Gå til innhold

Hvorfor er 523iA raskere enn 528i?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Blir litt rart med det spørsmålet her på forumet, men er skuffa etter å ha kjøpt en 528. Hadde så store forhåpninger, men ja..

I fjor hadde jeg en BMW 96' 523 med automat gir, og den kom seg opp til 250 km/t, brukte litt tid da, men det gikk.

I år dro jeg ned igjen med min nye bil, BMW 528i 97' med manuell gir. Jeg hadde store forventninger av en bil med nesten 200hk, 192 for å være nøyaktig, komme seg lett opp til 250 km/t, men fikk den ikke opp mer enn 240 km/t. Men denne bilen, altså 528'en kom seg ganske greit opp i forhold til 523'en.

Hva kan dette skyldes?

Trenger fort svar da jeg skal dra igjen snart..

Her ser dere hvordan den går, og ja jeg kjører hvis du lurte.

http://youtu.be/d5KAxrEdb_w

Skuffenede.......

Skrevet

Hadde også GPS som viste 242 km/t, samme gps hadde jeg på 523.

Men kan det være riktig at dekka jeg har tåler maks 240 km/t, kan det være den grunn? Det var en mente det på en engelsk forum, også at bilen er senka..

Feil hjuldim på 523'en tenker jeg. Disse skal ikke greie 250 orginalt. Min tidligere 528iA greide 240 km/t på speedoen i meget svak nedoverbakke.
Bommer ikke på dimensjon på bil jeg skal kjøre langt med, det er jeg sikker på.

Edit: Her er alle 3 bilene mine:

utennavn2t.png

528, 523 og 325

Skrevet

tallene fra BMW er jo 323iA: 0-100km/t på 9,7sekunder og 328i: 7.5sekunder. så det er her du merker forskjellen med en bil som har 20hk og 35Nm mer, men tror ikke det er noen stor forskjell på toppfarten på de to. men vis du syntes ditt eksemplar føles slappere så kan det være noe som er gjort med den som forårsaker det som f.eks store brede felger. om ikke motoren begynner å bli sliten da

Skrevet
tallene fra BMW er jo 323iA: 0-100km/t på 9,7sekunder og 328i: 7.5sekunder. så det er her du merker forskjellen med en bil som har 20hk og 35Nm mer, men tror ikke det er noen stor forskjell på toppfarten på de to. men vis du syntes ditt eksemplar føles slappere så kan det være noe som er gjort med den som forårsaker det som f.eks store brede felger. om ikke motoren begynner å bli sliten da

Flere som mener det med brede dekk. På tide med nye felger før jeg drar da.. Og nei motoroen har kun gått 150000

Skrevet

store felger med liten dekk profil kan senke en bil ganske mye. er mye vekt å dra rundt disse felgene med litt god dimensjon. e30en min går mye sprekere med originale 14 tommer en med 17 tommer

Skrevet

Hvilke hjul kjørte du med?

Har du større felger og bredere dekk på 528n har det mye å si.

Merker selv stor forskjell på 520n med 15" vinterhjul kontra 18" sommerhjul.

Skrevet
Hvilke hjul kjørte du med?

Har du større felger og bredere dekk på 528n har det mye å si.

Merker selv stor forskjell på 520n med 15" vinterhjul kontra 18" sommerhjul.

255/40-18 på 528 og 225/55-16 på 523

Skrevet

Ryktes jo at M52B25 yter ganske mye mer enn 170 hk. Vet ikke om M52B28 yter tilsvarende mere men tror ikke det. Så forskjellen er nok mindre enn 20 hk.

Testet du på samme veistrekning? Ikke alltid så lett å se om det er helt flatt eller svakt oppover/nedover.

Skrevet
Ryktes jo at M52B25 yter ganske mye mer enn 170 hk. Vet ikke om M52B28 yter tilsvarende mere men tror ikke det. Så forskjellen er nok mindre enn 20 hk.

Testet du på samme veistrekning? Ikke alltid så lett å se om det er helt flatt eller svakt oppover/nedover.

Jepp, samme strekning. Prøvde hele veien, ikke bare engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...