Alpejohn Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 GÅR TO rykter rundt dette når det gjelder tapping av batteri som det kanskje er verdt å se nærmere på: Påstand 1: når sluttstykket bak tenningslåsen begynner å bli slitt, gir dette uforklarlige strøm og spenningsproblemer som at coupelyset kommer på og går av i utide og at servoen plutselig blir tung og lysene i og utenfor bilen "blafrer" +++. Ledningsnettet til bakluke og da spesielt på touring knekker ved hengslelet pga den ekstreme bøyen det får når luken blir åpnet fører til kortslutninger og små krypstrømmer. Begge disse problemene hadde jeg med fruens 525tdsa(94), 525IX aT fra 91, 530 dat(99m) og minst to sedaner. Noe å se nærmere på? P I tillegg har jeg sett at noen nevner feil med starteren: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=176282 eller motstand til klimaanlegget i denne tråden: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=204699&hilit=str%C3%B8mtrekk+e39 Det er til og med lagt ut en DIY http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=61468 Noen flere som har erfaringer med bytte av dette? På min ser det ikke ut til at den går i dvale, da lys på girvelger på kassa aldri slukker. Virker som en av bussene ikke mottar dvale signal slik at den hindrer bilen å gå i dvale. Forferdelig frustrerende feil. Har hatt bilen inne 3 steder, og ingen finner ut at det. Hvor lenge venter du på at den går i dvale da? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Kjaps Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Hur lenge som helst. Gir velgeren lyser alltid, men strømtrekket dropper jo ned etter ca 15 min
oleo Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Girvelgeren lyser så fort du operer låser, åpner dør/bakluke eller hva som helst som trekker strøm. Kan virke som den dermed alltid står på.
Kjaps Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Klar over det, men hos meg står den alltid på. Går altså aldri i dvale.
oleo Skrevet Desember 17, 2012 Skrevet Desember 17, 2012 Da er det nok noe som trekker strøm... og igjen vil jeg påpeke viftemotstanden. Hvis denne driver å starter/stopper vifta inennfor 15min intervall så vil lyset i girspaken lyse konstant.
Kjaps Skrevet Desember 28, 2012 Skrevet Desember 28, 2012 Takk oleo. Skal sjekke om det er det som trekker.
Nero Skrevet Januar 11, 2013 Skrevet Januar 11, 2013 sliter med samme problem,har skiftet vifte modstand,og nytt batteri,nu var den tom for støm igjen,nede på 11,7
oakland Skrevet Februar 17, 2013 Forfatter Skrevet Februar 17, 2013 Yes Yes. Da kommer jeg med en liten oppdatering. Problemet er der fortsatt ingen endring. Ladder batteriet hver natt for å være sikker på at jeg har strøm på bilen. Har funnet ut at dersom jeg ladder bilen over natten ca 8 timer så er det nok strøm til at bilen kan stå parkert på jobben fra kl 07.00 - 15.00. Her om dagen skulle jeg på fest og tok med meg bilen, parkerte den ca kl 20.00 og skulle hente den neste dag ca kl 20.00. Da var bilen tom for strøm, målte batteriet til 10.02V så fikk låst opp bilen men ingen start. I forrige måned var jeg på tur bort noen dager på ca 3 dager, da jeg reiste koblet jeg fra batteriladderen for å sjå korleis tilstanden var da jeg skulle hjem igjen, da jeg koblet fra batteriladderen var batteriene fulladdet. Da jeg kom hjem var bilen absolutt heilt "død". Fikk ikkje låst opp bilen med nøkkelen. Men jeg hadde ikkje lukket bagasjerommet så jeg kom til batteriet. Målte spenningen til 5,7V på batteriet. Så som dere kan lese så er fortsatt problemet her, jeg har byttet viftemotstand, betteriet er ca 1 år gammelt. Men ettersom det har hatt så mange utladdinger og det har vært nede på 5,7 V så er vel batteriet begynt å bli dårlig igjen. Har byttet 3 batterier på de 4-årene jeg har hatt bilen. Dette strømtyvproblemet har meir eller mindre blitt en vanesak for meg. HEHE. Men det er frytelig irriterende ettersom en aldri kan være sikker på om bilen vil starte. MVH Oakland.
oleo Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 personlig ville jeg på dette tidspunket koplet inn et Ampermeter i serie med batteriet og nappet ut en og en sikring til du ser hvilken krets strømtyven befinner seg i.
stian1990_2 Skrevet Februar 17, 2013 Skrevet Februar 17, 2013 Ville gjort som Oleo sier her for og finne synderen! Det finnes foresten tangamperemeter som du bare hekter rundt pluss kabelen istedenfor og koble den i serie. Personlig synes jeg det er litt lettere.
pedro Skrevet Februar 19, 2013 Skrevet Februar 19, 2013 jeg ville tippe på ett par ting å prøve her. En grundig sjekk av fukt i gulvet under passasjerstolen. Ev ta den ut for å sjekke koblingspunkter og ledninger. Jeg ville også sjekke ledningen til bakluken spesielt grundig. Var ett stort problem på E34 og er vel ett problem på e39 OGSÅ til tross for at det er betydelig bedre enn på 80/ 90 talls femerne. Jeg har gått etter og sjekket: Starter Koblingspunkter på dynamo til setene baklukevisker/varmetråder Alle dysekoblingene Byttet hjerne og reprogramert denne Byttet komfortreleet to ganger(siste gangen ble det mye bedre) Ikke sjekket dørkontakter enda(vårjobb) Skal bytte sluttstykket i tenningslåsen Har kjøpt inn dette(samme relee som på E46 by the way), men jeg er så sofatung for tiden Burde ikke være umulig å finne denne strømtyven Bilen min er blitt mye bedre, men kan plutselig være åpen på morgenen Det pleier da å være ett sikkert tegn på at jeg skal ta bussen på jobb den dagen
Alpejohn Skrevet Februar 19, 2013 Skrevet Februar 19, 2013 Sjekket GM3 modulen? Siden den styrer litt med opp og igjenlåsing av dører osv? Har også en del tykke ledninger som går inn på den..
pedro Skrevet Februar 19, 2013 Skrevet Februar 19, 2013 Hvor sitter GM3modulen? Er ikke mye å skrur på E39.
Alpejohn Skrevet Februar 19, 2013 Skrevet Februar 19, 2013 Hvor sitter GM3modulen? Er ikke mye å skrur på E39. Sitter bak hanskerommet, med 3 kontakter på. Du ser den ved og nappe av plata under der, den sitter rett oppom. Går jo and å teste en annen og se, koster ikke så fryktelig mye på ebay.de for eksempel Edit: Her står litt info om GM osv. http://www.bmwgm5.com/gm3.htm
oakland Skrevet Mars 2, 2013 Forfatter Skrevet Mars 2, 2013 Takker igjen for mange gode tips og svar. Skal se å få lånt meg et tangampermeter i neste veke. Skal da prøve å finne den kretsen som trekker strøm. mvh Oakland
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå