Gå til innhold

Merkelig feilkode etter diagnose test på e46 320d


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e46 320d som ikke vil starte, så tok diagnose test idag, fikk opp feil -Nåleskift sensor og -pumpe kontrol enhet, men den siste her forsvat og ble slettet:) men Nåleskift sensor? finner ikke noe via google, eller noe, aldri hørt om? noen som har en anelse om hva dette kan være?

Skrevet

feilkoden betyr ikke at denne er defekt, det dreier seg mest sannsynlig om en "plausibilitet" fei, hvilket vil si at det trolig er innsp tidspunkt som er feil.

Dette problemet er det mye og god info om, bare å lese og søke.

Skrevet

Okei, har søkt litt rundt nå, men finner ikke noe løsning:/. Er dette en sensor jeg må bytte? Eller må noe programeres? Vært borti nøyaktig dette TRF? Bilen er en 1998mod btw :)

Skrevet

hmmm, denne feilkoden må jo ha en betydning? den betyr vell ikke at det kan være det, eller det, eller det? da er man jo like langt som det å feilsøke manuelt som i gamledager. jeg har sjekket at dieselen kommer frem til "muttern ved dieselrøra til dysene" så det kan jo være dysa ja, men hva er beste å gjøre nå? kjipt å ikke få start:P

Kan diagnose systemet som ble brukt ha noe og si? eller kommer samme feilkode uansett diagnose aparat? så det vil ikke hjelpe at jeg tar bilen til bmw og få de til og ta en test?

Skrevet

det står aldri bare nåle løft sensor, eller pumpe kontrollenhet, det står alltid noe mer, åpen krets, "deviation" osv.

Åpen krets er den som mest kan tyde på en komponent feil, men kan jo naturligvis også være ledningsfeil.

deviation/plausibilitet (som er godt mulig du har pga de to feilene du har samtidig) vil si at signalet fra nåleløft ikke er sannsynlig, det kan da bety a)det er noe feil med denne, eller B) signalet er usannsynlig fordi den faktisk åpner på feil tidspunkt, altså feil innsp tidspunkt, som igjen styres i pumpa.

en datamaskin kan og vil aldri reparere biler, man må jobbe litt selv, og ja, det er akkurat som i gamle dager, bare med litt flere hjelpemidler til å finne frem til de aktuelle komponentene.

Skrevet

ok, så i og med at bilen stoppet i fart( bare stoppet som om man kutter tenningen i 100km\t på e6) så er vell sannsynligheten for at det er høytrykkspumpa, større enn at det kan være denne dysa som styrer innsp tidspunktet. er det en måte og "kontrollere" en av disse delene? eller må de byttes ut med garanterte fungerende deler?

Skrevet

ja, kjøre en "ordentlig" diagnose med testmoduler og det hele.

dysa styrer ikke innsp tidspunkt, den fungerer kun som en referanseverdi på når innsp faktisk skjedde, og på den måten kan ecu justere dette.

siden den stoppet i fart tror jeg ikke det er dysa.

Skrevet

Feilsøkte litt idag, fylte innsuget med litt startgass, og da starta bilen med en gang:) så da har jeg tre teorier.

1- dieselpumpen

2- dyse nr4 med elektronikk

3- "stoppen" altså tenningskutt, for den kutter jo dieseltiøførselen? Når man vrir nøkkelen av, for en jeg kjenner hadde denne feilen på sin bil, ikke Bmw da, så usikker på om det er samme på min bil.

TRF/andre som vil tro noe annet/ utelukke noen av mine teorier på feil, virker jo nesten sikkert at det er dieselen som ikke kommer inn her.

  • 2 months later...
Skrevet

hei igjen! Nå har bilen fått byttet dyse nr 4 uten hell, også prøvd 2 forskjellige dieselpumper, og nå teoretisk sett skal det ikke være noen feilkoder, altså de feilene som var har blitt rettet opp men ikke fått tatt ny diagnose. noen som har en anelse om hva annet som kan gjøre at bilen ikke starter? dieselen kommer frem til dysa, men det kommer ikke noe røyk ut av eksosen når man drar den på starteren, altså jeg tror ikke dieselen kommer inn i motoren. kan det være en sensor av noe slag? startsperre? takker for svar eller teorier:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...