OrjanBmw Skrevet Oktober 24, 2011 Skrevet Oktober 24, 2011 JA! da var det sånn at jeg er litt perfeksjonist på dette med motoren... etter sist oljesjekk syns jeg det var litt mindre olje enn tidligere, og nå har jeg fått bekreftet mistanken, har brukt ca 3-4dl olje på 8000km. Noe å bekymre seg over? vasket hele motorrommet for 8000km siden etter oljeskift og den ser fremdeles like nyvasket ut, ingen tegn til olje. spm2: hver gang jeg kjører bilen, spesielt når den er kald får jeg en følelse at automatgiren bør få en overhaling eller oljeskift med flush og nytt filter + rens av magneter o.l. Når jeg kjører fra 0-1-2 og muligens 3 gir hører jeg en slags "turbo" lyd eller en turbinlyd. den er godt merkbar for meg som sitter i bilen. noen som vet hva dette betyr? Tenkte jeg skulle gå for oljeskift før jeg gjør noe drastisk. har funnet noen DIY`s på hvordan man skifter olje på autgir men er litt usikker på om jeg kan gjøre dette selv, har grei kompetanse og har mekket på biler i snart 10 år, hobbymekaniker med mekanikerfar som læremester, så jeg kan fikse det meste, men ifølge fattern er automatgirkasser noe man kan gjøre mye feil på hvis man ikke kan det. så, noen som vet om dette er nybegynner/viderekommen eller proff nivå?
Morty999 Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 3-4dl på 8000km er da ingen ting.. så ikke noe å bekymre seg for =)
Muztang289 Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Automatkasser er kjent for å være bilens urverk, dette er en meget komplisert del som kan ta skade av slikt som feil demontering/montering, feil transport og mangel på vedlikehold. En real god flush hos folk som har utstyr for å kjøre igjennom ny olje og testing kan gjøre underverk med en automatkasse, er flere som opplever girkassa som ny etter et oljebytt. Jeg vil anbefale å sende jobben bort til noen som kan dette da det kan koste dyrt om det skulle skje noe så kassa evnt. må overhales senere.. ( Egen erfaring )
Bmwrob Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Er enig med Daniel over her, automatkassen bør sendes til noen med utstyr. Er ikke bare å bare, finnes folk som kun tapper. Men da vil du ikek få ut alt osv. Send den til et verksted som kan hotflushe
OrjanBmw Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 tenkte meg det ja... Problemet er jo da at verkstedet tar ca 5000 for jobben, pluss opp til 1500 for materiell. noen som driver med dette på vestlandet og kan fikse en grei pris? noen som har tips på hvem som kan dette?
Alpejohn Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Hvor holder du til, og hvem har du spurt på pris?
OrjanBmw Skrevet Oktober 25, 2011 Forfatter Skrevet Oktober 25, 2011 holder til i bergen. Spurte bergen automatgir service AS i salhusveien. de skulle ha 5000kr ++ Edit: ringte snapdrive. De kunne ikke flushe men påstod at det sannsynligvis ikke var nødvendig, de sa og at flushing ikke tok alt i girkassen heller fordi det var så mange kanaler o.l.. De anbefalte derfor skifte av olje og filter + rens av magneter for 2390,- og hvis jeg ville ha det helt rent kunne jeg skifte filter og olje igjen noen uker senere. noen som syns det var smart?
Alpejohn Skrevet Oktober 25, 2011 Skrevet Oktober 25, 2011 Jeg fikk bytta olje hos Bmw, dem anbefalte ikke flushing første gang siden bilen min hadde gått 190000 første gang jeg gjorde det. De mente det var risikabelt å gjøre det i det hele tatt. Men om man bytter olje, så vil den nye oljen løse opp en del skitt som ligger rundt om, da den gamle har mistet parafinen eller hva det er som gjør at den løser opp skitt. Jeg har ikke hatt noe problemer etter bytte, så tror jeg blir og bytte neste gang når jeg har kjørt 50000 km
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå