Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

GÅR TO rykter rundt dette når det gjelder tapping av batteri som det kanskje er verdt å se nærmere på:

Påstand 1: når sluttstykket bak tenningslåsen begynner å bli slitt, gir dette uforklarlige strøm og spenningsproblemer som at coupelyset kommer på og går av i utide og at servoen plutselig blir tung og lysene i og utenfor bilen "blafrer" +++.

Ledningsnettet til bakluke og da spesielt på touring knekker ved hengslelet pga den ekstreme bøyen det får når luken blir åpnet fører til kortslutninger og små krypstrømmer. Begge disse problemene hadde jeg med fruens 525tdsa(94), 525IX aT fra 91, 530 dat(99m) og minst to sedaner.

Noe å se nærmere på?

P

I tillegg har jeg sett at noen nevner feil med starteren:

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=176282

eller motstand til klimaanlegget i denne tråden: http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=204699&hilit=str%C3%B8mtrekk+e39 Det er til og med lagt ut en DIY http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?t=61468

Noen flere som har erfaringer med bytte av dette? På min ser det ikke ut til at den går i dvale, da lys på girvelger på kassa aldri slukker. Virker som en av bussene ikke mottar dvale signal slik at den hindrer bilen å gå i dvale.

Forferdelig frustrerende feil. Har hatt bilen inne 3 steder, og ingen finner ut at det.

Hvor lenge venter du på at den går i dvale da?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Girvelgeren lyser så fort du operer låser, åpner dør/bakluke eller hva som helst som trekker strøm.

Kan virke som den dermed alltid står på.

Skrevet

Da er det nok noe som trekker strøm... og igjen vil jeg påpeke viftemotstanden. Hvis denne driver å starter/stopper vifta inennfor 15min intervall så vil lyset i girspaken lyse konstant.

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Skrevet

Yes Yes. Da kommer jeg med en liten oppdatering. Problemet er der fortsatt ingen endring. Ladder batteriet hver natt for å være sikker på at jeg har strøm på bilen. Har funnet ut at dersom jeg ladder bilen over natten ca 8 timer så er det nok strøm til at bilen kan stå parkert på jobben fra kl 07.00 - 15.00. Her om dagen skulle jeg på fest og tok med meg bilen, parkerte den ca kl 20.00 og skulle hente den neste dag ca kl 20.00. Da var bilen tom for strøm, målte batteriet til 10.02V så fikk låst opp bilen :-) men ingen start.

I forrige måned var jeg på tur bort noen dager på ca 3 dager, da jeg reiste koblet jeg fra batteriladderen for å sjå korleis tilstanden var da jeg skulle hjem igjen, da jeg koblet fra batteriladderen var batteriene fulladdet. Da jeg kom hjem var bilen absolutt heilt "død". Fikk ikkje låst opp bilen med nøkkelen. Men jeg hadde ikkje lukket bagasjerommet så jeg kom til batteriet. Målte spenningen til 5,7V på batteriet.

Så som dere kan lese så er fortsatt problemet her, jeg har byttet viftemotstand, betteriet er ca 1 år gammelt. Men ettersom det har hatt så mange utladdinger og det har vært nede på 5,7 V så er vel batteriet begynt å bli dårlig igjen. Har byttet 3 batterier på de 4-årene jeg har hatt bilen. Dette strømtyvproblemet har meir eller mindre blitt en vanesak for meg. HEHE.:-) Men det er frytelig irriterende ettersom en aldri kan være sikker på om bilen vil starte.

MVH

Oakland.

Skrevet

personlig ville jeg på dette tidspunket koplet inn et Ampermeter i serie med batteriet og nappet ut en og en sikring til du ser hvilken krets strømtyven befinner seg i.

Skrevet

Ville gjort som Oleo sier her for og finne synderen!

Det finnes foresten tangamperemeter som du bare hekter rundt pluss kabelen istedenfor og koble den i serie. Personlig synes jeg det er litt lettere.

Skrevet

jeg ville tippe på ett par ting å prøve her. En grundig sjekk av fukt i gulvet under passasjerstolen. Ev ta den ut for å sjekke koblingspunkter og ledninger. Jeg ville også sjekke ledningen til bakluken spesielt grundig.

Var ett stort problem på E34 og er vel ett problem på e39 OGSÅ til tross for at det er betydelig bedre enn på 80/ 90 talls femerne.

Jeg har gått etter og sjekket:

Starter

Koblingspunkter på dynamo til setene baklukevisker/varmetråder

Alle dysekoblingene

Byttet hjerne og reprogramert denne

Byttet komfortreleet to ganger(siste gangen ble det mye bedre)

Ikke sjekket dørkontakter enda(vårjobb)

Skal bytte sluttstykket i tenningslåsen Har kjøpt inn dette(samme relee som på E46 by the way), men jeg er så sofatung for tiden :lol:

Burde ikke være umulig å finne denne strømtyven

Bilen min er blitt mye bedre, men kan plutselig være åpen på morgenen Det pleier da å være ett sikkert tegn på at jeg skal ta bussen på jobb den dagen

Skrevet

Sjekket GM3 modulen? Siden den styrer litt med opp og igjenlåsing av dører osv?

Har også en del tykke ledninger som går inn på den..

Skrevet
Hvor sitter GM3modulen? Er ikke mye å skrur på E39.

Sitter bak hanskerommet, med 3 kontakter på.

Du ser den ved og nappe av plata under der, den sitter rett oppom.

Går jo and å teste en annen og se, koster ikke så fryktelig mye på ebay.de for eksempel :)

Edit:

Her står litt info om GM osv.

http://www.bmwgm5.com/gm3.htm

  • 2 weeks later...
Skrevet

Takker igjen for mange gode tips og svar.

Skal se å få lånt meg et tangampermeter i neste veke. Skal da prøve å finne den kretsen som trekker strøm.

mvh

Oakland

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...