Gå til innhold

2004 E60 Automat lugger/napper


KimDonaldTveter
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste hatt ett lite problem med min 520i. Jeg har skummet gjennom forumet her uten å ha funnet noen poster som dekker mitt problem/har en løsning, og poster derfor en ny post her.

Min BMW (2004 E60 520i Automat) har i det siste begynt å lugge på tilfeldige tidspunkt under kjøring. Dette skjer primært når bilen er varm og ved pådrag, men skjer også når jeg holder konstant fart. Det lugger med korte intervaller, men slutter straks jeg slipper gassen og trykker den inn på nytt. Det ser ikke ut til at det har noe å si hvor mye gass jeg gir. Eneste er at det kan se ut til at luggingen er kraftigere når bilen opplever motstand (oppoverbakke eller flere passasjerer i bilen). Luggingen fører ikke til at bilen får redusert kraft, det er bare veldig irriterende.

Dersom noen har forslag til løsning på dette vil jeg sette stor pris på det. Har ikke veldig god greie på bil, så er åpen for forslag. Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket/hvilke filter skal eventuelt byttes?

Er vel et type filter, oljefilter trur jeg. Leste på en annen tråd at bytte filter kan være nødvendig for å få stilt opp riktig linjetrykk igjen. Hør evt med et godt firma som kan bmw, og ikke bmw forhandler. Hørt historie om at dem bare ønsker å gi deg ny girkasse.

Hvis det ikke er tatt flush på aut.kassa før, kan det være lurt å gjøre først som sist etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter en tikroning på at det er converteren din som ikke klarer å holde på trykket den lager(?). Fatter hadde en E60 520iA av samme modell som din med nøyaktig samme symptomer, der ble converteren byttet og problemet forsvant.

Håp at jeg tar feil, det er dyrt å bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter en tikroning på at det er converteren din som ikke klarer å holde på trykket den lager(?). Fatter hadde en E60 520iA av samme modell som din med nøyaktig samme symptomer, der ble converteren byttet og problemet forsvant.

Håp at jeg tar feil, det er dyrt å bytte den.

Setter to tiere på den jeg, nøyaktig samme symptomer på min da converteren var boss. Olje skift på kassa er vel bare nødvendig når den girer sent, roter ved gir valg tilpasset fart. Men å flushe kassa er ikke dumt uansett har gjort begge deler og da føles det som du kjører ny bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så vanlig egentlig, vertfall ikke som jeg har hørt. Grunnen til at det skjedde hos meg var fordi når bilen ble inportert så satte forhandler inn feil batteri altså for lite og da fikk kassa og resten av bilen for lite strøm så kassa ble rar og til slutt gikk det ut over conv. Lugging under kjøring, gasspådrag og noen ganger på tomgang. Ny converter hadde kostet meg 25-30 000 + - men fikk jo det på garanti da siden det egentlig var forhandler sin feil. Så den ble byttet fo 3år siden og jeg hadde oljeskift og full service på kassa i høst i fjord og bilen er fremdeles *ny* og kjøre maler seg flott i gir:) ....en diagnose finner feilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter en tikroning på at det er converteren din som ikke klarer å holde på trykket den lager(?). Fatter hadde en E60 520iA av samme modell som din med nøyaktig samme symptomer, der ble converteren byttet og problemet forsvant.

Håp at jeg tar feil, det er dyrt å bytte den.

Setter to tiere på den jeg, nøyaktig samme symptomer på min da converteren var boss. Olje skift på kassa er vel bare nødvendig når den girer sent, roter ved gir valg tilpasset fart. Men å flushe kassa er ikke dumt uansett har gjort begge deler og da føles det som du kjører ny bil!

enig det

Ta diagnose hos bmw forhandler, koster tusenlappen. Men ingen andre klarer å få samme eksakte konklusjon. Hvis du ikke har gjort før, tenker jeg på.

Tror ikke det er så vanlig egentlig, vertfall ikke som jeg har hørt. Grunnen til at det skjedde hos meg var fordi når bilen ble inportert så satte forhandler inn feil batteri altså for lite og da fikk kassa og resten av bilen for lite strøm så kassa ble rar og til slutt gikk det ut over conv. Lugging under kjøring, gasspådrag og noen ganger på tomgang. Ny converter hadde kostet meg 25-30 000 + - men fikk jo det på garanti da siden det egentlig var forhandler sin feil. Så den ble byttet fo 3år siden og jeg hadde oljeskift og full service på kassa i høst i fjord og bilen er fremdeles *ny* og kjøre maler seg flott i gir:) ....en diagnose finner feilen din.

Biltema batteri, er fy fy. Har hørt at de gir ujevn strøm og som er lite stabil, og kan ødelegge diverse elektronikk på biler? Håper ingen som kjører BMW har batteri eller noe annet fra tema..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noen om Biltema batteri?:P var faktisk varta batteri de satt i min er konge batteri det sånn sett, men hjelper lite det når det leverer forlite amp. Men ja er ening om Biltema batteri. Sikkert greit på eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usannsynlig snålt at ett lite batteri skal kunne knekke girkasse. En utladningskurve fra et blybatteri som varierer er også høyst merkverdig. Muligheten for å levere strøm er dog veldig avhengig av temperatur, men med vekten på ett blybatteri vil også temperaturen være relativt stabil.

Når motoren går vil uansett dynamoen og laderegulatoren sørge for å opprettholde spenningen, og om denne er høyere enn batteriespeningen vil batteriet lades samt bilen forsynes med kraft herfra. Om batteriet har kapasitet nok til å starte motoren kan jeg ikke i min huleste forstand forstå at det skal kunne knekke en automat...?

Dog fungerer batteriet som en kondensator og glatter ut ujevnheter i spenningen på bilen. Strømmen er igjen avhengig av spenningen (ohms lov). Dersom spenningen varierer mer enn normalt så er det enten noe feil med dynamo/regulator eller installert noe som trekker mye strøm med ujene mellomrom (f.eks bass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo i praksis bety at om det er noe i det så bør man bytte startbatteriet i bilen før man merker at det blir vanskelig å starte fordi det kan ende med ødelagt automat før du aner hva som skjedde? Ikke særlig sannsynlig, men skal få creds for en oppfinnsom bortforklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...