kristian_ Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 Hei, Jeg oppdaget at blinklyset på venstre side foran lyser når jeg har på parklys, og at parklyset ikke fungerte. Syns det var jævlig rart, men oppdaget at parklyspæra var gåen. Hvorfor lyset blinklyset når jeg har på parklys da? Den blinker som den skal og. Er det slik det skal være, eller er det jordfeil et sted? Er snakk om BMW 320i E46 '00 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinsladde Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 sånn det skal være på e46:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 It's not a fault, It's a feature. Blinklysene blir tent med redusert styrke når en parklyspære ryker og fungerer som midlertidig parklys frem til du bytter pære. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 18, 2011 Forfatter Share Skrevet November 18, 2011 Aha! Takk for hjelpa! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 18, 2011 Forfatter Share Skrevet November 18, 2011 Hvis jeg kjøper LED-lys u. motstand slik at blinklysa hadde lyst, er politiet skikkelig på det, eller går det "greit"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bchris Skrevet November 18, 2011 Share Skrevet November 18, 2011 Dette er en sikkerhets funksjon. Skal gjøre deg synelig sjøl om parkpærene dine er gåen, som nevnt over her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 19, 2011 Forfatter Share Skrevet November 19, 2011 Jeg skjønte det da, men jeg tenkte hvis jeg ville hatt parklysa (LED) og blinklysa til å lyse. Får man bot for å kjøre sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bchris Skrevet November 19, 2011 Share Skrevet November 19, 2011 Er nok ikkje forbudt. Er jo mange som kjører rundt i amerikanske biler som har blinklysa på hele tiden, og så funker dem som blinklys på motsatt av oss på en måte:P Deres lys går av og på, våres går på og av om du skjønner. Men du får jo kjøpt can-bus led pærer, f.eks på mekonomen eller evt. på nettet. Da lyser ikke blinklyset litt heletiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 19, 2011 Forfatter Share Skrevet November 19, 2011 Hehe, skjønner hva du mener Jeg skal kjøpe noen med motstand i nå, så de ikke lyser, men hadde kanskje vært litt stilig å hatt så de hadde lyst om sommeren. Får se hva det blir til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mbruer Skrevet November 19, 2011 Share Skrevet November 19, 2011 De vil slutte å lyse når du kobler på led etc... Lydmodulen "merker" at det er koblet pære på så da slukker blinklyset. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 19, 2011 Forfatter Share Skrevet November 19, 2011 Snakket med en på mekonomen som sa at han hadde LED-pærer, men som vil gi for lite motstand til at systemet ser at det fungerer. Så han bestilte LED-pærer som er beregnet for slike systemer. Tar han feil da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet November 19, 2011 Share Skrevet November 19, 2011 Er nok ikkje forbudt. Er jo mange som kjører rundt i amerikanske biler som har blinklysa på hele tiden, og så funker dem som blinklys på motsatt av oss på en måte:P Deres lys går av og på, våres går på og av om du skjønner. Men du får jo kjøpt can-bus led pærer, f.eks på mekonomen eller evt. på nettet. Da lyser ikke blinklyset litt heletiden. I US fungerer blinklysene som sidemarkører på 6V, så får de 12V når de blinker. Mulig at de ikke får 6V mellom blinkene slik at det kan virke som om de går av istedetfor på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bchris Skrevet November 19, 2011 Share Skrevet November 19, 2011 Snakket med en på mekonomen som sa at han hadde LED-pærer, men som vil gi for lite motstand til at systemet ser at det fungerer. Så han bestilte LED-pærer som er beregnet for slike systemer. Tar han feil da? Vanelig LED-pærer gir for lav motstand. så da vil fortsatt blinlyset lyse. Kjøp LED-pærer som er beregnet på "Can-bus"-systemer, er ofte dyrere, men sånn er det bare "Can-bus"-system er et system som overvåker alle lyspærer på bilen, og som sier ifra når en er gåen. Den måler dette ved å sjekke motstanden i hver pære, og LED har generelt for liten motstand. Når motstanden går til Uendelig eller 0, sier systemet ifra om at pæren er gåen. Iallefall sånn eg har forstått at det virker, sånn enkelt forklart. Bilxtra og mekonomen, sikkert meca også, selger slike pærer, og finner mange på Ebay eller andre nettsider Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet November 20, 2011 Share Skrevet November 20, 2011 er kun lov med 2 lykter med parklys foran på en bil. Blinklyset er en egen lyk og er derfor ikke lovlig som parklys hviss det orginale også lyser. Er heller ikke lov med markeringslys på en E46 da den bilen er for smal. Men er ikke sikkert noen vil bry seg. Vil også bli jævlig iriterende med feilmeldinga i dashbordet hver gang du kjører fordi bilen tror du mangler parklys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kristian_ Skrevet November 20, 2011 Forfatter Share Skrevet November 20, 2011 Vil også bli jævlig iriterende med feilmeldinga i dashbordet hver gang du kjører fordi bilen tror du mangler parklys. Det jeg også er redd for, hehe. Liker ikke at noen lys som ikke skal være der, lyser. Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå