powerfulglenn Skrevet Mars 3, 2013 Skrevet Mars 3, 2013 Skaff deg en Start booster Så får du ihvertfall startet bilen når du trengern Kjedelig at det skal være så mye problemer :S Det har jeg aldri opplevd og håper jeg ikke opplever sånt piss.. Lykke til og får håpe dere finner feilen
Nero Skrevet Mars 3, 2013 Skrevet Mars 3, 2013 Kan lcm ha noe med strømtap at gjøre? Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Aquarius Skrevet Mars 3, 2013 Skrevet Mars 3, 2013 Hei, kjedelig problem du har der. Først, skaff deg et tangampermeter og sjekk at dette også kan måle likestrøm (dc). Ikka alle kan det. Du kan også bruke et vanlig multimeter med likestrømsmåling, men det er mye enklere og ikke minst sikrere å bruke et tangampermeter. Hva slags lader bruker du, hvor mange ampere klarer denne å gi? Ut ifra det jeg har lest av tråden tømmer du et fulladet batteri på under 24 timer. Det betyr at du trolig har en lekkasjestrøm på 5-10A. Har du for liten lader vil strømmen denne gir gå hovedsakelig til lekkasjen og ikke til særlig lading av batteriet. Er derfor tvilende til at du får ladet batteriet skikkelig opp igjen. Koble fra - polen på batteriet under lading så du er sikker på å få ladet det skikkelig opp. De fleste forbrukere i bilen er matet fra hovedreleer i releboksen. Det skal derfor normalt ikke være så mange komponenter som kan forårsake uttapping som dette. Nøkkelbryterfeilen som noen har påpekt tidligere, kan forårsake at et eller flere av disse releene blir liggende inne og forsyne komponenter som skulle vært spenningsløse. Etter noen årkan også releene "henge" pga brente kontakter. Dette kan du feilsøke med et .... tangampermeter. Bagasjeromslys, cupelys, låsesystem, alarm og mobiltilkoblinger er noen mulige feilkilder. Disse vil uansett være koblet over en eller annen sikring. Dette kan du også feilsøke med et .... tangampermeter. Laderegulator og dynamo (diodebro) kan du også få sjekket med tangampermeteret ved å få oversikt over hvilke strømmer som går inn og ut av batteriet. Så, skaff deg først riktig måleutstyr før du unødvendig bytter flere deler.
pedro Skrevet Mars 3, 2013 Skrevet Mars 3, 2013 Kan være så mange småting som tilsammen utgjør ett større problem. Fukt i gulv kan være ett av dem? Jeg fant nettopp ett brudd i kabelen til ryggesensoren min Husker ikke hvilken ledning som godset, men etter å ha fjærnet hele kabelen og bestilt ny har bilen ikke så mange hickups som før Bilen oppfører seg nå greit bortsett fra at airbaglampen av og til lyser Ofte begynner taklyset(skjer ikke altid) å lyse samtidig og at servoen blir tung(skjer meget skjeldent) Aquarius skrev Nøkkelbryterfeilen som noen har påpekt tidligere, kan forårsake at et eller flere av disse releene blir liggende inne og forsyne komponenter som skulle vært spenningsløse(med strøm). Etter noen år kan også releene "henge" pga brente kontakter. Denne skal jeg få byttet så snart det blir enda litt mildere i været Da er den eliminert Virker alt som det skal da vil jeg koble på den nye ledningen til ryggesensoren Virker alt da vil jeg gå på GM3 modulen Får jeg da inn alle elektriske komponenter og funksjoner gjennstår det bare å få overhalt eller byttet GM3 enheten. Da bør min bil være i orden med hensyn på det elektriske. Ny glider i skinnen på førersiden etter litt tvungen åpning av vinduet en kald dag så er det bare tekniske ting igjen før jeg har tilbake min gamle gode E39 Nå er det bare å vente på litt mildere vær Noen som kan vise til en DIY på å ta av døtrekket framme? Etter å ha sondert terenget for en nyere F11 530 har jeg funnet ut at jeg vil prøve å koste på E39ern og holde den i ship shape noen år til- Viktigere for meg å bruke lav rente til å gjøre meg(mest mulig) gjeldfri istedenfor å hive meg på ett bilkjøp som vil virke negativt på min pensjonisttilværelse. E39 eren grei bil i enda noen år tror jeg.
oakland Skrevet Mars 7, 2013 Forfatter Skrevet Mars 7, 2013 Hei. Litt oppdaterig igjen.. Jeg ladder batteriet med en CTEK MULTI XS 7000. Denne ladder med 7A. Denne kjøpte jeg for ca 2 år siden da jeg begynte å få dette strømtyv problemene. Har fungert utmerket, kunne ikkje ha vært uten ladder. For ca 1,5 år siden hadde bilen inne til Biltreff i Førde hvor jeg foralte om strømproblemen mine. De kom fram til at det var telfonen som "stjelte" strøm. Så denne koble det ut, (denne har hvert utkoblet siden den gang i ca 1,5 år!!!) tok bare sikkringa til telefonen slik at den ikkje virket. Sist Fredag satte jeg bilen på ladding og den sto i 3 dager på ladding. På Søndagen tok jeg meg en tur med bilen og da ville jeg teste telefonen i bilen igjen for å sjekke litt rundt dette. Jeg kobla fra ladderen den lyste at batteriet var full laddet. Jeg tok inn att sikringne til telefonen kjørte en tur, telefonen virket. Jeg parkerte dermed bilen i ca 4-5 timer med telefonen innkoblet. Og riktig etter 4-5 timer fikk jeg ikkje start på bilen. Så kan konstantere at telfonen var et av problemene men mer er det. Jeg er litt i tvil når det gjelder måling av likestrøm (DC) med tangampermeter. Hvordan skal tangampermetert fange opp det elektrsike feltet når det er kun likestrøm det skal målest. Når det måles vekslestrøm (AC) er det feltet tangampermetert føler på. Jeg lurer på å bytte batteri igjen, har funnet en bra pris på et større batteri. Dette er et Sønnak batteri på 115Ah. Hvordan vil dette virke på bilen, det orginale batteriet som står i bilen er på 90Ah, har dette noe å si med tanke på hva dynamonen/laderegulatoren klarer å levere.
pedro Skrevet Mars 7, 2013 Skrevet Mars 7, 2013 Jeg mener jeg kjørte en god stund rundt med ett 105 eller 115A batteri med 90a dynamoen uten at dette var noe problem før jeg byttet til større dynamo. Merket ingen ting av det byttet hverken positivt eller negativt. Bortkastede penger og jobb. Har byttet til større dynamo på 3,2ern også og det eneste jeg tror der er at jeg får problemer med kjølingen? Telefonen er også tatt vekk på min bil, men jeg tror ikke det ligger i selve telefonenheten uten at jeg har noe belegg for det. Tror ikke laderegulatoren vil slite med de ekstra amperene batteriet tar. Noen her som VET dette? P
oakland Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 Da har jeg omsider fått låne meg et tangampermeter som måler likestrøm. Så i helgen skal det målest. Var en snartur ute i stad og kobla til tangampermeteret da hadde bilen stått stille i ca 5 timer. Målte spenningen til 12. Målte 3, 3 - 4.5 A. Nappa ut en etter en sikringen men kun navigasjonssystem ga utslag. Da falt strømmen ca 1A. I morra skal jeg begynne i sikkringslista i hanskerommet.
Alpejohn Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Om den røde lampen på cd-rommen til navien ikke har sluttet å lyse må du ikke ta strømmen! Og da vil den naturlig nok bruke strøm, før den går i dvale. Men regner med du målte etter ca 20 minutter til lyset i girspaken (om du har automat) har slukket? Da går den i "dvale" og skal slutte å bruke noe særlig med strøm (Om du ikke vet det fra før!)
oakland Skrevet Mars 8, 2013 Forfatter Skrevet Mars 8, 2013 Om den røde lampen på cd-rommen til navien ikke har sluttet å lyse må du ikke ta strømmen! Og da vil den naturlig nok bruke strøm, før den går i dvale. Men regner med du målte etter ca 20 minutter til lyset i girspaken (om du har automat) har slukket? Da går den i "dvale" og skal slutte å bruke noe særlig med strøm (Om du ikke vet det fra før!) Ok. Ja jeg målte strømmen på bilen når den var i dvale. Jeg begynte å lure litt på dette når den går i dvale så nå fikk jeg svare på det. Litt bilde av tangampermeteret.
Aquarius Skrevet Mars 8, 2013 Skrevet Mars 8, 2013 Se der ja, nå er du på rett vei . Godt at du har funnet troen på feltmåling av likestrøm også. Du kommer nok til å forstå hvilket genialt måleinstrument dette er... Her er tangampermeteret enkelt koblet til kabelen til batteri minus. Tenning på men motor av, lys og annet trekker 24,1 Ampere ut av batteriet. Motor på tomgang, 8,9 Ampere går inn i batteriet.
oakland Skrevet Mars 11, 2013 Forfatter Skrevet Mars 11, 2013 Hei. Da kommer jeg med en oppdatering av helgas feilsøking. Feilsøking begynte jeg i små deler på Fredag den 08.03.13. Jeg kom hjem fra jobb kl 15.00. Jeg målte batterispenningen til ca 12.55 volt. Ca kl 20.00 kom kompisen min med tangampermetert som jeg skulle låne. På samme tidspunkt var vi ute å målte betterispenning denne var nå komt ned til 12.01 volt. Vi kobla til tangampermetert og målte 3 A DC noe som jeg syntes var usedvanlig mye, bilen hadde jo stått i ro i 5 timer og den skulle jo ha gått i dvale. Men en gang jeg åpent passasjerdøra så våket bilen til live igjen og dermed gjekk strømmen enda mer opp jeg husket ikkje hvor mye denne var på dette tidspunktet. Neste dag Lørdag den 10.03.13 var jeg ute på nytt og tok noen målinger på bilen. Jeg hadde latt bagasjerommet og passasjerdøren åpnt slik at det skulle gå and å komme til sikkringspanelet i dashbordet og komme til batteriet bak utten at bilen våkent til live igjen. Som bildet viser under ser dere måleresultatet jeg hadde på Lørdagen. Som dere ser er strømmen på 1,8A i lengre tid vil dette tappe batteriet ein del. 1,8A i 20 timer = 36Ah dette er nok til å ikkje få start. Jeg lot tangampermetert stå på en stund for å se hvordan det endret seg. Etter en stund gjekk strømmen enda mer ned. Denne gangen sank den til 0.1A nærmere 0 A. Som dere ser på bildet er denne gangen strømmen på 0,1A tilnærmet 0. Så denne gangen var der ikkje mulig å finne "strømtyven". Jeg tok dermed en ny tur med bilen i 10 minutter, da jeg kom hjem lot jeg på nytt bagasjerommet stå åpent, samme med passasjerdøren slik at jeg enkelt kom til uten at bilen skulle våkne fra dvalemodus igjen. Jeg gjekk vekk fra bilen i ca 20 minutter, men da jeg kom tilbake la jeg merke til lyset i navigasjonen ikkje hadde slått seg av. Jeg målte strømmen til ca 2,2 A. Jeg måtte avgårde på noe så jeg tok bilen og kjørte avgårde. Da jeg kom hjem på natten kl 03.00 målte jeg spenningen på batteriett til 12,17 V. Neste dag: Søndag den 10.03.13 ca kl 14.00 var jeg ute og tok noen nye målinger. Bildet under seier sitt. Målte 9,56V og 2,2A. Jeg la merke til at lyset på navigasjonensanlegget sto fortsatt på. Jeg fant ut av denne var sikkringa nr.56 den som jeg peker på "grønne 32A". Sikkring NR.56 går på Bordmonitor,cd-veksler,Navigasjon og radio. SÅ en av disse synderen har ikkje slått seg av og tappet betteriet for strøm. Mest sannsynlig så er det navigasjonen som er synderen siden denne fortsatt sto på. Jeg har siden søndag koblet ut sikkring nr 56. Og har merket betydelig forskjell. Så feilen må ligge på denne sikkringen.
pedro Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 Var såvidt jeg fikk start i dag igjen da. Når jeg kjører så lyser airbaglampen, noen ganger taklyset og en skjelden gang blir servoen hard i korte perioder. Snodig fenomen dette- Skal ut å kjøre en tur om en liten stund for å sikkre at det er strøm på bilen kl 06 i morgen når jeg må avgårde på jobb. Kikket inn i bilen ett par ganger nå og ser at lyset ved automaten lyser 4 timer etter at jeg har kommet hjem. Det lyste også BOOTLID OPEN på displayet ett par ganger i dag. Det var ingen ting åpent for da jeg kjørte en handle tur litt senere lyste det ikke noe anne sted enn i airbaglampen. Dørene og bakluken og glasset sjekket. Kjørekomputeren slår seg på også og forteller hva kl er, forbruket og stoppwatch 00,00 kommer opp osv. Forstår lite av disse feilene. P
Alpejohn Skrevet Mars 11, 2013 Skrevet Mars 11, 2013 pedro: Kan ikke være dårlig kontakt i microbryter i bakluka da, slik at den av og til får "luresignal" om at luka blir opnet, og dette holder den våken? Det kan jo også forklare kupé lyset som kommer på.. Har du noen feilkoder på airbag, eller feilkoder generelt? Edit; En annen ting er jo at GM3 modulen styrer både servo og bakluke opneren.. Hadde du sett nærnere på GM3 modulen? Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
pedro Skrevet Mars 12, 2013 Skrevet Mars 12, 2013 Hei Alt er jo mulig, men byttet microbryteren i fjor på mistanke og det at taklyset ikke altid lyser når dette oppstår gjør at jeg ikke er villing til å bytte den en gang til. Nei, INGEN feilmelding på airbag Den lyser nå knstant Før trengte jeg bare å banke lett i rattet for å få den til å slutte å lyse igjen. P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå