Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et problem med bilen min (97 E39 Touring).Jeg byttet det meste i hjulopphenget i sommer,og fikk tatt en firehjulskontroll etterpå. Etter det har bilen oppført seg greit med tanke på sporing, helt til det ble glatt på veien. Bakenden vandrer veldig med en gang jeg kommer inn på et glatt parti. Det føles som om den sklir fra side til side. Det spiller ingen rolle om jeg bare lar bilen rulle, eller om jeg gir gass. Det er så ille at bilen er nesten umulig å kjøre. Jeg blir vel anmeldt for fyllekjøring snart i så fall, det vingler helt ekstremt. Hva kan gi en slik effekt på glatt vei, når jeg ikke merker noe unormalt på tørr asfalt?

Skrevet

Da kommer det nest enkleste. Har du satt dekkene riktig mht rulleretning, og står dekkene på samme plass som i fjor? Å sette dekk "feil vei" kan i enkelte tilfeller gi mange merkelige resultater.

Skrevet

Rulleretningen er riktig ja, men jeg tror at de hjula som er bak nå sto foran i fjor. Skal gjøre et forsøk med å bytte om senere i dag. Kan muligens ha litt å si, da hjulstillinga i fjor vinter ikke var helt 100%. Verdt et forsøk i alle fall.

Skrevet

Hadde litt av den samme oppførselen med min forrige vinter, etter bytte til flunk nye sommerhjul i mars var bakdekka totalt utslitt (slicks) i slutten av juli etter ca 4000 km p.s. normal kjøring.Problemet her var en gåen bærearmsforing og hjulvinkler (toe in/out) som var helt på trynet. Jeg ville tatt kontakt med de folka som tok 4hjulskontrollen din og klaget.Jeg mistenker hjulvinkler er årsaken.Lykke til!!!:)

Skrevet

Jeg ville byttet om for og bakdekk igjen først.

Jeg bytta om for og bak på sommerhjulene mine som begynte å bli ganske slitt,og bilen ble omtrent sånn du beskriver.

Trodde jeg måtte ta en 4hjulskontroll,men byttet til vinterhjul nå,og da ble alt normalt igjen.

Skrevet

Hei,

Har litt slike symptomer jeg også, bare forran. Jeg har bytta styrekuler uten å ta spissings kontroll. har time neste uke. Men da er det veldig rart når jeg kjører på is/glatt vei, kjenner i rattet at hjula glir ene og andre veien. Spesielt vis ene hjulet kommer på is menst andre er på tørr asfalt, da kan bilen gjøre et lite nykk til siden. Ganske ekkelt og kjøre med.

Tror jeg ville sjekka hjulstillinga om det ikke blir bedre av å bytte hjula.

Eventuelt kjøre opp på ei slik plate verksteda har i gulvet, der du ser om plata flytter seg mye når du kjører utpå den vis du skjønner :lol: Da viser det vertfall om hjula står i spenn mot asfalten. Så da får du svar ganske fort også :)

Skrevet
I spenn mot asfalten? Det slrger tyngdekraften for...

Mener selvfølgelig at den går imot hverandre, at spissinga er feil. Litt feil måte og si det på kanskje :lol: Men vis spissinga er feil vil jo det føre til en merkelig følelse :)

Skrevet

Er nok noen deler der bak som ikke er nye.

Tipper knirkeforingene dine ikke er byttet.

Disse bør sjekkes og være tighte før en eventuell hjulstillings kontroll.

Forøvrig del 2 på bildet.

16525.gif

Skrevet

Det hjalp ikke å bytte om på hjula. Tok en grov sjekk av spissinga (hyssing og div), og fant ut at høyre bakhjul hadde mye mere toe in enn det andre. Justerte så det ble likt, og bilen virker helt fin igjen. Så sannsynligvis er det noen hjulvinkler som er feil. Men det får holde så lenge. Får ta en ny firehjulskontroll når bilen skal inn til eu om en måneds tid. Takker for alle svar i alle fall :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...