oleo Skrevet November 15, 2011 Skrevet November 15, 2011 Hei, Jeg sikler litt på å bytte ut e39'en med en X5 bensin som i overskriften. Er det like mye usikkert med bensinutgaven som dieselen? Tenker da spesielt på girkasse og drivverk? Er det andre faremomenter knyttet til denne utgaven? Den har gått 190000...
Simpel Skrevet November 16, 2011 Skrevet November 16, 2011 Bensinmotorer er enklere og mindre utsatt for tull/dyre reparasjoner.
oleo Skrevet November 16, 2011 Forfatter Skrevet November 16, 2011 Ja, det tror jeg også. Men når man nevner X5 for "BMW kjennere" så får man gjerne rådet om å ligge unna og "det verste BMW har laget" -kommentarer! Men jeg føler at det er diesel-problemer som har gitt X5 en ripe i lakken! I utgangspunktet er vel X5 en mer eller mindre "pimpet" e39. Hadde vært litt kjedelig å kjøpe ny bil og så få et problembarn.. bare for det at man liker biltypen!
///MPower Skrevet November 16, 2011 Skrevet November 16, 2011 mine foreldre har en 01 3.0 bensin. den var gått ca 160000km da de kjøpte den og er nå gått ca 230000km, ikke noe store problemer med den utenom bytte av dekk og noen bærearmer,bremser, toppdekselpakning, bytte av filter og olje på girkassen, den går like fint enda. meget behagelig bil og kjøre, og selvom det er suv så er det ikke noe i veien for å kjøre sportslig med en x5 også, var meget overrasket over det.
oleo Skrevet November 17, 2011 Forfatter Skrevet November 17, 2011 Hva med 4.4ltr v8 da? Er den like driftsikker som 3ltr? Noen som har erfaring?
goty Skrevet November 17, 2011 Skrevet November 17, 2011 Har lyst på info i denne tråden selv. Aldri trodd at man fikk en x5 til 190-220k.
SweetBMW Skrevet November 17, 2011 Skrevet November 17, 2011 4,4 V8ern er god motor i seg selv, sterk og går relativt billig for størrelsen og effekten å dømme. eneste grunnen til at 3,0D fikk så dpårlig rykte var fordi automatkassene røyk. Men det er helet trygt å kjøpe en slik bil fortsatt, må bare sjekke at kassa har blitt bytta, eller hvis det er hos forhandler, krev at kassa blir bytta, fordi BMW kjenner til dette problemet og det er en recall allerede på det
Gunnar Skrevet November 17, 2011 Skrevet November 17, 2011 3.0D-motoren er en solid og god motor det og, men det ble frarådet å dra henger med de første modellene X5, som noen har nevnt, pga. girkassen. Generelt har det vel i tillegg vært mye utbytting av deler i understellet, forholdsvis avansert "personbiloppheng" og tung bil med høyt tyngdepunkt, så det var vel ikke annet å vente. Mange av de mer rennomerte SUVene trilla jo rundt med stiv bakaksling og bytta "aldri" understellsdeler, men kjørte jo heller ikke like bra.
oleo Skrevet November 17, 2011 Forfatter Skrevet November 17, 2011 3.0D-motoren er en solid og god motor det og, men det ble frarådet å dra henger med de første modellene X5, som noen har nevnt, pga. girkassen. Generelt har det vel i tillegg vært mye utbytting av deler i understellet, forholdsvis avansert "personbiloppheng" og tung bil med høyt tyngdepunkt, så det var vel ikke annet å vente. Mange av de mer rennomerte SUVene trilla jo rundt med stiv bakaksling og bytta "aldri" understellsdeler, men kjørte jo heller ikke like bra. Mener du at det ikke er anbefalt å bruke en X5 fra begynnelsen av 2000-tallet som trekkvogn til f.eks en hestehenger på 2tonn?
Gunnar Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Jeg er på litt tynn is her, og vet mange som drar alt mulig med X5er, så det går sikkert fint i de fleste tilfeller, og kommer sikkert an på føreren også, men har hørt folk fraråde hengertrekking pga girkasse og transferkasse med de eldste modellene. Skal visstnok være betydelig forbedret på facelift, men de er jo også dobbel pris. Men uansett, girkasse og/eller transferkasser ryker jo på nesten alt av børstraktorer som XC90, X5, osv. Er bare de ekte traktorene, som Pajero og Landcruiser som går og går... og XC90 har jo rundt halvparten bytta girkasse, så X5 er sikkert av de bedre. Men husk at X5en ikke har lavgir, så det blir aldri helt det samme å trekke skikkelig tunge hengere som med en skikkelig SUV.
TRF Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Det er strengt tatt "samme" girkasse på disse da.. a5s 390r på m54 3,0i som på 3,0d. Hadde aldri vurdert 3,0bensin i x5 en gang, men det er nå meg..
oleo Skrevet November 18, 2011 Forfatter Skrevet November 18, 2011 Det er strengt tatt "samme" girkasse på disse da.. a5s 390r på m54 3,0i som på 3,0d. Hadde aldri vurdert 3,0bensin i x5 en gang, men det er nå meg.. Så da kan man gå ut i fra at BMW har byttet kassene på bensinutgaven også!?
hauken Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Det er strengt tatt "samme" girkasse på disse da.. a5s 390r på m54 3,0i som på 3,0d. Hadde aldri vurdert 3,0bensin i x5 en gang, men det er nå meg.. Så da kan man gå ut i fra at BMW har byttet kassene på bensinutgaven også!? Er vell dreiemomentet som knekker kassene,og de er mye lavere på bensinutgavene.
TRF Skrevet November 18, 2011 Skrevet November 18, 2011 Har lest meg litt opp på denne kassa (da jeg selv har en slik som misbrukes så til de grader, men fungerer i beste velgående). Problemen med kassa er viden kjent, i alle biler denne brukes. Videre har biler bremset 900nm og lignende uten større problemer, noen opplever litt "slip". (dette er da også å forvente på en kasse lagd for 360/390nm). Det later til å bunne i oljetrykkproblemer av ulik art, alle med den følgen at trykket på lameller, lock up ol ikke blir høyt nok, og da kommer man inn på problemet med mer moment; mens en momentsvak motor fremdeles ikke greier å få disse til å slippe, vil dieselen på et tidligere stadige oppnå dette, dermed økt temp, brent olje, og skader på sliteflater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå