Ullsokk Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Tror jaggu jeg må lage en egen tråd om dette. Blir helt forvirra av å lese rundt, for ingen har samme oppsett som meg virker det som, og det er mye om og men. Og i tillegg har jeg DSP. Har utstyrsversjon 677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL. Det vil da si denne spilleren/skjermen. Så jeg har DSP, og da forsterker i bagasjerom venstre bak og sub høyre bak. CD-veksler og navi venstre side bak og. Planen er ihvertfall å bytte ut høyttalere foran, bak og forsterker. Og bytte ut sub med en 8 eller 10" og forsterker til den. Planen er å ha den på samme plass som org sub står nå. Lage skjult kasse til den på høyre side bak dekselet. Skal også ha iPhone tilkobling, type Dice f.eks ? Har tenkt på en Blaupunkt THA-475 med ledningsnett som skal erstatte dsp forsterkeren. Går det bra? Det som er fint med 475 er jo at det er utgang til ekstra forsterker, og det passer bra med planene mine. Av høyttaler oppgradering lurte jeg litt på Bavarian Soundwerks sitt oppgraderingsett. Virker som et veldig ryddig sett som også er plug and play. Etter hva jeg har lest, så skal det ikke være veldig vanskelig å få montert et vanlig komponentsett. Tror heller det kunne vært aktuelt. Har ikke veldig lyst til å bli skuffa etter å ha oppgradert Tar gjerne imot forslag! Så har vi tilkobling av iphone. Er det problemer å få koblet det til cd veksler fordi jeg har DSP ? Som sagt tidligere så blir jeg veldig forvirra av å lese rundt. Ser flere skriver at et system med dsp er ikke så bra utgangspunkt for å oppgradere.. Takker for all hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Når det gjelder Dice'n så kobler du ikke den til cd- veksleren, men du bruker kablene som går til cd-veksleren for å koble til Dice'n. Hvis du ikke kutter ut dsp'en må du ha en dice dsp adapter i tillegg for å koble til evt en Dice mediabridge. Jeg er usikker på om du gjør lurt i å bytte ut dsp forsterkeren din i en blaupunkt tha-475 sånn ytelsesmessig, men dette kan sikkert noen andre svare på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Oktober 31, 2011 Share Skrevet Oktober 31, 2011 Du kan ikke bytte ut DSP forsterkeren med en THA-475, ingenting av kabling stemmer og DSP forsterkeren har mange flere utganger enn Blaupunktforsterkeren. Husk du har 10-12 høytalere med DSP og alle har egen utgang fra DSP forsterkeren. Spilleren i dashen er en ganske avansert sak som starter opp i forskjellige modus alt etter hvilken forsterker som er koblet til. Tar du strømmen fra spiller og forsterker og Kobler du vekk DSP forsterkeren så vil spilleren starte opp i et annet modus enn hva den gjør når den indikerer en DSP forsterker i andre enden. Med DSP jobber den med fast 5V på lavnivåsiden slik at du ikke kan bruke lavnivådelen til andre forsterkere for du vil da ikke få justert volumet men det vil ligge fast med 5V signal. Det fungerer derimot med en Høy-Lav nivå sak ved å hente lyden på høytalerkabelen for der får du justert nivået. Tar du derimot vekk DSP forsterkeren vil spilleren fungere som er normal spiller med nivåjustering på lavnivåsiden. Jeg tror også du da sitter med full frekvensgang for jeg mener at alle delefiltrene sitter i DSP forsterkeren. Et annet problem er at Cd-magasinet er koblet til DSP forsterkeren og ikke til spilleren som er det vanlige så hvis du tar den bort så har du ingen plass å koble til hverken Dice eller magasin. Det går ann å fjerne DSP men det er mye jobb og du må klippe av alle pluggene som går ut til høytalerene og bruke de originale ledningene som ligger der. Du finner skjema over det på andre BMW forum. Det jeg selv har tenkt å gjøre fordi jeg rett og slett ikke gidder å gjøre allverden ut av det er å ta de ledningene som går ut til originalsubben (Disse har fin frekvensgang ca 10-200HZ) og kjøre de inn på en høy-lav nivå adapter og så videre til en skikkelig bassforsterker som driver en skikkelig sub. I tillegg så vil jeg bytte ut elementene med f.eks Bavaria soundwerk og så bruke DSP forsterkeren og håpe det blir bra nok. Som sagt så går det ann å bytte ut DSP forsterkeren men det er en ganske omfattende jobb. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet Oktober 31, 2011 Share Skrevet Oktober 31, 2011 Et annet problem er at Cd-magasinet er koblet til DSP forsterkeren og ikke til spilleren som er det vanlige så hvis du tar den bort så har du ingen plass å koble til hverken Dice eller magasin. Hvis du kutter ut dsp forsterkeren, kan du fremdeles koble Dice eller cd-veksler direkte til radiomodulen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet November 1, 2011 Share Skrevet November 1, 2011 Hvis du kutter ut dsp forsterkeren, kan du fremdeles koble Dice eller cd-veksler direkte til radiomodulen Ok det gjør jo saken litt enklere, kjøper en da Dice beregnet for biler uten DSP så er det plug and play i radiomodulen? Leste en plass at en hvis en fjerner DSP så måtte en ha et nytt "analogt" kabelsett men det var muligens for å få liv i magasinet da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
740AV Skrevet November 4, 2011 Share Skrevet November 4, 2011 Ja man trenger muligens en ny analog kabel fra radio og til kabelsettet på dice'n. I noen biler ligger det både digitalt og analogt originalt fra fabrikk. En ny kabel får en for under 300kr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet Februar 23, 2012 Share Skrevet Februar 23, 2012 Hvordan gikk det med dette? Har akkurat samme anlegg, men ikke navigasjon. Har lest og lest på forumet, men virker som svært få har dette anlegget (er vel største typen ja?). Synes ikke høyttalerne er spesielt mye å skryte av, særlig diskanten er veldig dempet og innelukket, høres ut som et pledd henger mellom meg og elementet. Går det ikke an å bytte til f.eks. Focal-høyttalere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet Februar 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2012 Hei! Har ikke helt kommet igang, men søkt rundt og blitt mye klokere. Skal sette igang nå snart tenkte jeg. Er som du sier ja, ikke mange som har akkurat denne utgaven. Går fint an å bytte frontsett jo. Bare pass på at elementet ikke bygger for mye. Og hvis du har telefon er høyttaleren dobbeltspola. Litt greit å huske på hvis du skal bytte. Vet mange monterer en ekstra høytaler et eller annet sted til høytaler til handsfree. Har også funnet en guide til å bruke kassettspiller inngangen for å koble til iphone. Håper det funker, for da havner jeg på under 200kr i deler. Kommer tilbake med hvordan dette går SKal bruke sub ledninger som ligger bak til originalsub som beskrevet over her for å bruke en monoblokk. Kommer til å bruke en 10" KIcker L5 som jeg har liggende. Hvor denne blir er usikkert, men hadde vært gøy å få gjemt denne og forsterker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet Februar 23, 2012 Share Skrevet Februar 23, 2012 Hei!Har ikke helt kommet igang, men søkt rundt og blitt mye klokere. Skal sette igang nå snart tenkte jeg. Er som du sier ja, ikke mange som har akkurat denne utgaven. Går fint an å bytte frontsett jo. Bare pass på at elementet ikke bygger for mye. Og hvis du har telefon er høyttaleren dobbeltspola. Litt greit å huske på hvis du skal bytte. Vet mange monterer en ekstra høytaler et eller annet sted til høytaler til handsfree. Har også funnet en guide til å bruke kassettspiller inngangen for å koble til iphone. Håper det funker, for da havner jeg på under 200kr i deler. Kommer tilbake med hvordan dette går SKal bruke sub ledninger som ligger bak til originalsub som beskrevet over her for å bruke en monoblokk. Kommer til å bruke en 10" KIcker L5 som jeg har liggende. Hvor denne blir er usikkert, men hadde vært gøy å få gjemt denne og forsterker Vet ikke om jeg har telefon, har telefon-knapp ved siden av skjermen, men har ikke sett noe annet enn dette.. Ligger det en sim-kort holder i bagasjerommet, og hvordan ringer jeg evt. med denne? Sto uansett ettermontert handsfree i bilen da jeg kjøpte den så dette er ikke noe krav. Har god erfaring med Focal-høyttalere, spørsmålet er om de originale forsterkerne klarer å drive et Focal-sett av brukbar kvalitet. Sub'en synes jeg er ok, kunne vært litt mer trøkk men dette er ikke høyeste prioritet. Mulig det går an å bytte ut elementet? Hvor stort er det forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet Februar 23, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 23, 2012 Hadde du hatt telefon hadde du sett den. Den er I armlenet i midtkonsollen. Ja, tror da den vil klare det. Spørs jo hvilket sett selvfølgelig Husker ikke hva slags effekt den originale gir. Suben er 4,5". Har sett fler har byttet ut elementet i den, men det krever modifikasjoner og er vel egentlig ikke verdt det virker det som.. Er bygd i en dårlig plastkasse også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet Februar 23, 2012 Share Skrevet Februar 23, 2012 Da blir det nok et Focal-sett etter hvert ja Vet (mid)bassene er 5,25", men hva med mellomtone og diskant? Jeg har sedan, har jeg også 4,5" sub? Synes ikke suben er så ille faktisk, er ikke ute etter voldsomt trykk, men hadde ikke gjort noe med litt mer.. og gjerne litt mer raffinement. Kjenner en med stasjonsvogn og original sub (er der forskjellige typer?), og han klaget over dårlig lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet November 27, 2012 Share Skrevet November 27, 2012 Har du kommet noe lenger her? Jeg har samme oppsett som deg, med HIFI-pakka. Mine planer: Rockford Fosgate p152 frontsett (Muligens også bak i taket) AUX inngang (Koble på ved CD-veksler, kom gjerne med input/nødv. utstyr) Egen sub med forsterker. (Ta signal fra org sub. Trengs noen frkvens converter der?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Har du kommet noe lenger her?Jeg har samme oppsett som deg, med HIFI-pakka. Mine planer: Rockford Fosgate p152 frontsett (Muligens også bak i taket) AUX inngang (Koble på ved CD-veksler, kom gjerne med input/nødv. utstyr) Egen sub med forsterker. (Ta signal fra org sub. Trengs noen frkvens converter der?) Nei ble aldri noe av planene. Blir nok å selge Bimmeren snart likevel så.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Det var da drastisk:-) Jeg har bestilt meg 5,25 speakers, så satser vi på at det blir bedre. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yttervik Skrevet November 28, 2012 Share Skrevet November 28, 2012 Ja desverre Var nok et lite feilkjøp hele bilen. Nå blir det kjedelig japsebil en stund framover tenker jeg, til man har økonomi til noe nyere fra Bayern. Hvilke høyttalere er det du har bestilt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå