Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Her kommer et langt reisebrev fra en utrolig flott ferie igjennom Mesteparten av Vest-Europa i August, Vil nok ta lang tid fĂžr reisebrevet er ferdig. Har forferdelig mye annet jeg kanskje heller burde ha gjort men og reise pĂ„ en slik ferie av dimmensjoner uten og dokumentere i etterkant vil da vĂŠre for dumt ? Til de korrekte Norskskriverne: vil vĂŠre noen skrivefeil og kanskje noen rare formuleringer i fĂžrste utkast, men skal jeg fĂ„ tid og legge ut dette mĂ„ jeg bare lukke Ăžynene og skrive. Kan begynne med hvordan vi fikk denne sprĂže idĂȘen, nĂ„r jeg sier vi mener jeg altsĂ„ meg og min andre/bedre halvdel. Jo egentlig hadde vi snakket om og legge ferien til Statene i Ă„r, siden vi tross alt kjĂžrte omlag 5000km i fjor rundt om i sverige med campingvogn sammen med et vennepar; Ă„ret fĂžr tok vi chartertur til Rodos. I Ă„r skulle vi finne pĂ„ noe spesielt, og hadde hadde i all hovedsak bestemt oss for statene og snakket om dette i kanskje et halvt Ă„r. Det er sikkert utrolig flott der borte i Statene, men egentlig hadde jeg ikke sĂ„ kjempelyst. Vi har ofte hatt en diskusjon om bilholdet i huset, vi er to personer og eier tre registrerte bruksbiler. Dvs hun har sin egen lille konebil hun ikke vil gi slipp pĂ„, dermed mĂ„ jeg betale pĂ„ to biler (Forikring, Ă„rsavg osvosv). Har prĂžvd og gi henne det vi da kan kalle den beste av bruksbilene som er en 2000 530dat eneste hun trenger og betale er diesel og Ă„rsavgift, men hun skal pĂ„ dĂžd og liv kjĂžre rundt i en Peugot 206 heller. SĂ„ gĂ„r/gikk rundt med planene om og bare selge bilen siden jeg er nĂždt til og holde varebil i jobben og bruker den ogsĂ„ pĂ„ fritiden. Dermed slo jeg i bordet med at vi mĂ„tte ta denne ferien rundt i Europa fĂžr jeg evt selger det som mĂ„ vĂŠre en av de beste feriebilene man kan fĂ„, min bedre halvdel var fullstendig enig og begynte og legge ut om alle de store byene hun ville se osvosv. Heldigvis trives hun godt i bil, for lang tur ble det sannelig, mitt KM-estimat pĂ„ rundt om 10 000km ivĂŠrtfall sprengt. FĂžrst litt om Reiseruta, hadde ikke lagt noe slagfast reiserute og bestillt hoteller flere mnd i forveien. Men hadde en aning om hvilke byer vi ville se og googlet da opp en del severdigheter og leste tidligere reisebrev pĂ„ forumet og andre plasser. legger fĂžrst ut et Kart hvor ruta til slutt gikk: Kan oppsummere litt: BodĂž-BrattvĂ„g(MĂžre)-Geiranger-Larvik-Hirtshals-Aarhus-Hamburg-Amsterdam-Paris-Lyon-Marseille-Langs fransk riviera-Monaco-Genova-Padova-Venezia-Monza-Steilviopasset-Munchen-Nurburg(ring)-Lund(sverige)-Stockholm-SkellefteĂ„-BodĂž. Google maps tilsier i underkant av 10 000km, men med all kjĂžringa rundt i byene (noen mil hver dag) hadde telleren nĂ„dd ca 13 000km nĂ„r vi kom hjem. Litt om Bilen: 2000 530dat i god stand med stor utstyrspakke, fint forbruk, 184hk og 395nm som bidrar til behagelig kjĂžring i hĂžye hastigheter med hĂžy utveksling i siste girene. Eneste som gjĂžr bilen "uorginal" er solfilm pĂ„ rutene samt Felg og dekkdim. 18x9,5 bak med 265 bredde, 18x8,5framme med 245 bredde. Ellers er det mye jeg har lyst til og gjĂžre, senk, faceliftlykter, shadowline osvosv. "Styrehuset", har har vi tilbrakt en del timer ja. Nesten ingen ting jeg ikke liker ved bilen, eneste BMW har "drette pĂ„ draget" med er plasseringa av fĂžlerne for lufttemperaturen i coupĂȘen, stĂ„r bokstavlig talt i koppholderen. Noe som igjenn resulterer i at du fĂ„r bakoversveis i form av kaldluft dersom du setter en varm kopp kaffe i koppholderen Har kun tatt et fĂ„tall bilder av strekningen BodĂž-BrattvĂ„g(MĂžre) da jeg har kjĂžrt denne strekningen mange ganger, og dermed ikke finner denne veibiten sĂŠrlig interessang lengre. Synd igrunn, sikkert ikke mange av dere "sĂžringer" som har kjĂžrt denne strekningen. Oppholdt oss tre dager i BrattvĂ„g og husserte hos mine gammle besteforeldre. Par bilder fra nĂ„r madammen kjĂžrte igjennom Nord-TrĂžndelag og inn i Trondheim: Typiske TrĂžndelagsĂ„krer dette, fint og kjĂžre igjennom TrĂžndelag. Endelig fremme i BrattvĂ„g, Bagasjerommet pĂ„ e39 er lite og rommet akkurat vĂ„re 4 kofferter med Rollo'en trukket over. Planen var hotellopphold men vi brakte med soveposer samt oppblĂ„sbar madrass dersom vi skulle bli trĂžtte pĂ„ en lang transportetappe evt ikke finne hotell ei natt. Vi dro inn til byen en dag, AltsĂ„ Ă lesund. Parkerte i et parkeringshus og gikk rundt i byen noen timer, hadde store startvansker her pga kamakselsensoren som Bmw-forhandleren i BodĂž ikke klarte og levere pĂ„ over en ukes forvarsel. Etter og ha prĂžvd og starte et par ganger var det bare og la bilen stĂ„ mens vi gikk pĂ„ en kiosk og kjĂžpte is, da vi kom tilbake var det bare og kjĂžre ivei. Ă lesund er en fin by, har alltid hatt lyst til og bo her. Vi fant oss en benk utenfor et galleri, Madammen liker og gĂ„ rundt pĂ„ gallerier og se pĂ„ store bilder og sĂ„nn drit. Skjefen skjĂžl. MĂ„tte opp pĂ„ Fjellstua og vise madammen byen sett fra oven, sa det tidligere men sier det igjenn; Fin by dette Etter Tre dager gikk veien videre mot Larvik der vi skulle ta Hurtigferga over til Hirtshals i Danmark, dette er mot fergeforbindelsen Nordal - Eidsdal fĂžr videre over til Geiranger, Utrolig flott veistykke med mye fint og se. FergekĂž, heldigvis to ferger og overfart pĂ„ 10-15 min sĂ„ dette gikk radig, kan ikke ta ei sunnmĂžrsferge uten og nyte ei "Svele" ombord Eidsdal eller tidligere "ytterdal" sett fra fergekaia pĂ„ Nordal. alltid like nervepirrende og sette seg i bilen og vri om nĂžkkeln nĂ„r du vet at det ikke er sikkert bilen starter pga kamakselfĂžleren spesielt nĂ„r bilen MĂ starte som ved ombordkjĂžring og ilandkjĂžring, ringte hver forhandler nedover i Norge, men ingen hadde fĂžleren pĂ„ lager. Gjorde avtale med Koed at jeg skulle hente en fĂžler pĂ„ lageret deres i Danmark nĂ„r vi passerte der. veistrekningen "The Golden Route" opp Eidsdalen og ned mot Geiranger, kronglete sikksakkveier som Ă„pner for litt sportslig kjĂžring. Merca fremfor, c220 med eldre sta gubbe bak rattet, var litt treig (med full gass ut ifra svartrĂžyken i eksosen og dĂžmme) med og fĂ„ farta etter hver hĂ„rnĂ„lsving opp Eidsdalen, sĂ„ fĂžr vi kom til en sving (ned til ca 40km/t) fĂžr ei lang bratt strekning opp til neste sving satte jeg kassa i step og valgte andre gir slik at det var klart for fullt pĂ„drag forbi merca opp strekninga. Nesten ute av svingen trĂždde jeg pedalen i bunn, samme gjorde forĂžvrig gubben i merca men mĂ„tte ganske fort gi tapt imot "ungdommen" Ble like etter forbikjĂžrt av 3 motorsykkelister som kjĂžrte enda noen hakk friskere, hang pĂ„ de en stund men ble litt ubehageli for madammen som ville se pĂ„ all den flotte naturen. Utrolig kjekkt med takluke mtp bildeknipsing forresten Vakkre Geiranger sett ifra nedstigningen, er flere plasser man kan stoppe og gĂ„ ut og se pĂ„ den flotte naturen. Er ikke noe naturdigger selv men dette er et spektakulĂŠrt syn for selv de fleste. Utsikt over Geirangerfjorden fra utsiktsplatĂ„ i nedstigningen. De smĂ„ bĂ„tene i er til opplysning store ferger, sier litt om utsikten og stĂžrrelsene pĂ„ fjella rundt. enda et bilde fra samme plattĂ„et. NĂŠrmere ned mot Geiranger, Kassa i step og lavt gir for og bevare bremsene. KnappenĂ„lsving. Cruiseskip Geiranger Ut mot geirangerfjorden. Videre sĂžrĂžstover fra geiranger, her berer det oppover igjenn. Ikke mer plass en det mĂ„ vĂŠre. etter mange hĂ„rnĂ„lsvinger kommer vi opp pĂ„ en jevn stigning, kan sĂ„vidt pĂ„ bildet se hĂ„rnĂ„lsvingene som fĂžrer videre oppover, her skal vi temmelig hĂžyt Veien der nede var vi for to bilder siden TrĂždde pĂ„ litt ekstra en periode for og se at alt fungerte slik det skal under hard belastning, viskosevifta jobbet mer intenst men motortemperaturen holdt seg fin. stoppet pĂ„ en avkjĂžrsel med fin utsikt og tittet litt under panseret, kjennte pĂ„ trykket i kjĂžleslangene, sĂ„ at turboen ikke var rĂždglĂždene. luktet pĂ„ olja, kjennte pĂ„ oljekjĂžleren til automaten osv, alt i sin skjĂžnneste orden, liten svilukt fra eksosanlegget som sikkert ikke hadde vĂŠrt brent ren pĂ„ en stund. Sprang over veien opp i ei grĂžft og knipset et bilde fĂžr vi trĂždde pĂ„ videre opp. MĂ„tte jo stoppe og ta bilde av skiltet 1000 m.o.h. Lurer pĂ„ at vi begynte og nerme oss toppen av stigninga, og kan kansje befinne oss midt imellom Geiranger og Lom. Godt over tregrensa Slakket av for og se litt pĂ„ den fine naturen og fikk en Audi Q5 pĂ„ bakfangeren en stund. BĂŠrer sĂ„ nedover mot BeitostĂžlen, viktig med motorbrems Liten stopp for en matbit og en titt i hos den lokale suvenirpusheren. Ga madammen rattet sĂžrover mot Oslo, Forbruk pĂ„ 0.74L/mila er ikke sĂ„ ille mtp siste to fjellovergangene og dekkdimmensjon pĂ„ 265 bak og 245 framme. KjĂžrte pĂ„ 0.57L/mila BodĂž - Ă lesund, da med Ăžkonomisk kjĂžring med 205 helĂ„rshjul. KjĂžpte nemlig disse "M5" felgene usett av en kar fra midsund pĂ„ sunnmĂžre, skulle vĂŠre orginale, rette og fine. De var ikke orginale, ingen av felgene var rette og de var lakkert med sprayboks-lakk med masse sig i som flasset osv. Tenkte fĂžrst og returnere de, men 3 mnd var gĂ„tt siden jeg betalte de og onkelen min hentet de, hva skulle jeg da kjĂžre rundt i europa med? fikk avbalansert de i Danmark sĂ„nn at det kun ristet litt ved spesielle hastigheter, mĂ„ heller fĂ„ de rettet og lakkert til vinteren. Godt pĂ„ plass pĂ„ Hotellet like ved jernbanestasjonen i Larvik, faktisk nĂžyaktig der (bare 3 plasser nĂŠrmere jernbanesporet) jeg sĂ„ bilen for fĂžrste gang da jeg kjĂžpte den tidlig 2009:) OmbordkjĂžring pĂ„ DanskebĂ„ten, heldigvis tullet ikke kamakselfĂžleren ved start, ikke sĂžren om jeg stanset motoren den halvtimen kĂža sto i ro Like fĂžr. tre-fire timers ferge fĂžr Hirtshals, bestilte biletter pĂ„ Voyager-class, var egentlig helt unĂždvendig, satt knapt i de godstolene i 30min. resten av tiden gikk bort pĂ„ taxfree, spasering runt pĂ„ ferga og kaffedrikking. Heldig med vĂŠret og temperaturen 28 varme da vi kjĂžrte (ble slept) iland i Danmark. Slept ja... dere fĂ„r forklaringen pĂ„ det etterpĂ„ En kaffekopp eller 4 er godt tidsfordriv:) Her fĂ„r vi vel legge inn forklaringen pĂ„ hva jeg egentlig mente med slept iland Var kjempeheldige da vi kjĂžrte inn pĂ„ ferga, havnet som en av totalt to biler i bredda fremfor porten i fronten av ferga. Noe som ville resultert i at vi kom aller fĂžrst iland men neida, her skulle kamakselfĂžleren virkelig spille oss et puss, ikke faen om det var start og fĂ„ pĂ„ fettskjiten. (unskyld Nord-Norsken) prĂžvde igjenn og igjenn men stein dĂždt, var oppĂ„verbakke ut av ferga sĂ„ noe dytting var umulig. ble stĂ„ende og prĂžve og starte flere ganger, madammen ble sĂ„ flau at hun nesten gjemte seg. Sto tross alt et hundretalls biler bak som skulle ut, etter kansje 5 min hadde nok biler kommet seg ut den ene fila ved sidenav, et par biler bak oss var borte slik at jeg kunne trille 20m lengre bak slik at de andre fikk slippe ut. Fortsatte og prĂžve og starte, fergemannskapet hadde selvfĂžlgelig mange gode ideĂȘr om hva som var galt. Ene mente at det kunne vĂŠre noe i dieseltilfĂžrselen, og andre sa det ikke virket som at det var gnist pĂ„ pluggene (plugger pĂ„ dieselmotorer?) Kunne ikke fortelle at jeg visste nĂžyaktig hva som var galt og at jeg igrunn kunne forventet at bilen ikke ville starte, hvem kjĂžrer ombord pĂ„ en ferge med noe slikt? jaja... de tilkallte en mann med truck nede pĂ„ kaia som slepte oss opp pĂ„ rampen slik at vi kunne trille ned, for de som har tatt disse bĂ„tene skjĂžnner hva jeg mener med rampen. lang bratt bakke med knapp sving og en 90 graders sving nederst fĂžr utkjĂžringa. Fikk beskjed om at jeg bare mĂ„tte ha god fart sĂ„ kom jeg kansje helt bort til parkeringsplassene, skulle stĂ„ en mann nederst i 90graderssvingen fĂžr strekninga mot parkeringsplassene og peke hvilken retning jeg skulle i. God fart ja, uten motordrift, styreservo eller bremseservo i drift la vi ut nedover rampen, farta steg fort og mannen som pekte retninga sĂ„ rett og slett skremt ut nĂ„r vi kom susende igjennom svingen ned rampen og kutta 90graderssvingen mot strekninga som fĂžrte til parkeringsplassen. Kunne igrunn trilla langt forbi parkeringsplassen fant frem et torx-sett, skrudde ut kamakselfĂžleren og satte den pĂ„ plass igjenn. sĂ„ var det tut og kjĂžr VindmĂžller betyr Danmark Veistandard, fartsgrenser og trafikkavikling tilsier ogsĂ„ at vi ikke lengre var i Norge Endelig hos Koed for og hente den nye kamakselfĂžleren som skulle ligge og vente Men neida, den var solgt og sendt tidligere den dagen... Hadde da kjĂžrt igjennom hele Norge og nesten hele Danmark uten og fĂ„ tak i den satans fĂžleren (unskyld Nord-Norsken). De hadde mange like motorer fra delebiler stĂ„ende, men det var for mye styr og lete fram og skru av en fĂžler ?!?! jaja, ikke noe og gjĂžre med det, fĂ„r prĂžve Hamburg da, der denne bilen gikk fĂžr den ble importert. Kan det bety lykke? StĂ„r pĂ„ veiskiltet: Kiel 68km Hamburg 158km Hadde igrunn trodd at vi skulle kjĂžre igjennom engrensestasjon, tollstasjon eller lignende. Men neida, pluttselig var vi bare i tyskland. Endelig mulig og ta seg effektivt fram 180km/t var igrunn fin "masjfart", var en snartur oppe i 200, kom da til og huske at jeg skulle stramme hjulboltene enda en gang etter avbalanseringa fĂžr noe evt gassing pĂ„ autobahn Ikke en gang mĂžrkt fĂžr vi var i Hamburg, stoppet pĂ„ fĂžrste og beste Hotellet. utsikt fra hotellrommet, fant oss tilrette og slappet av litt fĂžr vi dro ut for og ta et par kalde Gikk i Parken langs havet forbi alle de kjennte seilklubbene i Hamburg da vi gikk ut senere. Typisk gammel Europa-by Ble et par glass vin pĂ„ en vinmesse vi snublet over i sentrum Etterfulgt av 3-4, kalde sov utrolig godt den natta Opp ganske tidlig neste morgen, vi hadde pĂ„ forhĂ„nd googlet litt severdigheter i hamburg, tenkte og ta St. Peterskirka fĂžrst, de skulle visst ha et hĂžyt tĂ„rn med utsikt over hele byen. Jada, utsikt var det Innredet KafeĂȘ i en gammel kaffefabrikk. Ble utrolig god kaffe og kake Videre pĂ„ et museum som omhandlet Hamburg's historie og stegvis oppbygging av byen til langt tilbake i tid. Mye historie om at byen var et knutepunkt i godstransport med bĂ„t og jernbane i mange Ă„rhundrer. Middag pĂ„ MuseĂȘt Bmw-forhandleren i Hamburd, ble en smule distrahert da jeg gikk inn pĂ„ forhandleren for deretter og finne delelageret. Sto jo masse eske nye M-biler i utstillinga, og en Alpina F11 B5 biturbo jeg bare ikke kunne la vĂŠre og ta bilde av. Spurte en bilselger: "excuse me, can you give me the direction to the department with parts please"? Han pekte mot enden av bygningen og fortalte meg at jeg skulle gĂ„ opp en trapp og ta broa over til nabobygget. Lang bro dette, kommet ca halveis da jeg tok bildet. Under broa sto det mange hundre, om ikke tusen brukte bimmere. Tenkte at jeg mĂ„tte ned og se en snar titt og se om det kunne vĂŠre en fin e61 eller lignende, kom ned trappa og ble mĂžtt av en bruktbilselger som jeg tror spurte pĂ„ tysk om jeg ville ha hjelp. Kom da til og stille et av de dummeste spĂžrsmĂ„let jeg har tatt meg selv i og stille: "Do you have any e61 5series for sale?", Selgeren sĂ„ litt oppgitt pĂ„ meg fĂžr han smilte og svarte: "yes, maybe some hundred of them". Fikk kortet hans med en webadresse der jeg kunne se pĂ„ alle bruktbilene de hadde for salg, Takket for hjelpa fĂžr jeg gikk videre til delelageret. Delelageret var noe annet en hos forhandlerne i Norge, de hadde egen avdeling for "preformance parts" Gikk til skranken pĂ„ det vanlige delelageret der en av (bertene) hadde en ny kamakselsensor pĂ„ disken ilĂžpet av under 2 min, kostet i tilleg litt over halvparten av det den gjorde hos Koed Takket smilende for hjelpa og gikk gla og fornĂžyd ut og skiftet kamakselfĂžleren i full fart. bar sĂ„ videre for og bunkre fĂžr videre avreise, V-power diesel ja. Dette mĂ„tte prĂžves, kostet ganske mye mer enn vanlig diesel men tenkte at jeg ville se om jeg merket noe sĂŠrlig forskjell, selv om det vil ha stor psykisk innvirkning og ha edlere drĂ„per pĂ„ tanken tĂžr jeg pĂ„stĂ„ at bilen gikk bedre uten at gjorde sammenlikning i form av mĂ„linger TĂžmte bagasjerommet og fant fram hjulnĂžkkelen for og dra etter hjulboltene fĂžr det bar ut pĂ„ autobahn igjenn. Fikk Ăžye pĂ„ noen Nordmenn pĂ„ bensinstasjonen faktisk, regnet med de var pĂ„ tur i retning Nurburg Litt send pĂ„ dagen men satte igang kjĂžringen imot Amsterdam, hadde ikke bestillt noe hotell eller liknende og hadde den planen om at vi skulle finne noe underveis. Kameraet var fullt av bilder sĂ„ ble ikke tatt noe pĂ„ denne strekka, rundt om 23.00 pĂ„ kvelden enda et stykke ifra Amsterdam men et godt stykke inn i Nederland fant vi alt for sent ut at vi skulle finne hotell. Var lite hoteller i omrĂ„det vi befant oss i, sĂ„ vi besluttet og kjĂžre et stykke videre og kansje finne en plass og sove i bilen. Hadde pĂ„ forhĂ„nd lest mye om skrekkeksempler om camping langs Europeiske motorveier, sĂ„ vi fant derfor en dĂžgnĂ„pen bensinstasjon med stor trailerparkering der det sto kansje et 20-talls trailere med sovende sjofĂžrer inni. Der kjĂžpte vi kveldsmat og fikk pusset tennene fĂžr vi flyttet bagasjen fram i bilen, slo ned setene og rullet ut madrassene og soveposene baki. Helt bekmĂžrk ute og med mĂžrk film pĂ„ rutene var dette alle tiders, satte pĂ„ TV'n i hĂ„p om at kansje Nederlenderne (som enda hĂžrer musikk pĂ„ dat-kasetter) fremdeles brukte Analoge tv-signaler, men neida. MĂ„tte nĂžye oss med Radio som spillte Nederlandsk pĂ„lkamusikk. http://s56.photobucket.com/albums/g191/ ... 040247.mp4 Fant i ettertid en liten filmsnutt tatt imellom Hamburg og Amsterdam, KjĂžrte fĂžrst forbi en siste modell av Porche cayenne som la i kansje rundt om 140kmt. Gikk kansje 20 sekunder fĂžr porcha kom forbi oss igjenn med ganske mye stĂžrre fart, tenkte da:"NĂ„ blir det Race":) TrĂždde gassen ned imens jeg fant frem kameraet, kunna kansje vĂŠrt tjent med og gire ned i fjerde men ble ivĂŠrtfall ikke gjort, tok litt tid og oppnĂ„ samme fart og etterhvert mer fart enn porchen... hadde Ca 210km/t i fĂžlge speedometeret da vi kjĂžrte forbi porchen, spekulerer pĂ„ at den kan ha vĂŠrt en svak stigning ettersom det tok sĂ„ lang tid, Sjekka opp spesifikasjoner pĂ„ de forskjellige 2010 og nyere cayenner. Vil tro dette kansje var den med minste dieselmotoren med toppfart pĂ„ 218km/t, og klarte dermed ikke og oppnĂ„ mer enn rundt om 200 pga stigningen. lettet pĂ„ hĂžyrefoten for og finne en behagelig masjfart etter at porcha var passert, tok ikke lange tiden fĂžr Porchen kom forbi igjenn med samme farta pĂ„ rundt 200-210km/t. Porche cayenne specs: http://www.carfolio.com/specifications/ ... car=210892 Framme i Amsterdam rundt om 09.30 morgenen etter, kjĂžrte fĂžrst rundt og orienterte oss litt. Klarte selvfĂžlgelig og rote oss inn i ehm... ei gĂ„gate. Uten endre, og som ble mer og mer befolket jo lengre vi kom, kom en betjent pĂ„ sykkel opp pĂ„ siden av bilen og sĂ„ forundret pĂ„ meg. Jeg bet i leppa og rullet ned vinduet. Han sa ingen verdens ting, bare sĂ„ pĂ„ meg en stund fĂžr jeg spurte: "Do you know where to get out of here?" "Follow the street all the way down and then take left". Ble Fryktelig trangt helt mot slutten fĂžr vi endelig var ute, ble heldigvis ingen kantkjĂžring, tror ikke det var mye mer en 5 cm imellom hver felg-kant og fortauskant. var veldig letta nĂ„r vi var kommet ut. Visste at Cannabis var lovlig i nederland, men ble likevel forskrekka nĂ„r vi gikk forbi coffĂȘshop's der det det satt masse folk og rĂžyka og var rĂždsprengt pĂ„ Ăžynene. La med et grĂžss merke til alle slike vi hadde kjĂžrt over. Har de ikke Vater i nedeland? Heller har de vĂŠrt pĂ„ en formidabel hasj-rus nĂ„r de har muret alle byggene? Lar bildene tale litt for seg. Van Gogh museĂȘt. Vi svidde av to og en halv dag i Amsterdam, da hadde vi sett det meste av severdigheter, gĂ„tt i butikker, hatt et innbruddsforsĂžk i bilen, nesten blitt ranet av tre uteliggere og ellers slappet av pĂ„ kveldene med Vin og Ăl:) Bar sĂ„ videre mot Paris ganske send pĂ„ dagen, bestillte hotell i paris for tre dager fĂžr vi kjĂžrte. Siden dette pĂ„ en mĂ„te var det madammen hadde gledet seg mest til flesket vi til med et litt finere hotell som lĂ„ veldig sentralt. kansje et par timers kjĂžring fĂžr vi kryssa grensa til Belgia. Bunkring og en matbit pĂ„ en bensinstasjon med resturang i utkant av Brussel, en aldri sĂ„ liten nymotens Dodge Challenger Fin bil med grom lyd. Var et forferdelig regnvĂŠr i belgia. par timers kjĂžring til begynte vi og nĂŠrme oss paris. Dette var siste bildet som ble tatt fĂžr mĂžrkets frembrudd, var et s...ans mareritt og komme kjĂžrende fĂžrste