Alpina? men du må undersøke om det er stabstag bak eller ikke. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...