Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

kjøpte en BMW 320 IA 1997 for drøyt 3 måneder siden. nå er hele toppen havarert og det ligger an til at jeg må bytte motor.

så jeg fikk bilen på verksted slik at de kunne konstatere skaden, og hva som lå i omløpet.

det viste seg at toppakningen har vært byttet før av gammeleier, og resultatet av det ble at ene gjengfestet til strekkboltene i toppen ble ødelagt. noen som jeg ikke hadde muligheter til å sjekke ved kjøp.

det sto heller ingen ting om det i salgsmelding eller lignende.

så jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har i forhold til betaling av bytte av motor av gammeleier eller lignende?

Skrevet

Du må nesten se litt på kjøpsloven.. Her er hvertfall noe du kan prøve deg på.. "Det kan også foreligge en mangel dersom selger har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved bilen eller dens bruk, som han måtte kjenne til, og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få."

Vet ikke hvilken paragraf i kjøpsloven denne ligger under. Så er jo det store spørsmålet..Er bytte av toppen et vesentlig forhold ved bilen? Noen vil si ja.. andre vil si nei.

Har du vært i kontakt med selger? Kanskje ting ordner seg uten at du trenger å bla opp masse lover og rettigheter.

Skrevet

Når ble toppen byttet av forrige eier? Om det var 2 mnd før du kjøpte bilen hadde jeg nok reagert og tatt det opp med han, men om han byttet toppakning for 6 år siden, og nå plutselig havarerte motoren, hadde jeg nok sagt "skitt au, sånn er det med gamle biler".

Skrevet

Sto det noe om når toppakningen var byttet da, og om hvem som byttet den? Dersom han/hun fikk den byttet på verksted er det ingen garanti for at de har meldt fra om dette heller, og da har ikke selger unndratt informasjon ifm. salget.

Og hvordan vet verkstedet du nå bruker at det ikke er de som har ødelagt gjengene når de løsnet toppen? Slik jeg har forstått det er ikke ødelagte gjenger i M52 helt uvanlig, men det lar seg jo fikse uten å bytte motor. Om det lønner seg er jo en annen sak.

Skrevet

Du har vært uheldig. Men det er nettopp dette som er negativt med å kjøpe gammel bil, ting kan skje. Selger man en 97" så er det ingen i denne verden som gir noe som helst garanti.... Skjer slikt en dag eller to etter handel kan du krangle, men når det har gått hele 3 mnd så kan man ikke forvente at selger gjør noe som helst.

Prøv å snakk med selger, er han en overgrei type så kanskje dere klarer å bli enig om noe. Om ikke han ikke vil, så får du bare bite i det sure eple å fikse den selv, for kjøper man en gammel bil, må man regne med ting ryker (uansett hva)

Skrevet

Ved bruktbil kjøp har du i følge kjøpsloven 5år reklamasjons rett ved kjøp fra forhandler og 2 år ved kjøp fra privat person.

Men for å reklamere må feilen..

- Vært der før bilen ble solgt til ny eier.

- Feilen oppstår før den normalt burde.

- Ikke oppstått av normal slitasje.

- Og sikkert noe mer...... 8)

Problemet med bruktbilkjøp blir desverre å finne bevis. Blir fort påstand om påstand.

Hvis du mener feilen allerede var der da du kjøpte den, og du kan få eks et verksted

til å støtte deg på den, ja da er det håp.

Men vær forberedt på endel kranglig.....

Lykke til

Skrevet

Kjøpte du den hos et firma eller en privatperson? Dersom det var fra et firma er det Forbrukerkjøpsloven som gjelder, hvis ikke er det Kjøpsloven.

Skrevet

Er selgeren av bilen dette. Vil ha meg frabedt antydninger om at jeg farer med snusk. Var tredje eier på den bilen (kun voksne eiere), og service historikken tyder på godt vedlikehold. Kjørte på den 100000 km iløpet av nesten 5 år. Fikk ny castrololje og filter hver 10-12000km. Har aldri varmkjørt den, og den har alltid blitt kjørt varm før den har fått noe særlig turtall.

Eneste skruing jeg har gjort på motoren er å skifte termostat. Betviler på det sterkeste at toppakningen er skiftet før mitt eie, da den var gått kun 150000km ved kjøp, og den bruker ikke å ryke på m52 motoren ved voksebruk! Setter spørsmålstegn til verkstedet, regner med at det ikke var merkeverksted heller da det ikke finnes i distriktet til nåværende eier. Vil tro at gjengene tok kvelden da de på verkstedet løsnet toppen, har forekommet mer en 1 gang før i historien på disse motorene dessverre.

Til bilkjøper; du kunne jo ringt å spurt om dette var noe jeg kjente til før du antyder ting her på forumet. Du har jo nr mitt da din far ringte meg om saken først i dag. Skal dog sies at det var en hyggelig og saklig samtale:) Men når det er sakt håper jeg du får bilen i orden igjen. God jul til alle her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...