gang inn i Paris nĂ„r det var mĂžrkt, trafikken gikk sĂ„ fort igjennom kryss og forbi avkjĂžringer at GPS'n rett og slett ikke hang med. KjĂžrte rundt i samme overtraffikerte lille omrĂ„det i en time fĂžr vi klarte og bryte bilen inn i riktig gate for sĂ„ og finne hotellet. Var da ganske sliten nĂ„r bilen endelig var parkert Morgenen etter startet vi utrolig nok med og kjĂžre rundt og se i byen litt, trykke inn adressen pĂ„ de ulike severdighetene vi hadde googlet om pĂ„ forhĂ„nd, skal se de parkerer tett her. 10-15cm imellom bilene var somregel maks. Moulin Rouge EifeltĂ„rnet og stompen til en SL63 AMG. Kunne ikke la vĂŠre og parkere i den stĂžrste lomma jeg fant i nĂŠrheten av EifeltĂ„rnet. Er ikke dette et standardbilde ifra paris? Litt vanskelig og skjĂžnne hvor man skal i hvis man ikke kjĂžrer bak noen pĂ„ slike plasser, finnes jo ikke oppmerking eller filer, man mĂ„ bare plassere bilen der det er plass. Forresten en BMW Csl der:) Tenkte oss opp i EifeltĂ„rnet fĂžrste dagen men kĂžen var sĂ„ lang at vi utsatte det heller. To be continiued!!
Scampi Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til Ä lese, og forhÄpentligvis, se bilder fra! Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt pÄ fÞr ;P
Farrukh M Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 DU er heldig som fikk dama med pÄ det. Hadde jeg vist det karte til min frue sÄ hadde hun trod jeg har blitt gal Det blir uglemlig reise!
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Skrevet November 9, 2011 Det kan se ille ut mtp mye kjÞring ved fÞrste Þyekast, hadde egentlig trodd at vi skulle ha vÊrt lei og snudd mye tidligere, bare man setter av tid nok er det ikke noe problem. Verste strekninga er egentlig BodÞ-Larvik. NÄr du fÞrst har krysset havet er det stortsett bare og trÞ pÄ. Der nede er veistandarden og trafikk-kulturen stortsett bra sÄ du forflytter deg mye kjappere imellom. Vi kjÞrte kansje imellom 3,5 og 5 timer imellom de forskjellige storbyene, sÄ var vi der i 2-3 dager. 2-3 dager i en storby sÄ har du sett de fleste severdighetene og er lei stresset, da er du gira pÄ og komme videre til neste by. Vet ikke med dere men slike ordentelige veier ser ivÊrtfall jeg pÄ bilkjÞring som avslappende
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til Ä lese, og forhÄpentligvis, se bilder fra!Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt pÄ fÞr ;P Har ca 6GB i bilder pluss litt hÞyhastighets film fra autobahn som kommer ut etter hvert vil ta litt tid og endre stÞrrelse pÄ bildene da de er tatt med hÞy opplÞsning i utgangspunktet.
Scampi Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 Dette gleder jeg meg til Ä lese, og forhÄpentligvis, se bilder fra!Og du har rett i det med koppholdere og tempsensor...noe jeg aldri har tenkt pÄ fÞr ;P Har ca 6GB i bilder pluss litt hÞyhastighets film fra autobahn som kommer ut etter hvert vil ta litt tid og endre stÞrrelse pÄ bildene da de er tatt med hÞy opplÞsning i utgangspunktet. Kast alt inn i en batch resizer og ta en kaffepause
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Skrevet November 9, 2011 Bruker Faststone enkelt nok, gir mulighet til og funjustere litt fĂžr man endrer stĂžrrelse
flonoen Skrevet November 9, 2011 Skrevet November 9, 2011 se pÄ store bilder og sÄnn drit. Haha, nyansert! Pen bil, og drÞmmetur det der (iallefall mtp at dere var innom Ringen). Kunne tenkt meg en tur til det Stelviopasset selv en gang.
Trollet_ Skrevet November 9, 2011 Forfatter Skrevet November 9, 2011 se pÄ store bilder og sÄnn drit. Haha, nyansert! Pen bil, og drÞmmetur det der (iallefall mtp at dere var innom Ringen). Kunne tenkt meg en tur til det Stelviopasset selv en gang. Takk Kommer et hav av bilder fra Stelviopasset, Ringen, BMW-Welt osvosvosv.
Trollet_ Skrevet November 10, 2011 Forfatter Skrevet November 10, 2011 Da var FĂžrstepost en smule oppdatert, var egentlig kommet mye... Men pga Windows update som restartet automatisk mistet jeg masse
Kjexx Skrevet November 10, 2011 Skrevet November 10, 2011 Da var FĂžrstepost en smule oppdatert, var egentlig kommet mye... Men pga Windows update som restartet automatisk mistet jeg masse Windows update, den er klassisk ass. Ser ut som en hyggelig tur.
Telcontar Skrevet November 10, 2011 Skrevet November 10, 2011 Ser ut som en artig tur. Litt synd Ă„ se at eksosen fra alle skipa ligger tjukt over havna i Geriangerfjorden.
flonoen Skrevet November 10, 2011 Skrevet November 10, 2011 Hadde igrunn trodd at vi skulle kjĂžre igjennom engrensestasjon, tollstasjon eller lignende. Men neida, pluttselig var vi bare i tyskland. I know that feeling. Var pĂ„ biltur nedover til Ringen tidligere i Ă„r, og da jeg og en kompis kjĂžrte gjennom danmark fant vi ut at vi sikkert var ca halvveis inn i danmark, og siden vi ikke hadde kjĂžrt forbi Aarhus kunne vi stoppe der og spise. Ser et skilt der det stĂ„r "Flensburg" pĂ„ og tenker "jaja, sikkert sjarmerendes dansk by det ĂČg, vi spiser her". Plutselig ser vi at alt er tysk nĂ„r vi kommer inn til kjĂžpesenteret, bortsett fra masse skandinaviske flagg. Skilt var pĂ„ tysk, tyske produkter i butikk osb. Slo oss da at Flensburg muligens var en tysk by, og at vi hadde frest gjennom Danmark pĂ„ usannsynlig kort tid. KjĂžrte jo gjennom Norge i 70km/t i snitt, og gjennomDanmark i 150km/t i snitt. Og Nederlandsk Ăžl i Tyskland? Ajajaj.
Fredrik Skrevet November 10, 2011 Skrevet November 10, 2011 Et fint reisebrev dette... med mange fine bilder fra kjente steder. Ingenting er som en skikkelig roadtrip med godt selskap og en fornuftig bil... Apropos det at man plutselig kommer inn i Tyskland og knapt merker forskjell fra den danske siden av grensen er dette ikke sĂ„ merkelig. Ă rsaken er selvfĂžlgelig Schengen-traktaten i EU/EĂS, men ogsĂ„ det faktum at den nordlige delen av delstaten Schleswig-Holstein frem til 1864 var dansk omrĂ„de under navnet SĂžnderjyllands Amt. Navnet Flensburg er selvfĂžlgelig en fortyskning av Flensborg. Like ved, i omrĂ„det Angeln, ligger slottet GlĂŒcksburg (eller Lyksborg pĂ„ dansk) som er den danske og norske kongefamiliens stamsete (slekten Schleswig-Holstein-Sonderburg-GlĂŒcksburg). Angeln er forĂžvrig omrĂ„det som man mener at anglerne stammer fra. Disse vandret mot vest og endte, sammen med sakserne, opp pĂ„ de britiske Ăžyer. Det er fra angelsakserne at den moderne engelske nasjon utviklet seg... blant annet kommer ordet "England" fra "Angelland" (les: Angeln). Angelsakserne tok med seg sitt gammelsaksiske og gammelnedertyske sprĂ„k som utviklet seg til dagens engelsk. Med angelsakserne ble det England som vi idag kjenner grunnlagt... monarkiet, sprĂ„ket, lovene og de viktigste institusjonene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