Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Oakland,

tror fortsatt du har et ladeproblem.

Om du ikke får mer enn 12,55V i hvilespenning etter lading (fra kjøring), er batteriet definitivt ikke fullt. Kan riktig nok bli lurt litt av lekkasjestrømmen på 3A her, men dette virker ikke riktig.

I løpet av 5 timers utlading med 3A (et forbruk på 15Ah) har du 12,1V og du kan ikke starte. Ved 12,25V har du ca 50% batterikapasitet - da skal du kunne få start på bilen.

Du har 12,1V som i prinsippet er godt utladet. Dette rimer ikke...

  • Svar 123
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hei.

Da kommer jeg med en oppdatering av helgas feilsøking. Feilsøking begynte jeg i små deler på Fredag den 08.03.13. Jeg kom hjem fra jobb kl 15.00. Jeg målte batterispenningen til ca 12.55 volt. Ca kl 20.00 kom kompisen min med tangampermetert som jeg skulle låne. På samme tidspunkt var vi ute å målte betterispenning denne var nå komt ned til 12.01 volt. Vi kobla til tangampermetert og målte 3 A DC noe som jeg syntes var usedvanlig mye, bilen hadde jo stått i ro i 5 timer og den skulle jo ha gått i dvale. Men en gang jeg åpent passasjerdøra så våket bilen til live igjen og dermed gjekk strømmen enda mer opp jeg husket ikkje hvor mye denne var på dette tidspunktet.

Neste dag Lørdag den 10.03.13 var jeg ute på nytt og tok noen målinger på bilen. Jeg hadde latt bagasjerommet og passasjerdøren åpnt slik at det skulle gå and å komme til sikkringspanelet i dashbordet og komme til batteriet bak utten at bilen våkent til live igjen. Som bildet viser under ser dere måleresultatet jeg hadde på Lørdagen.

[ Bilde ]

Som dere ser er strømmen på 1,8A i lengre tid vil dette tappe batteriet ein del. 1,8A i 20 timer = 36Ah dette er nok til å ikkje få start. Jeg lot tangampermetert stå på en stund for å se hvordan det endret seg. Etter en stund gjekk strømmen enda mer ned. Denne gangen sank den til 0.1A nærmere 0 A.

[ Bilde ]

Som dere ser på bildet er denne gangen strømmen på 0,1A tilnærmet 0. Så denne gangen var der ikkje mulig å finne "strømtyven". Jeg tok dermed en ny tur med bilen i 10 minutter, da jeg kom hjem lot jeg på nytt bagasjerommet stå åpent, samme med passasjerdøren slik at jeg enkelt kom til uten at bilen skulle våkne fra dvalemodus igjen. Jeg gjekk vekk fra bilen i ca 20 minutter, men da jeg kom tilbake la jeg merke til lyset i navigasjonen ikkje hadde slått seg av. Jeg målte strømmen til ca 2,2 A. Jeg måtte avgårde på noe så jeg tok bilen og kjørte avgårde. Da jeg kom hjem på natten kl 03.00 målte jeg spenningen på batteriett til 12,17 V.

Neste dag: Søndag den 10.03.13 ca kl 14.00 var jeg ute og tok noen nye målinger. Bildet under seier sitt.

[ Bilde ]

Målte 9,56V og 2,2A.

Jeg la merke til at lyset på navigasjonensanlegget sto fortsatt på. Jeg fant ut av denne var sikkringa nr.56 den som jeg peker på "grønne 32A". Sikkring NR.56 går på Bordmonitor,cd-veksler,Navigasjon og radio. SÅ en av disse synderen har ikkje slått seg av og tappet betteriet for strøm. Mest sannsynlig så er det navigasjonen som er synderen siden denne fortsatt sto på.

[ Bilde ]

Jeg laddet oppbatteriet og har siden søndag koblet ut sikkring nr 56. Og har merket betydelig forskjell. Så feilen må ligge på denne sikkringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...