Gå til innhold

Bruktbilkjøp E46 M3 vs Porsche 996


Werther
 Share

Anbefalte innlegg

Eg er medlem av pcn, so eg kan sjekke litt opp. Men det virker som om 996´ane som har blitt køyrt som Porsche vil, fungerer bra.

Og det skal nok fungere å fikse på motorane som går til helvete.

996 er nok ein del meir moderne enn 993. So det spørs kva du er vant med og liker. 993 blir nok skikkeligt gammeldags iforhold.

M3 er vel solide biler. Det var vel litt småting som dei måtte inn til sjekk for. Eg trur det var bl.a. bytte av dynamo. (ein kamerat hadde m3)

Eg har ikkje prøvd noken av bilene. Men 993 turbo er min favoritt! Og eg synes at 993 er mykje finare enn 996 karosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vant med ein 3.2 liter, so takler du nok ein 993. Men den blir nok gammeldags mot ein m3.

Sia du bur ganske sentralt, so er det vel muligheiter for å prøve litt forskjellige biler. du har jo litt å velge imellom på Son.

Er vel og sikker m3 som er til salgs i nærheiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

993 er ikke uten grunn mye mer populær enn 996. Selvfølgelig er det en kuriositet i seg selv at den har luftkjølt motor, men viktigst er det at den har et moderne understel (i praksis en ferdig utviklet prototype jmf. 996) i klassisk 911 innpakning. Den er en oldschool 911 på sitt beste og det bygges ikke flere. Skal jeg ha en 911 blir det definitivt en 993 Carrera S.

I relasjon til E46 M3 er det viktig å ha i bakhodet at 993 ble erstattet av 996 omtrent på samme tid som E46 ble introdusert. I forhold til at 993 er en rendyrket sportsbil har dette liten betydning, men E46 er en mer moderne bil og E46 M3 er en temmelig vellykket modell (for ikke å snakke om E46 M3 CSL). Glem alt om verdistigning på E46 M3 i forhold til 993. Der er Porschen i den grad uslåelig.

Jeg er usikker på om 993 er hurtigere enn E46 M3 med manuelt gear. Porschen har høyere toppfart, men i resten av registeret tror jeg de er ganske like. Mye vil avhenge av sjåførenes evner til å utnytte bilenes respektive fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg :) M3en min henger i en tynn tråd til fordel for en 964 til våren igjen. Tenker å ta turen over til Son for å kjøre litt. Har aldrig kjørt Porsche, så er veldig spent på det.

Hvis valget hadde vert mellom 996 eller e46M3, så hadde jeg uten tvil tatt E46M3. 996en må vere den verste 911 som er laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er nevnt er 911 modellen 964 (altså forgjengeren til 993) teknisk sett en mye eldre konstruksjon. 964 (1989-94) er egentlig bare en G-modell (1973-89) med en lett facelift og muligheten for 4x4 samt Tiptronic gearkasse. Modellen ble kun produsert i 5 år og var på alle måter et resultat av Porsches temmelig håpløse økonomiske situasjon på begynnelsen av 90-tallet. Det var lite penger til utvikling og en ny strategi skulle først utvikles av Porsches nye sjef Wendelin Wiedeking. 964 skulle med minst mulige kostnader holde skuten flytende sammen med de aldrende modellene 928 og 968 (som teknisk sett er en 944).

993 er delvis resultatet av denne fornyelsesprosessen. Wiedeking arbeidet ut fra en skisse der selve 911 konseptet skulle moderniseres med bl.a kraftigere vannkjølte motorer og mer tilforlatelige kjøreegenskaper for å nå et bredere publikum. Det foreløpige resultatet var en ny bakaksel basert på et design hentet fra 959 modellen knapt 10 år tidligere. Denne bakakselen ble testet ut i praksis på 993 modellen (som en ferdig prototype) og resultatet lot ikke vente på seg. 993 har langt bedre kjøreegenskaper enn 964 og den nye bakakselen ble mer eller mindre direkte overført til 996 og senere 997 modellen.

4x4 systemet fra 964 med en fast overføring av drivkraften ved hjelp av differensialer ble erstattet av et modernisert 4x4 system med viskosekobling hentet fra 959 modellen. Som en ekstra bonus ble en 6-trinns gearkasse også standard på 993.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet når de forskjellige modellene ble produsert ja...

Årsaken til at mitt valg har falt på 964 er veldig enkelt utseende og pris. Jeg skal ikke har Porsche bare for å ha Porsche. Skal M3en selges må det som blir kjøpt vere billigere enn salgs prisen slik at den kan stasjes opp med kosmetikk, understell, ineriør osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at 964, i likhet med 968, knapt fortjener å ha en egen modellbetegnelse. De er begge teknisk sett mer eller mindre identiske deres forgjengere; G-modellen og 944. Litt ekstra plastikk gjør ikke en ny modell og hvis du ikke skal ha 4x4 eller Tiptronic gearkasse kan du like gjerne kjøpe en sen G-modell og bruke de samme pengene på å oppgradere den. Det er først med 993 modellen at utviklingen virkelig gikk fremover med 911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe eldre enn 964 er uaktuelt uansett, så da blir det heller 993. Spørst hva pris man kan få det til. Så du mener 930 og 964 er akuratt samme bilen, bare plastikken er forskjellig? Teknologien på motor og alt sånnt MÅ jo vere bedre på 964 kontra 930.

Edit: Siden jeg fortsatt er relativt "ny" på Porsche fronten, har jeg ikke annet å forholde meg til enn hva folk sier. Man får jo en ok 930 Turbo til rundt 250.000. Men har hørt at de gamle 911 er ustabile på bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsches modellnummere er nesten en egen vitenskap. 930 er internnummeret for 911 Turbo i den såkalte G-serien. Racingvariantene av denne modellen ble f.eks gitt nummer 934 og 935, mens 931 er 924 Turbo og 937 er homologiserte varianter av 931 igjen.

Selvfølgelig er 964 forbedret på en rekke punkter i forhold til G-serien (som alltid når det gjelder nye modeller fra Porsche), men det handler ikke avgjørende forbedringer. Det var det ikke penger til. Som et eksempel på dette har de første årgangene av 964 Turbo nærmest en original 930 motor. Gjenbruk av G-seriens motorer og chassis er derfor mer regelen enn unntaket når det gjelder 964. Forstå meg rett. Jeg sier ikke at 964 er en dårlig modell, men den er objektivt mer en lett oppgradert G-serie enn en ny modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle 930 variantene hadde K-Jetronic innsprøytning. Spesifikke gearkasser for 911 seriene utover "hyllevarer" ligger utenfor min kunnskap. Forøvrig... en stor nyhet på 964 modellen var at den fikk ABS bremser og det kan nok være fornuftig å ha i bakhodet når man skal velge modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...