Rakvaag Racing Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Og slik till et svar om det jeg skrev så er en tilleggsvarmer en Ebensprezer eller hva det heter som hjelper og varme vannet fortere når mann har startet bilen. Jeg hadde ivertfall byttet viftemotstand. har gjort det 2 ganger alle rede på min E39.
sdw Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Hvor stort batteri har du? E39 er en bil som KREVER over 90Ah batteri med høy startstrømkapasitet, om ikke kommer det til å bli konstant tappet for strøm, spesielt når gradestokken kryper under 0 grader. Om du har det de fleste uoriginale butikker anbefaler, nemlig 75Ah, så ville jeg prøvd å byttet til feks 95Ah før du bytter alle komponentene i bilen.
oakland Skrevet November 30, 2011 Forfatter Skrevet November 30, 2011 Jes da kommer jeg med en liten oppdatering. Har nå kjørt bilen min siden søndag uten startvansker, jeg har da koblet ut viftemotstanden. Når jeg skal køyre lengre turer kobler jeg den inn, for det kommer varme ut fra den, men jeg synst den oppfører seg litt "rart". Jeg køyret en lengre tur på ca 1 time og da kom "låsesignalet" tilbake. Når jeg stoppet bilen og låste bilen, blinken den med lysene slik den skal gjøre. Jag har et 95Ah eller 90Ah batteri det er et orginalt BMW batteri som er montert inn. Så jeg tror batteriet er stort nok. Jeg skal prøve å bytte viftemostanden og se om det er noen forandringer. Takker for alle svar og gode tips.
pajoe Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Satser på at du har funnet synderen din. Men jeg kan opplyse om at det har skjedd mere enn en gang at folk har kjøpt nytt batteri, for deretter å ha fått problemer. Mange uerfarne selgere vet nemlig ikke at mange batterier kommer tørrladete. De selger batterier uten å fylle syre, og kunden får problemer etter en dag eller to. Så pass på at den du kjøper batteri hos, vet hva de holder på med.
oakland Skrevet November 30, 2011 Forfatter Skrevet November 30, 2011 Var nett ute og målte spenningen på batteriet nå var speningen på 11,63 dette synst jeg er lavt, men kan jo hende dette skyldes småkøyring da.
todleif Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Da er batteriet ditt tomt. skal vel iallefall være over 12,5volt
oakland Skrevet November 30, 2011 Forfatter Skrevet November 30, 2011 Da er batteriet ditt tomt. skal vel iallefall være over 12,5volt Hmmm....tror du BMW har solgt meg et defekt batteri.?
todleif Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Er batteriet tomt, so lader du det opp. Driver du med masse småkøyring, må du nok vedlikeholdslade batteriet forholdsvis ofte. Batteriet er ikkje akkurat overbegeistra for å bli tomt og kan tape seg ein del på dette.
biglake Skrevet November 30, 2011 Skrevet November 30, 2011 Ofte vil ett batteri som har vært helt utladet ikke bli som nytt igjen. Har ødelagt flere batterier i en caravelle jeg hadde pga av dette (her slår ikke kupelyset seg av selv, og det er ikke alltid skyvedøra lokker seg) Edit: denne tråden hadde ligget åpen på pcen en stund, så jeg hadde ikke lest tråden over:)
oakland Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Skrevet Desember 1, 2011 Og der var bilen tom for strøm igjen. Dermed er det ikkje motstanden som knekker batteriet for strøm. Skulle ut å starte den i dag ca kl 12.00 da var alt dødt. Målte spenningen på batteriet helt ned i 5,7 volt, batteriet må da være gåent. eller.? Trodde ikkje det var mulig å komme så langt ned på et 12 volts batterie. Er det noe som tapper bilen så mye at bilen kommer ned i 5,7 volt.? Merkelig dette her. Har brukt bilen i ca 5 dager, men i dag så skjedde igjen.
pedro Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Tipper at batteriet er ødelagt som følge av at det er tappet for langt ned en rekke ganger/altså grunn av en rekke serier med store spenningsfall, også ved start/kjinning. Bytt batteriet der du kjøpte det hvis det er nytt. Satser på at du får ett nytt. sørg for at det nye batteriet du monterer er skikkelig full ladet. Det må være toppladet før det monteres ellers vil dette skje igjen. Du er ikke den første med slike problemer. 530en min knakk tre batterier før det ble bra. Jeg har også for en mnd siden ødelagt ett splitter nytt batteri under oppstart av en 525tdsa som hadde stått i flere år. P
oakland Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Skrevet Desember 1, 2011 Tipper at batteriet er ødelagt som følge av at det er tappet for langt ned en rekke ganger/altså grunn av en rekke serier med store spenningsfall, også ved start/kjinning.Bytt batteriet der du kjøpte det hvis det er nytt. Satser på at du får ett nytt. sørg for at det nye batteriet du monterer er skikkelig full ladet. Det må være toppladet før det monteres ellers vil dette skje igjen. Du er ikke den første med slike problemer. 530en min knakk tre batterier før det ble bra. Jeg har også for en mnd siden ødelagt ett splitter nytt batteri under oppstart av en 525tdsa som hadde stått i flere år. P Oi da 3 stk batterier.? Ja eg skal få bilen på verksted så får det tatt en test av batteriet.!! Samme verksted som solgte med batteriet. Batteriet er maks 2-3 mnd gammelt. Håper på at dette kommer i orden snart. Men hvor mye skal spenningen ligge på dersom batteriet er full laddet.?
todleif Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Kvifor måler du ikkje strømmen når bilen er av for å finne kva som antagligt trekker strøm? Er jo ikkje lurt å øydelegga batterier fordi du ikkje gidder å gjere dette. Fullt opplada batteri har vel spenning på ca 12,7v Når det er nede på ca 12v er batteriet omtrent tomt. Eg har ikkje meir nøyaktige spenninger på dette, men det har kanskje andre.
oakland Skrevet Desember 1, 2011 Forfatter Skrevet Desember 1, 2011 Kvifor måler du ikkje strømmen når bilen er av for å finne kva som antagligt trekker strøm?Er jo ikkje lurt å øydelegga batterier fordi du ikkje gidder å gjere dette. Fullt opplada batteri har vel spenning på ca 12,7v Når det er nede på ca 12v er batteriet omtrent tomt. Eg har ikkje meir nøyaktige spenninger på dette, men det har kanskje andre. Jeg har forsøkt å gøre dette et par ganger, har koblet ut enkelt kretser. Det enkeleste man kan gjøre når det gjelder å måle strøm er å beytte seg av et tangampermeter, men eneklte tangampermeter klarer bare ikke å måle høy nok strøm. Du må til med en spesiell som det bruker på verksted. Skal vel være mer en 12,7 volt på et fult oppladdet batteri.?
todleif Skrevet Desember 1, 2011 Skrevet Desember 1, 2011 Etter litt søk, so er det vist 12,78v som er maks på eit opplada batteri. http://www.bilforumet.no/andre_forum/te ... ading.html Her er det litt om kva som er att på batteriet ved forskjellige spenninger. http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876284 Tangampermeter er ikkje vanligt, det er enklere å få tak i eit multimeter. Mitt multimeter kan måle 20A. Det er nok meir enn nok til å måle strømmen til bilen for å finne ut om den er for høg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå