thoslags Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. Men når eg bremser ned til stopp så kjem duringa då og. For meg så virker det som hjullager. Men eg var nettop på biltilsynet for å godkjenne senkesett, og spurte om han trudde det var dårlige hjullager. Han meinte at ingen av hjullagrene var dårlige. Noken som veit, eller trur dei veit?
Alpejohn Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. Men når eg bremser ned til stopp så kjem duringa då og. For meg så virker det som hjullager. Men eg var nettop på biltilsynet for å godkjenne senkesett, og spurte om han trudde det var dårlige hjullager. Han meinte at ingen av hjullagrene var dårlige. Noken som veit, eller trur dei veit? Er ikke et direkte svar dette, men på min E39 så har jeg et lager på høyre forran, som rumler, vet ikke om jeg hører det når jeg kjører, men tok av kaliperen, slik at skiva rulla lett rundt, da buldra det en del når jeg snurra på skiva. Fikk på igjen hjulet, reiv og sleit men kunne ikke si jeg kjente noe slakke. Så lurer litt på dette jeg også
thoslags Skrevet November 24, 2011 Forfatter Skrevet November 24, 2011 Nei veit ikkje eg. Veit at klossene lager litt lyd mot skiva. Men er ikkje en sånn skrape lyd. Men en slags durende lyd. Mest i brå venstresving og. Då høyre eg det ekstra mykje
zeph Skrevet November 24, 2011 Skrevet November 24, 2011 Jeg har lignende problem på min E90. Lager en slags skrapelyd når jeg svinger i lav hastighet. Lignende lyd som når klossene tar unormalt mye bort i skiva... Aner ikke hva dette kan være, men tror ikke det er lageret. Lyden er ikke der under bremsing.
thoslags Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Hmm. Det kan jo vere caliperen eller bremseskjold i ditt tilfelle. Men i mitt tilfelle er det meir rumling, spesielt kraftig i brå venstre sving som f.eks i rundkjøring, og ved nedbremsing til stopp. Så eg lurer veldig på det der Håper noken kan skrive noke her
Fex Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Når det er et hjullager så pleier vel som regel lyden å gi seg i svinger ? for da blir det trykk på lagret. hver gang jeg har hatt et gåent hjul lager har det kun lagd ulyder når jeg kjører rett frem, å gitt seg i svinger.
2000Touring Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. For meg høres dette ut som hjullager. Dersom høyre hjullager er gåent vil det fortone seg noe som dette: Ved belastning av lageret(venstresving belaster høyre hjullager) vil lageret lage lyd. Ved avlastning(sving til høyre avlaster høyre hjullager) vil lagret gi mindre/ingen lyd. Om det er foran eller bak syntes ikke jeg alltid er så lett å si, for det er ikke alltid helt lett å si hvor lyden kommer fra(fram/bak)
kvammis Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. Men når eg bremser ned til stopp så kjem duringa då og. For meg så virker det som hjullager. Men eg var nettop på biltilsynet for å godkjenne senkesett, og spurte om han trudde det var dårlige hjullager. Han meinte at ingen av hjullagrene var dårlige. Noken som veit, eller trur dei veit? Er ikke et direkte svar dette, men på min E39 så har jeg et lager på høyre forran, som rumler, vet ikke om jeg hører det når jeg kjører, men tok av kaliperen, slik at skiva rulla lett rundt, da buldra det en del når jeg snurra på skiva. Fikk på igjen hjulet, reiv og sleit men kunne ikke si jeg kjente noe slakke. Så lurer litt på dette jeg også Alle E39 jeg har byttet hjullagre på (forran) har det ikke vært slakk i, men romling. Et triks som kan funke er å holde på fjæren mens du snurrer hjulet, da kan du kjenne vibrasjoner/romling.
thoslags Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. For meg høres dette ut som hjullager. Dersom høyre hjullager er gåent vil det fortone seg noe som dette: Ved belastning av lageret(venstresving belaster høyre hjullager) vil lageret lage lyd. Ved avlastning(sving til høyre avlaster høyre hjullager) vil lagret gi mindre/ingen lyd. Om det er foran eller bak syntes ikke jeg alltid er så lett å si, for det er ikke alltid helt lett å si hvor lyden kommer fra(fram/bak) Takk for svar Regner med det må vere framme for ulyden kjem alltid når eg svinger brått mot venstre eller nedbremsing mot stopp som og gir trykk framme.
thoslags Skrevet November 25, 2011 Forfatter Skrevet November 25, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. Men når eg bremser ned til stopp så kjem duringa då og. For meg så virker det som hjullager. Men eg var nettop på biltilsynet for å godkjenne senkesett, og spurte om han trudde det var dårlige hjullager. Han meinte at ingen av hjullagrene var dårlige. Noken som veit, eller trur dei veit? Er ikke et direkte svar dette, men på min E39 så har jeg et lager på høyre forran, som rumler, vet ikke om jeg hører det når jeg kjører, men tok av kaliperen, slik at skiva rulla lett rundt, da buldra det en del når jeg snurra på skiva. Fikk på igjen hjulet, reiv og sleit men kunne ikke si jeg kjente noe slakke. Så lurer litt på dette jeg også Alle E39 jeg har byttet hjullagre på (forran) har det ikke vært slakk i, men romling. Et triks som kan funke er å holde på fjæren mens du snurrer hjulet, da kan du kjenne vibrasjoner/romling. Takk for svar Interessant det du seie om at det ikkje er slakk men romling. Regner med det er det som er i mitt tilfelle.
pedro Skrevet November 25, 2011 Skrevet November 25, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. For meg høres dette ut som hjullager. Dersom høyre hjullager er gåent vil det fortone seg noe som dette: Ved belastning av lageret(venstresving belaster høyre hjullager) vil lageret lage lyd. Ved avlastning(sving til høyre avlaster høyre hjullager) vil lagret gi mindre/ingen lyd. Om det er foran eller bak syntes ikke jeg alltid er så lett å si, for det er ikke alltid helt lett å si hvor lyden kommer fra(fram/bak) Er nok hjullageret ja.Vinkelen på hjulet og dermed belastningen på baneni hjullageret forandrer seg. Derav forandring i lyd. Lager framme på GS koster vel en 365kr. Koed noe billigere, men da kommer frakt i tillegg. P
thoslags Skrevet November 26, 2011 Forfatter Skrevet November 26, 2011 Lurer på om hjullageret framme på høgresida er begynt å bli dårlig. Kjører eg i lav hastighet igjennom ei rundkjøring eller brå venstresving så kjem det en slags ulyd/gnage/dure lyd frå høgre side framme. Om eg svinger til høgre er det nesten ikkje ulyd. For meg høres dette ut som hjullager. Dersom høyre hjullager er gåent vil det fortone seg noe som dette: Ved belastning av lageret(venstresving belaster høyre hjullager) vil lageret lage lyd. Ved avlastning(sving til høyre avlaster høyre hjullager) vil lagret gi mindre/ingen lyd. Om det er foran eller bak syntes ikke jeg alltid er så lett å si, for det er ikke alltid helt lett å si hvor lyden kommer fra(fram/bak) Er nok hjullageret ja.Vinkelen på hjulet og dermed belastningen på baneni hjullageret forandrer seg. Derav forandring i lyd. Lager framme på GS koster vel en 365kr. Koed noe billigere, men da kommer frakt i tillegg. P Takk for svar Det skal vel vere enkelt å bytte lager framme siden det er en komplett del. Bak må ein jo bruke presse.
Alpejohn Skrevet November 28, 2011 Skrevet November 28, 2011 Tror mitt er gåent og, trudde det bråka litt for frammhjula vår helt slitt, men med gode vonterdekk rumler og bråker det enda. Men jeg merker ikke så stor forskjell når jeg svinger. :-/ Men blir nok bytte her også
thoslags Skrevet Januar 2, 2012 Forfatter Skrevet Januar 2, 2012 Då har eg skifta høgre hjullager framme. Det er fortsatt ulyd Lyden er som sagt når eg svinger mot venstre. Om eg kjører rund i en sirkel med full sving mot venstre og gir på litt så framprovoserer eg lyden veldig. Det høres nesten ut som det gnager i heile bilen. Det er vanskelig å lokalisere lyden. Det einaste som er sikkert er at det er når eg svinger mot venstre. Kan det vere hjullager bak? Kan det vere noke anna enn hjullager? Drivaksling eller andre ting som forårsaker lyden? Håper noken kan gi meg svar Eg irriterer meg grønn
BlueM Skrevet Januar 2, 2012 Skrevet Januar 2, 2012 Hvilken side som eventuelt har et dårlig hjullager kan være vanskelig å gjette. Jeg har opplevd at dårlige lagere bråker mer ved belastning, men har også opplevd at de blir stille ved belastning, så "svingtesten" er ikke nødvendigvis noen fasit. Generelt sett kan det være vanskelig å finne ut hvilke lager som er slitt, siden lyden forplanter seg i "hele" bilen. Det kan også ta en tid fra lageret begynner å lage ulyd til det blir slark, så selv om hjulene ser ut til å være tighte og fine, så kan du allikevel ha ett eller flere dårlige lagere. Man kan _kanskje_ finne ut hvilke lager det er om man jekker opp hvert enkelt hjul, og dreier på det. Jeg har iallefall klart å plukke det ut ved å lytte. Da får man gjerne "klikking" og "klunking" i lageret når hjulet går rundt. I verste fall får man plukke av bremsene slik at man ikke får forstyrrende gnissing fra disse. Og når man først skifter hjullager på en side, så kan man like godt bytte på begge. (Iallefall om man kan gjøre det selv, og deleprisen er såpass lav). Min erfaring er at om lageret på en side tar kvelden, så følger det på motsatt side etter ganske raskt, og da er det like dumt å få byttet det ut mens man er i gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå