Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 Her kommer et langt reisebrev fra en utrolig flott ferie igjennom Mesteparten av Vest-Europa i August, Vil nok ta lang tid før reisebrevet er ferdig. Har forferdelig mye annet jeg kanskje heller burde ha gjort men og reise på en slik ferie av dimmensjoner uten og dokumentere i etterkant vil da være for dumt ? Til de korrekte Norskskriverne: vil være noen skrivefeil og kanskje noen rare formuleringer i første utkast, men skal jeg få tid og legge ut dette må jeg bare lukke øynene og skrive. Kan begynne med hvordan vi fikk denne sprøe idêen, når jeg sier vi mener jeg altså meg og min andre/bedre halvdel. Jo egentlig hadde vi snakket om og legge ferien til Statene i år, siden vi tross alt kjørte omlag 5000km i fjor rundt om i sverige med campingvogn sammen med et vennepar; året før tok vi chartertur til Rodos. I år skulle vi finne på noe spesielt, og hadde hadde i all hovedsak bestemt oss for statene og snakket om dette i kanskje et halvt år. Det er sikkert utrolig flott der borte i Statene, men egentlig hadde jeg ikke så kjempelyst. Vi har ofte hatt en diskusjon om bilholdet i huset, vi er to personer og eier tre registrerte bruksbiler. Dvs hun har sin egen lille konebil hun ikke vil gi slipp på, dermed må jeg betale på to biler (Forikring, årsavg osvosv). Har prøvd og gi henne det vi da kan kalle den beste av bruksbilene som er en 2000 530dat eneste hun trenger og betale er diesel og årsavgift, men hun skal på død og liv kjøre rundt i en Peugot 206 heller. Så går/gikk rundt med planene om og bare selge bilen siden jeg er nødt til og holde varebil i jobben og bruker den også på fritiden. Dermed slo jeg i bordet med at vi måtte ta denne ferien rundt i Europa før jeg evt selger det som må være en av de beste feriebilene man kan få, min bedre halvdel var fullstendig enig og begynte og legge ut om alle de store byene hun ville se osvosv. Heldigvis trives hun godt i bil, for lang tur ble det sannelig, mitt KM-estimat på rundt om 10 000km iværtfall sprengt. Først litt om Reiseruta, hadde ikke lagt noe slagfast reiserute og bestillt hoteller flere mnd i forveien. Men hadde en aning om hvilke byer vi ville se og googlet da opp en del severdigheter og leste tidligere reisebrev på forumet og andre plasser. legger først ut et Kart hvor ruta til slutt gikk: Kan oppsummere litt: Bodø-Brattvåg(Møre)-Geiranger-Larvik-Hirtshals-Aarhus-Hamburg-Amsterdam-Paris-Lyon-Marseille-Langs fransk riviera-Monaco-Genova-Padova-Venezia-Monza-Steilviopasset-Munchen-Nurburg(ring)-Lund(sverige)-Stockholm-Skellefteå-Bodø. Google maps tilsier i underkant av 10 000km, men med all kjøringa rundt i byene (noen mil hver dag) hadde telleren nådd ca 13 000km når vi kom hjem. Litt om Bilen: 2000 530dat i god stand med stor utstyrspakke, fint forbruk, 184hk og 395nm som bidrar til behagelig kjøring i høye hastigheter med høy utveksling i siste girene. Eneste som gjør bilen "uorginal" er solfilm på rutene samt Felg og dekkdim. 18x9,5 bak med 265 bredde, 18x8,5framme med 245 bredde. Ellers er det mye jeg har lyst til og gjøre, senk, faceliftlykter, shadowline osvosv. "Styrehuset", har har vi tilbrakt en del timer ja. Nesten ingen ting jeg ikke liker ved bilen, eneste BMW har "drette på draget" med er plasseringa av følerne for lufttemperaturen i coupêen, står bokstavlig talt i koppholderen. Noe som igjenn resulterer i at du får bakoversveis i form av kaldluft dersom du setter en varm kopp kaffe i koppholderen Har kun tatt et fåtall bilder av strekningen Bodø-Brattvåg(Møre) da jeg har kjørt denne strekningen mange ganger, og dermed ikke finner denne veibiten særlig interessang lengre. Synd igrunn, sikkert ikke mange av dere "søringer" som har kjørt denne strekningen. Oppholdt oss tre dager i Brattvåg og husserte hos mine gammle besteforeldre. Par bilder fra når madammen kjørte igjennom Nord-Trøndelag og inn i Trondheim: Typiske Trøndelagsåkrer dette, fint og kjøre igjennom Trøndelag. Endelig fremme i Brattvåg, Bagasjerommet på e39 er lite og rommet akkurat våre 4 kofferter med Rollo'en trukket over. Planen var hotellopphold men vi brakte med soveposer samt oppblåsbar madrass dersom vi skulle bli trøtte på en lang transportetappe evt ikke finne hotell ei natt. Vi dro inn til byen en dag, Altså Ålesund. Parkerte i et parkeringshus og gikk rundt i byen noen timer, hadde store startvansker her pga kamakselsensoren som Bmw-forhandleren i Bodø ikke klarte og levere på over en ukes forvarsel. Etter og ha prøvd og starte et par ganger var det bare og la bilen stå mens vi gikk på en kiosk og kjøpte is, da vi kom tilbake var det bare og kjøre ivei. Ålesund er en fin by, har alltid hatt lyst til og bo her. Vi fant oss en benk utenfor et galleri, Madammen liker og gå rundt på gallerier og se på store bilder og sånn drit. Skjefen skjøl. Måtte opp på Fjellstua og vise madammen byen sett fra oven, sa det tidligere men sier det igjenn; Fin by dette Etter Tre dager gikk veien videre mot Larvik der vi skulle ta Hurtigferga over til Hirtshals i Danmark, dette er mot fergeforbindelsen Nordal - Eidsdal før videre over til Geiranger, Utrolig flott veistykke med mye fint og se. Fergekø, heldigvis to ferger og overfart på 10-15 min så dette gikk radig, kan ikke ta ei sunnmørsferge uten og nyte ei "Svele" ombord Eidsdal eller tidligere "ytterdal" sett fra fergekaia på Nordal. alltid like nervepirrende og sette seg i bilen og vri om nøkkeln når du vet at det ikke er sikkert bilen starter pga kamakselføleren spesielt når bilen MÅ starte som ved ombordkjøring og ilandkjøring, ringte hver forhandler nedover i Norge, men ingen hadde føleren på lager. Gjorde avtale med Koed at jeg skulle hente en føler på lageret deres i Danmark når vi passerte der. veistrekningen "The Golden Route" opp Eidsdalen og ned mot Geiranger, kronglete sikksakkveier som åpner for litt sportslig kjøring. Merca fremfor, c220 med eldre sta gubbe bak rattet, var litt treig (med full gass ut ifra svartrøyken i eksosen og dømme) med og få farta etter hver hårnålsving opp Eidsdalen, så før vi kom til en sving (ned til ca 40km/t) før ei lang bratt strekning opp til neste sving satte jeg kassa i step og valgte andre gir slik at det var klart for fullt pådrag forbi merca opp strekninga. Nesten ute av svingen trødde jeg pedalen i bunn, samme gjorde forøvrig gubben i merca men måtte ganske fort gi tapt imot "ungdommen" Ble like etter forbikjørt av 3 motorsykkelister som kjørte enda noen hakk friskere, hang på de en stund men ble litt ubehageli for madammen som ville se på all den flotte naturen. Utrolig kjekkt med takluke mtp bildeknipsing forresten Vakkre Geiranger sett ifra nedstigningen, er flere plasser man kan stoppe og gå ut og se på den flotte naturen. Er ikke noe naturdigger selv men dette er et spektakulært syn for selv de fleste. Utsikt over Geirangerfjorden fra utsiktsplatå i nedstigningen. De små båtene i er til opplysning store ferger, sier litt om utsikten og størrelsene på fjella rundt. enda et bilde fra samme plattået. Nærmere ned mot Geiranger, Kassa i step og lavt gir for og bevare bremsene. Knappenålsving. Cruiseskip Geiranger Ut mot geirangerfjorden. Videre sørøstover fra geiranger, her berer det oppover igjenn. Ikke mer plass en det må være. etter mange hårnålsvinger kommer vi opp på en jevn stigning, kan såvidt på bildet se hårnålsvingene som fører videre oppover, her skal vi temmelig høyt Veien der nede var vi for to bilder siden Trødde på litt ekstra en periode for og se at alt fungerte slik det skal under hard belastning, viskosevifta jobbet mer intenst men motortemperaturen holdt seg fin. stoppet på en avkjørsel med fin utsikt og tittet litt under panseret, kjennte på trykket i kjøleslangene, så at turboen ikke var rødglødene. luktet på olja, kjennte på oljekjøleren til automaten osv, alt i sin skjønneste orden, liten svilukt fra eksosanlegget som sikkert ikke hadde vært brent ren på en stund. Sprang over veien opp i ei grøft og knipset et bilde før vi trødde på videre opp. Måtte jo stoppe og ta bilde av skiltet 1000 m.o.h. Lurer på at vi begynte og nerme oss toppen av stigninga, og kan kansje befinne oss midt imellom Geiranger og Lom. Godt over tregrensa Slakket av for og se litt på den fine naturen og fikk en Audi Q5 på bakfangeren en stund. Bærer så nedover mot Beitostølen, viktig med motorbrems Liten stopp for en matbit og en titt i hos den lokale suvenirpusheren. Ga madammen rattet sørover mot Oslo, Forbruk på 0.74L/mila er ikke så ille mtp siste to fjellovergangene og dekkdimmensjon på 265 bak og 245 framme. Kjørte på 0.57L/mila Bodø - Ålesund, da med økonomisk kjøring med 205 helårshjul. Kjøpte nemlig disse "M5" felgene usett av en kar fra midsund på sunnmøre, skulle være orginale, rette og fine. De var ikke orginale, ingen av felgene var rette og de var lakkert med sprayboks-lakk med masse sig i som flasset osv. Tenkte først og returnere de, men 3 mnd var gått siden jeg betalte de og onkelen min hentet de, hva skulle jeg da kjøre rundt i europa med? fikk avbalansert de i Danmark sånn at det kun ristet litt ved spesielle hastigheter, må heller få de rettet og lakkert til vinteren. Godt på plass på Hotellet like ved jernbanestasjonen i Larvik, faktisk nøyaktig der (bare 3 plasser nærmere jernbanesporet) jeg så bilen for første gang da jeg kjøpte den tidlig 2009:) Ombordkjøring på Danskebåten, heldigvis tullet ikke kamakselføleren ved start, ikke søren om jeg stanset motoren den halvtimen køa sto i ro Like før. tre-fire timers ferge før Hirtshals, bestilte biletter på Voyager-class, var egentlig helt unødvendig, satt knapt i de godstolene i 30min. resten av tiden gikk bort på taxfree, spasering runt på ferga og kaffedrikking. Heldig med været og temperaturen 28 varme da vi kjørte (ble slept) iland i Danmark. Slept ja... dere får forklaringen på det etterpå En kaffekopp eller 4 er godt tidsfordriv:) Her får vi vel legge inn forklaringen på hva jeg egentlig mente med slept iland Var kjempeheldige da vi kjørte inn på ferga, havnet som en av totalt to biler i bredda fremfor porten i fronten av ferga. Noe som ville resultert i at vi kom aller først iland men neida, her skulle kamakselføleren virkelig spille oss et puss, ikke faen om det var start og få på fettskjiten. (unskyld Nord-Norsken) prøvde igjenn og igjenn men stein dødt, var oppåverbakke ut av ferga så noe dytting var umulig. ble stående og prøve og starte flere ganger, madammen ble så flau at hun nesten gjemte seg. Sto tross alt et hundretalls biler bak som skulle ut, etter kansje 5 min hadde nok biler kommet seg ut den ene fila ved sidenav, et par biler bak oss var borte slik at jeg kunne trille 20m lengre bak slik at de andre fikk slippe ut. Fortsatte og prøve og starte, fergemannskapet hadde selvfølgelig mange gode ideêr om hva som var galt. Ene mente at det kunne være noe i dieseltilførselen, og andre sa det ikke virket som at det var gnist på pluggene (plugger på dieselmotorer?) Kunne ikke fortelle at jeg visste nøyaktig hva som var galt og at jeg igrunn kunne forventet at bilen ikke ville starte, hvem kjører ombord på en ferge med noe slikt? jaja... de tilkallte en mann med truck nede på kaia som slepte oss opp på rampen slik at vi kunne trille ned, for de som har tatt disse båtene skjønner hva jeg mener med rampen. lang bratt bakke med knapp sving og en 90 graders sving nederst før utkjøringa. Fikk beskjed om at jeg bare måtte ha god fart så kom jeg kansje helt bort til parkeringsplassene, skulle stå en mann nederst i 90graderssvingen før strekninga mot parkeringsplassene og peke hvilken retning jeg skulle i. God fart ja, uten motordrift, styreservo eller bremseservo i drift la vi ut nedover rampen, farta steg fort og mannen som pekte retninga så rett og slett skremt ut når vi kom susende igjennom svingen ned rampen og kutta 90graderssvingen mot strekninga som førte til parkeringsplassen. Kunne igrunn trilla langt forbi parkeringsplassen fant frem et torx-sett, skrudde ut kamakselføleren og satte den på plass igjenn. så var det tut og kjør Vindmøller betyr Danmark Veistandard, fartsgrenser og trafikkavikling tilsier også at vi ikke lengre var i Norge Endelig hos Koed for og hente den nye kamakselføleren som skulle ligge og vente Men neida, den var solgt og sendt tidligere den dagen... Hadde da kjørt igjennom hele Norge og nesten hele Danmark uten og få tak i den satans føleren (unskyld Nord-Norsken). De hadde mange like motorer fra delebiler stående, men det var for mye styr og lete fram og skru av en føler ?!?! jaja, ikke noe og gjøre med det, får prøve Hamburg da, der denne bilen gikk før den ble importert. Kan det bety lykke? Står på veiskiltet: Kiel 68km Hamburg 158km Hadde igrunn trodd at vi skulle kjøre igjennom engrensestasjon, tollstasjon eller lignende. Men neida, pluttselig var vi bare i tyskland. Endelig mulig og ta seg effektivt fram 180km/t var igrunn fin "masjfart", var en snartur oppe i 200, kom da til og huske at jeg skulle stramme hjulboltene enda en gang etter avbalanseringa før noe evt gassing på autobahn Ikke en gang mørkt før vi var i Hamburg, stoppet på første og beste Hotellet. utsikt fra hotellrommet, fant oss tilrette og slappet av litt før vi dro ut for og ta et par kalde Gikk i Parken langs havet forbi alle de kjennte seilklubbene i Hamburg da vi gikk ut senere. Typisk gammel Europa-by Ble et par glass vin på en vinmesse vi snublet over i sentrum Etterfulgt av 3-4, kalde sov utrolig godt den natta Opp ganske tidlig neste morgen, vi hadde på forhånd googlet litt severdigheter i hamburg, tenkte og ta St. Peterskirka først, de skulle visst ha et høyt tårn med utsikt over hele byen. Jada, utsikt var det Innredet Kafeê i en gammel kaffefabrikk. Ble utrolig god kaffe og kake Videre på et museum som omhandlet Hamburg's historie og stegvis oppbygging av byen til langt tilbake i tid. Mye historie om at byen var et knutepunkt i godstransport med båt og jernbane i mange århundrer. Middag på Museêt Bmw-forhandleren i Hamburd, ble en smule distrahert da jeg gikk inn på forhandleren for deretter og finne delelageret. Sto jo masse eske nye M-biler i utstillinga, og en Alpina F11 B5 biturbo jeg bare ikke kunne la være og ta bilde av. Spurte en bilselger: "excuse me, can you give me the direction to the department with parts please"? Han pekte mot enden av bygningen og fortalte meg at jeg skulle gå opp en trapp og ta broa over til nabobygget. Lang bro dette, kommet ca halveis da jeg tok bildet. Under broa sto det mange hundre, om ikke tusen brukte bimmere. Tenkte at jeg måtte ned og se en snar titt og se om det kunne være en fin e61 eller lignende, kom ned trappa og ble møtt av en bruktbilselger som jeg tror spurte på tysk om jeg ville ha hjelp. Kom da til og stille et av de dummeste spørsmålet jeg har tatt meg selv i og stille: "Do you have any e61 5series for sale?", Selgeren så litt oppgitt på meg før han smilte og svarte: "yes, maybe some hundred of them". Fikk kortet hans med en webadresse der jeg kunne se på alle bruktbilene de hadde for salg, Takket for hjelpa før jeg gikk videre til delelageret. Delelageret var noe annet en hos forhandlerne i Norge, de hadde egen avdeling for "preformance parts" Gikk til skranken på det vanlige delelageret der en av (bertene) hadde en ny kamakselsensor på disken iløpet av under 2 min, kostet i tilleg litt over halvparten av det den gjorde hos Koed Takket smilende for hjelpa og gikk gla og fornøyd ut og skiftet kamakselføleren i full fart. bar så videre for og bunkre før videre avreise, V-power diesel ja. Dette måtte prøves, kostet ganske mye mer enn vanlig diesel men tenkte at jeg ville se om jeg merket noe særlig forskjell, selv om det vil ha stor psykisk innvirkning og ha edlere dråper på tanken tør jeg påstå at bilen gikk bedre uten at gjorde sammenlikning i form av målinger Tømte bagasjerommet og fant fram hjulnøkkelen for og dra etter hjulboltene før det bar ut på autobahn igjenn. Fikk øye på noen Nordmenn på bensinstasjonen faktisk, regnet med de var på tur i retning Nurburg Litt send på dagen men satte igang kjøringen imot Amsterdam, hadde ikke bestillt noe hotell eller liknende og hadde den planen om at vi skulle finne noe underveis. Kameraet var fullt av bilder så ble ikke tatt noe på denne strekka, rundt om 23.00 på kvelden enda et stykke ifra Amsterdam men et godt stykke inn i Nederland fant vi alt for sent ut at vi skulle finne hotell. Var lite hoteller i området vi befant oss i, så vi besluttet og kjøre et stykke videre og kansje finne en plass og sove i bilen. Hadde på forhånd lest mye om skrekkeksempler om camping langs Europeiske motorveier, så vi fant derfor en døgnåpen bensinstasjon med stor trailerparkering der det sto kansje et 20-talls trailere med sovende sjofører inni. Der kjøpte vi kveldsmat og fikk pusset tennene før vi flyttet bagasjen fram i bilen, slo ned setene og rullet ut madrassene og soveposene baki. Helt bekmørk ute og med mørk film på rutene var dette alle tiders, satte på TV'n i håp om at kansje Nederlenderne (som enda hører musikk på dat-kasetter) fremdeles brukte Analoge tv-signaler, men neida. Måtte nøye oss med Radio som spillte Nederlandsk pålkamusikk. http://s56.photobucket.com/albums/g191/ ... 040247.mp4 Fant i ettertid en liten filmsnutt tatt imellom Hamburg og Amsterdam, Kjørte først forbi en siste modell av Porche cayenne som la i kansje rundt om 140kmt. Gikk kansje 20 sekunder før porcha kom forbi oss igjenn med ganske mye større fart, tenkte da:"Nå blir det Race":) Trødde gassen ned imens jeg fant frem kameraet, kunna kansje vært tjent med og gire ned i fjerde men ble iværtfall ikke gjort, tok litt tid og oppnå samme fart og etterhvert mer fart enn porchen... hadde Ca 210km/t i følge speedometeret da vi kjørte forbi porchen, spekulerer på at den kan ha vært en svak stigning ettersom det tok så lang tid, Sjekka opp spesifikasjoner på de forskjellige 2010 og nyere cayenner. Vil tro dette kansje var den med minste dieselmotoren med toppfart på 218km/t, og klarte dermed ikke og oppnå mer enn rundt om 200 pga stigningen. lettet på høyrefoten for og finne en behagelig masjfart etter at porcha var passert, tok ikke lange tiden før Porchen kom forbi igjenn med samme farta på rundt 200-210km/t. Porche cayenne specs: http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=210892 Framme i Amsterdam rundt om 09.30 morgenen etter, kjørte først rundt og orienterte oss litt. Klarte selvfølgelig og rote oss inn i ehm... ei gågate. Uten endre, og som ble mer og mer befolket jo lengre vi kom, kom en betjent på sykkel opp på siden av bilen og så forundret på meg. Jeg bet i leppa og rullet ned vinduet. Han sa ingen verdens ting, bare så på meg en stund før jeg spurte: "Do you know where to get out of here?" "Follow the street all the way down and then take left". Ble Fryktelig trangt helt mot slutten før vi endelig var ute, ble heldigvis ingen kantkjøring, tror ikke det var mye mer en 5 cm imellom hver felg-kant og fortauskant. var veldig letta når vi var kommet ut. Visste at Cannabis var lovlig i nederland, men ble likevel forskrekka når vi gikk forbi coffêshop's der det det satt masse folk og røyka og var rødsprengt på øynene. La med et grøss merke til alle slike vi hadde kjørt over. Har de ikke Vater i nedeland? Heller har de vært på en formidabel hasj-rus når de har muret alle byggene? Lar bildene tale litt for seg. Van Gogh museêt. Vi svidde av to og en halv dag i Amsterdam, da hadde vi sett det meste av severdigheter, gått i butikker, hatt et innbruddsforsøk i bilen, nesten blitt ranet av tre uteliggere og ellers slappet av på kveldene med Vin og Øl:) Bar så videre mot Paris ganske send på dagen, bestillte hotell i paris for tre dager før vi kjørte. Siden dette på en måte var det madammen hadde gledet seg mest til flesket vi til med et litt finere hotell som lå veldig sentralt. kansje et par timers kjøring før vi kryssa grensa til Belgia. Bunkring og en matbit på en bensinstasjon med resturang i utkant av Brussel, en aldri så liten nymotens Dodge Challenger Fin bil med grom lyd. Var et forferdelig regnvær i belgia. par timers kjøring til begynte vi og nærme oss paris. Dette var siste bildet som ble tatt før mørkets frembrudd, var et s...ans mareritt og komme kjørende første gang inn i Paris når det var mørkt, trafikken gikk så fort igjennom kryss og forbi avkjøringer at GPS'n rett og slett ikke hang med. Kjørte rundt i samme overtraffikerte lille området i en time før vi klarte og bryte bilen inn i riktig gate for så og finne hotellet. Var da ganske sliten når bilen endelig var parkert Morgenen etter startet vi utrolig nok med og kjøre rundt og se i byen litt, trykke inn adressen på de ulike severdighetene vi hadde googlet om på forhånd, skal se de parkerer tett her. 10-15cm imellom bilene var somregel maks. Moulin Rouge Eifeltårnet og stompen til en SL63 AMG. Kunne ikke la være og parkere i den største lomma jeg fant i nærheten av Eifeltårnet. Er ikke dette et standardbilde ifra paris? Litt vanskelig og skjønne hvor man skal i hvis man ikke kjører bak noen på slike plasser, finnes jo ikke oppmerking eller filer, man må bare plassere bilen der det er plass. Forresten en BMW Csl der:) Tenkte oss opp i Eifeltårnet første dagen men køen var så lang at vi utsatte det heller. To be continiued!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til å lese, og forhåpentligvis, se bilder fra! Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt på før ;P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Farrukh M Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 DU er heldig som fikk dama med på det. Hadde jeg vist det karte til min frue så hadde hun trod jeg har blitt gal Det blir uglemlig reise! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Share Skrevet November 9, 2011 Det kan se ille ut mtp mye kjøring ved første øyekast, hadde egentlig trodd at vi skulle ha vært lei og snudd mye tidligere, bare man setter av tid nok er det ikke noe problem. Verste strekninga er egentlig Bodø-Larvik. Når du først har krysset havet er det stortsett bare og trø på. Der nede er veistandarden og trafikk-kulturen stortsett bra så du forflytter deg mye kjappere imellom. Vi kjørte kansje imellom 3,5 og 5 timer imellom de forskjellige storbyene, så var vi der i 2-3 dager. 2-3 dager i en storby så har du sett de fleste severdighetene og er lei stresset, da er du gira på og komme videre til neste by. Vet ikke med dere men slike ordentelige veier ser iværtfall jeg på bilkjøring som avslappende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Share Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til å lese, og forhåpentligvis, se bilder fra!Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt på før ;P Har ca 6GB i bilder pluss litt høyhastighets film fra autobahn som kommer ut etter hvert vil ta litt tid og endre størrelse på bildene da de er tatt med høy oppløsning i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scampi Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til å lese, og forhåpentligvis, se bilder fra!Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt på før ;P Har ca 6GB i bilder pluss litt høyhastighets film fra autobahn som kommer ut etter hvert vil ta litt tid og endre størrelse på bildene da de er tatt med høy oppløsning i utgangspunktet. Kast alt inn i en batch resizer og ta en kaffepause Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Share Skrevet November 9, 2011 Bruker Faststone enkelt nok, gir mulighet til og funjustere litt før man endrer størrelse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maniak Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 God lesning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 9, 2011 Share Skrevet November 9, 2011 se på store bilder og sånn drit. Haha, nyansert! Pen bil, og drømmetur det der (iallefall mtp at dere var innom Ringen). Kunne tenkt meg en tur til det Stelviopasset selv en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Share Skrevet November 9, 2011 se på store bilder og sånn drit. Haha, nyansert! Pen bil, og drømmetur det der (iallefall mtp at dere var innom Ringen). Kunne tenkt meg en tur til det Stelviopasset selv en gang. Takk Kommer et hav av bilder fra Stelviopasset, Ringen, BMW-Welt osvosvosv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trollet_ Skrevet November 10, 2011 Forfatter Share Skrevet November 10, 2011 Da var Førstepost en smule oppdatert, var egentlig kommet mye... Men pga Windows update som restartet automatisk mistet jeg masse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjexx Skrevet November 10, 2011 Share Skrevet November 10, 2011 Da var Førstepost en smule oppdatert, var egentlig kommet mye... Men pga Windows update som restartet automatisk mistet jeg masse Windows update, den er klassisk ass. Ser ut som en hyggelig tur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Telcontar Skrevet November 10, 2011 Share Skrevet November 10, 2011 Ser ut som en artig tur. Litt synd å se at eksosen fra alle skipa ligger tjukt over havna i Geriangerfjorden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flonoen Skrevet November 10, 2011 Share Skrevet November 10, 2011 Hadde igrunn trodd at vi skulle kjøre igjennom engrensestasjon, tollstasjon eller lignende. Men neida, pluttselig var vi bare i tyskland. I know that feeling. Var på biltur nedover til Ringen tidligere i år, og da jeg og en kompis kjørte gjennom danmark fant vi ut at vi sikkert var ca halvveis inn i danmark, og siden vi ikke hadde kjørt forbi Aarhus kunne vi stoppe der og spise. Ser et skilt der det står "Flensburg" på og tenker "jaja, sikkert sjarmerendes dansk by det òg, vi spiser her". Plutselig ser vi at alt er tysk når vi kommer inn til kjøpesenteret, bortsett fra masse skandinaviske flagg. Skilt var på tysk, tyske produkter i butikk osb. Slo oss da at Flensburg muligens var en tysk by, og at vi hadde frest gjennom Danmark på usannsynlig kort tid. Kjørte jo gjennom Norge i 70km/t i snitt, og gjennomDanmark i 150km/t i snitt. Og Nederlandsk øl i Tyskland? Ajajaj. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 10, 2011 Share Skrevet November 10, 2011 Et fint reisebrev dette... med mange fine bilder fra kjente steder. Ingenting er som en skikkelig roadtrip med godt selskap og en fornuftig bil... Apropos det at man plutselig kommer inn i Tyskland og knapt merker forskjell fra den danske siden av grensen er dette ikke så merkelig. Årsaken er selvfølgelig Schengen-traktaten i EU/EØS, men også det faktum at den nordlige delen av delstaten Schleswig-Holstein frem til 1864 var dansk område under navnet Sønderjyllands Amt. Navnet Flensburg er selvfølgelig en fortyskning av Flensborg. Like ved, i området Angeln, ligger slottet Glücksburg (eller Lyksborg på dansk) som er den danske og norske kongefamiliens stamsete (slekten Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg). Angeln er forøvrig området som man mener at anglerne stammer fra. Disse vandret mot vest og endte, sammen med sakserne, opp på de britiske øyer. Det er fra angelsakserne at den moderne engelske nasjon utviklet seg... blant annet kommer ordet "England" fra "Angelland" (les: Angeln). Angelsakserne tok med seg sitt gammelsaksiske og gammelnedertyske språk som utviklet seg til dagens engelsk. Med angelsakserne ble det England som vi idag kjenner grunnlagt... monarkiet, språket, lovene og de viktigste institusjonene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå