atlee Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Byttet olje på min e30 318is her om dagen,og etter det har jeg fått en tikking ved oppstart.Låter helt normalt når den blir varm. Fylte på castrol magnatec 5-40 og nytt mahle filter. Aner ikke hva slags olje som er blitt brukt før den kom i mitt eie,men det tikket i hvertfall ikke.Noen som har peiling.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robin L Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 hvor lenge tikker det? bare noen sekunder? isåfall, prøv orginalt filter. har opplevd at uorg filter slipper ned mer olje når motoren står, så det tikker de første sekundene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
peder87 Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 denne motoren er vell mest glad i å få mineralsk olje og ikke helsyntetisk regner jeg med. er det hydrauliske ventil løftere på denne ? om det er vet jeg at olje type og noen ganger merke har noe å si. (en kompis med merce fylte helsyntetisk olje på en motor som skulle ha mineralsk han opplevde å få ventil tikking og lavt oljetrykk, skiftet over til mineralsk og lyden ble borte og oljetrykk ble bedre) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Hei En slik sak er egentlig vanskelig å finne ut av, dette pågrunn av at feilen kan være så mangt. Først så kan det hende at lyden har vært der tidligere uten at du har merket noe til den, samtidlig så kan det hende at du hadde brukt tykkere olje tidligere som egentlig demper lyden noe. Castrol 5w40 er ikke en tynn olje, men den kan være noe tynnere en den du brukte tidligere. Dersom skifteintervallet har vært svært langt så kan det hende at den gamle oljen har vært svær forurenset og seig, dette igjen har dempet tikkelyden noe. Normalt kommer denne lyden i fra ventilløfterne og er "litt" normalt, håper ikke dette er bankelyder. Men en annen årsak kan være at enveisventilen i oljefiltret ikke fungerer som den skal, dette medfører at all olje i filteret renner tilbake til bunnpannen når motoren står stille. Dersom du må "fylle" oljefiltret med olje hver gang du starter så vil du også høre en tikkelyd, dette er noe alvorlig da du egentlig mangler oljetrykk rett etter oppstart. Dette er ikke noe fasitsvar, men en kort oppsummering på hva dette kan være. Hva du vil gjøre som "førstehjelp" må du nesten fine ut av selv. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
atlee Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Share Skrevet Desember 8, 2011 Takker for svar! Det tikker bare noen sekunder(max 10) Starta den nå etter å ha stått ca 1 time,da var det ingen tikking.Bytter til orginal filter i morgen.Er tilhenger av å bruke orginale filter,men tenkte å gjøre det lettvint for en gangs skyld,og kjøpe filter og olje på samme sted. Har ikke hatt bilen så lenge nå, så dette er første oljeskift.Hadde faktisk akkurat samme bilen for 9år siden og da tikket det ikke.Kjørte da også på castrol. Har brukt castrol på alle e30 og andre bmw jeg har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 mahle filter er topp kvalitet så feilen er nok oljen,castrol olja er ikke helsyntet selv om det står på flaska ,og det står mye negativt om den og tikking på autopower.se ,skal du ha en kvalitet olje for tikkende motor så prøv mobil1 3000 5w-40 fullsyntetisk ,kjøpes billigst på europris.biltema olje går jo også men den blir skitten etter få hundre mil og bør skiftes ofterere.(egentlig en drittolje)er min mening etter mye prøving av forskjellige oljer.Castrols dyreste merker er heller ingen god vinterolje,får gult belegg under påfyllingslokk ved mye småkjøring,dette forsvant etter bytte til Mobil1,Dette er ikke noe råd til deg og hva du bør gjøre,kun mine egne erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Desember 8, 2011 Share Skrevet Desember 8, 2011 Beklager, her var det mye rart, eneste jeg var enig med deg i er at generelt så er Mobil 1 en bra olje, resten hang ikke i hop. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå