Gå til innhold

E39 vil ikke starter - trenger diagnosetest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en e39, 52oi 97 mod som ikke vil starter. Starteren går rundt, men den får ikke tenning.

Har forsøkt å bytte plugger, uten at det hjalp noe. Har også for 4 år siden byttet begge tankmålere.

Etter å ha lest litt står jeg da igjen med følgende punkter å undersøke:

- Benisnpumpa (den ble dianosiert for 4 siden, og var ok da)

- Startmotoren

- Veivaksleføler

Men før jeg begynner med å bytte ut disse elementene, lurer jeg på om det er noen i Oslo området som kan være behjelpelig med en diagnose test.

Lurer også på hvor jeg finner startmoteren; må jeg under bilden?

mvh

Ivan

Skrevet

Så langt jeg kunne høre, så hørtes det som det er lyd i pumpa. Tok av baksettet i tidligere i sted, for å lytte ordentlig på pumpa, men da jeg skulle teste uten settet ble batteriet flatt (tror jeg), for starteren går ikke lenger. Nå får jeg bare "klikk lyder når jeg vrir om nøkkelen. (Skal sies at jeg har holdt nøkkelen forholdsvis lenge av gangen når starteren har gått så det kan virke at det har tømt batteriet. Batteriet er forøvrig nytt i mai)

Pluggene er ikke våte. Det er litt sot på dem, men det virker som vanlig for min del, for de har stått på en stund (de gamle vel å merke). De er ikke gjennom sota jmf "sotig" beskrivelsen i Haynes - Gjør det selv manuellen på siste side.

Skal se om jeg ikke får tatt av starteren imorgen og sett litt på den. Er det noen form for "børster" på denne som kan bytte ut eller må jeg kjøpe hele ny?

Skrevet

Tror ikke det skader å skifte startmotoren..så du er nok på rett spor..rotoren i starteren subber i statoren og batteriet kneler under limit når det forsøkes start, mulig også lekasje i innslagsreleet kobberfragmenter og kanskje salt, saken din minner om tilsvarende opplevelser.

• 3 months later...
Skrevet

Da fikk jeg omsider tid til å ta ut starteren. Skulle gjerne testet den før jeg evt gikk til innkjøp av ny. Er det slik at jeg kan teste den ved å koble den til batteriet med startkabler, eller er det litt risikosport. Evt hvor kan jeg få testet den.

• 2 months later...
Skrevet

Har nå fått testet starteren og filmet den http://www.fahrfreude.no/StarterTest.MOV. Med min begrensede kunnskap om startere så virker dette som en starter som fungerer som den skal da den slår ut og snurrer? Jeg hører riktignok en liten "skrape" lyd når den snurrer, men vet ikke om det spiller noen rolle.

mvh

Skrevet

Du får ikke bensin og gnist... Hadde den fått bensin ville pluggene dine vært søkk våte og osa bensin!

Ews-feil eventuelt veiv og kamsensor feil. En sensor alene vil ikke kødde det til slikt men om begge er kaputt skjer dette. Siden du skriver at bensinpumpa går heller jeg mot kam- og veivsensor feil. Mange kjører nok med deffekte kamsensorer rundt omkring uten å være klar over det da motoren oppfører seg nærmest normalt alikevel, bare en del latere. Om veivsensoren slutter å virke i tillegg da, blir det brått stopp.

Skrevet

har hatt samme problem, men, den baktenner liksom, på min er kamføler deffekt.

prøv å trakk gasspedal i bunn, og vri nøkkel så starter kjører.

Skrevet

Bensinfilter har jeg byttet en gang i 2006.

Har nå kjøpt kamaksleføler så skal få den på plass i morgen. Veivakselføler byttet jeg for noen uker siden. Skal få skrudd alt på plass med starteren og teste videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...