Gå til innhold

Får ikke varme i kupeen.. Trenger tips og hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altså en 99-modell E46, 316i, 1,9L.

Kjøpte den i januar i år, og hele tiden har varmeapparatet/klimaanlegget vært sinnsykt humørsykt...

Men det har hvertfall funket til en viss grad - frem til nå.. nå står den innstilt på 29 grader, og jeg må likevel sitte med boblejakke og lue i bilen :lol: lite morro, menmen...

Jeg har altså hørt at dette er noe som ikke vil vise på en diagnose, samtidig som jeg har fått tips om at det er mulig det er panelet som er gått ad undas og bør skiftes..

(Jeg har forresten samme type panel som vedlagte bilde..)

Noen som har tips, råd, meninger å dele med meg?? [-o< Rimelig lei av å fryse i min egen bil :|

-Irene

ey12a308x9hnf33jzog6.jpg

Skrevet

I motorrommet ditt ligger en varmeventil som styrer hvor mye varmluft som skal gå inn til coupeen.. Skift/rens den, så tenker jeg problemet er løst ;) Finnes instrukser for dette her inne på forumet, bare søk litt..

Skrevet

Tusen takk for gode tips, skal prøves ut i helgen :)

Hvordan får jeg forresten ut panelet på skikkelig vis?

Og akkurat hvor ligger vameventilen..? #-o

Skrevet

Varmepanelet drar du bare rett ut, er bare klipsa på plass :) Er noen skarpe kanter bakom der, greit å bruke hansker egentlig.. (sitter akkurat nå med kutt i to fingre :P )

Varmeventilen er vell på torpedoveggen, førersiden av motoren...

Skrevet

Eksos: tusen takk :D

Kvasi: Nei, det blir ikke bedre av det.. har prøvd å finne ut om det er ulike ting som har innvirkning på det, uten hell.. :|

Det som har vært typisk for varmeapparatet er at på lengre turer (8-10 mil +) så opplever jeg at apparatet blåser kaldt etter en stund.. men når jeg da har skrudd opp temperaturen til ca 27 grader, har det pleid å komme seg etter en stund.. så det er humørsyke greier.. :roll:

jeg har ofte måtte bruke den knappen for full varme på frontruten for å klare å holde temperaturen inni bilen oppe, men ikke engang den vil blåse varmt nå :cry:

Skrevet

prøv kald motor metoden til lufting

Motor må være 100% kald,skru av lokket på exp tanken,og lufteskrue ut,sett på tenning ikke start bilen sett varmen på max og lav viftehastighet,fyll på ferdig blandet kjølevæske veldig sakte til du ser det bobler i hullet til lufteskruen,fortsett å fyll sakte til det slutter å boble og kommer ren kjølevæske ut av hullet,exp tanken skal være nesten full helt opp til gjengene til skrulokket,fortsett å fylle(veldig) sakte hvis nivået synker,etter ca 10 minutter skal all luft være presset ut av luftehullet.Skru av tenning og skru fast lufteskuen først ,så tømmer du det overfylte exp beholderen til riktig nivå med en sugepumpe eller lign og skrur på lokket,start bilen og la den gå i 30 minutter på tomgang med varme på fullt og lav viftehastighet,skru av motor og sjekk at det ikke lekker noe sted (ferdig),etterfyll dagen etter når motor er kald hvis nødvendig,rør ikke lufteskrue eller lokk med varm motor eller må du ta allt omigjen.Dette er riktig metode på 6eren og V8 men funker sikkert på alle.Mange bruker den gammeldagse metoden med å lufte gjentatte ganger mens motoren varmes opp men det funker ikke like bra fordi det kan lage luftlommer i systemet hvis man er uheldig.

Skrevet

Ser du det lille gitteret på venstre side av de digitale tallene?

Der skal det komme inn luft fra kupeen for å regulere termostaten.

Prøv å blåse den ren da?

Når du stanser motoren på bilen skal du kunne også høre en svak summelyd fra instrumentet. Det er fra en vifte som trekker luft i det gitteret.

Skrevet

Vil bare si tusen takk til alle som kom med gode tips og råd! :D Fikk jammen orden på det gitt, så nå er bilen varm og god som aldri før!

For de som er interessert, så viste det seg faktisk å være varmeventilen..

Plukket den ut, og delte den fullstendig - den var eiret og fæl, så her satt d godt fast gitt.. :lol:

For sikkerhets skyld plukket jeg også ut panelet for å sjekke viften der, men den snurret og gikk som bare det.. Heldigvis slapp jeg unna uten kutt i fingrene :wink:

Igjen, takk for tips og råd! Er utrolig kjekt at folk gidder å gjøre slikt, selv for en de ikke kjenner..!

- Irene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...