Mariuse34 Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Hallois! Bestekompisen min er polsk-norsk. Farens bestekompis i polen driver et lakkeringsverksted og har gitt meg en veldig god pris på en del lakkering jeg skal ha gjort på e39`en. Men jeg må ta en langhelg og få lakket den. Spørsmålet er om han lakker den-torsdag/fredag, kan bilen kjøres hjem søndag? Eller må jeg kjøre bilen ned, fly hjem, fly ned og kjøre hjem?
Evenol Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Du kan fint kjøre bilen hjem på søndag. Men husk at du helst ikke skal vaske bilen den første uka, spesielt ikke med kjemikalier ala såpe. Lakken er ferdig herda iløpet av 3 uker ca. Har noe med at alle lakkpartiklene bruker tid på å dunste ut... (Rett meg om dette er feil).
Thundercoil Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Det kommer veldig an på hva han gjør etter lakkeringen. Hvis han blåser inn varmluft/herder, eller har sånn stativ med varmluftpistoler som man ruller frem og tilbake over bilen, kan den poleres med engang og kjøres hjem. Hvis han bare lakkerer og lar den stå i kulde eller romtemperatur er det litt verre. Da ville jeg i det aller minste gitt den 2-3 dager inne på verkstedet, uten noe form for vask/polering og regn. Så kan det kanskje være lurt å vente 1-2 uker før du vasker bilen i tillegg. Bare for å være sikker. Lenge siden jeg har hatt dette på skolen, men mener det var noe med at de 2 forskjellige metodene (varmluft-herding og romtempherding), at den ene gjør at lakken tørker/herder innenfra og ut, og den andre gjør at lakken tørker/herder utenfra og innover. Men uansett, om det ikke blir varmebehandlet etter lakkering, kan man risikere forskjellige symptomer, redusert kvalitet, dårlig eller ikke riktig herding osv. Lakk bruker ca. 6 år før den er helt herdet, deretter brytes den ned igjen.
Mariuse34 Skrevet November 6, 2011 Forfatter Skrevet November 6, 2011 Skal sjekke det nærmere. Er et ordentlig verksted iallefall, ikke noe shady folk i en svart garasje. Takk for svar!
mbruer Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 De har vel tørking i boksen. Da kan du kjøre hjem dagen etter.
Jørgen Lie Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Tørker vel sånn rimelig OK i boksen? Jeg solgte E46`n min 3timer etter lakkering av siden på bilen. Gikk fint det
Mariuse34 Skrevet November 6, 2011 Forfatter Skrevet November 6, 2011 Cool! Da er det bare å begynne å planlegge gutteturen da! Bilder ved ferdig resultat vil følge
kjellsigvald Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Bror min jobbe som lakkerer og de kjører 80 grader i ein time etter sprøyting, og leverer bilen til kunde etterpå . Men var klar over at vist det er noe du ikkje er fornøynd med i etterkant , kan det nok bli vanskelig og klage , eller få noe utbedret..
Mariuse34 Skrevet November 6, 2011 Forfatter Skrevet November 6, 2011 Jeg tar sjansen her. Det er som sagt et ordentlig verksted som drives av bestekompisen til faren til en av mine beste venner. Får også kompispris så kommer på rundt 3000 for lakkering av bakskjerm, bakdør og panser. Så det er en liten risiko å ta egentlig. Bor gratis i ferieleiligheten til kompisen når jeg er der og.
kvammis Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Hvis du forklarer situasjonen til de tørker de den nok tilstrekkelig. Enten med lengre tørk i boksen eller IR varmere f.eks. Mange måter å gjøre det på. Jeg ville også gnikket det godt inn med en god voks før jeg kjørte hjem.
Ballder Skrevet November 6, 2011 Skrevet November 6, 2011 Spørsmålene dine er jo besvart, men lurer på hvorfor du ikke legger i noen tusenlapper til, og får dem til og lakke hele bilen når dem først er i gang.
Mariuse34 Skrevet November 6, 2011 Forfatter Skrevet November 6, 2011 Vurderer å be dem ta bakluke i samme slengen. Resten ser ganske bra ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå