Gå til innhold

Konseptstudie 535i turbo


flonoen
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 195
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den bitte lille playstationkontrolleren fulgte med min bittelille ps3! Alt i leiligheten her er plutselig blitt bittelite etter at den svære turboen kom i hus!

Fy fader jeg gleder meg til å sette skikkelig i gang med dette prosjektet! Rekner med å få begynt i April en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å legge den bort før du tar med damer hjem altså :)

Gøy å bygge og modifisere ja :) Eneste kjipe er at kvisten man treffer underveis vanligvis er småtteri man ikke har tenkt på, men du har jo god tid til å lese deg opp så det blir nok plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte med wastegate til turboen, så rekner med den kan brukes. Men den så veldig puslete ut.

Hvor mye trykk må jeg kjøre tror folket om jeg skal ha 350 ponnier ca?

Har lurt litt på dette med godkjenning i det siste også. Om jeg f.eks sikter meg inn på <340 hester, og benytter bremser fra 3.8 m5, er det "mulig" å få dette godkjent da? Tenker da på chip, skal være vanskelig å få godkjent med sprut leser jeg. Er det ikke også noe med biler med katalysator, at det skal være vanskelig å få godkjent turbo på de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Grattis med ny turbo, måtte frem med playstasionen å se på kontrollen :D

På wastegate får jeg ikke hjelpa flononen, der lærer jeg av siden her :)

350HK, var det ikke noe med rundt 0.8? 745I 252hk = 0.2-0.3?

Der tok jeg feil selv! Artikkel i Fahrfreude 03-2008 side 53: 1bar ladetrykk kontra 0.4 orginalt gir teoretiske 375hk/640NM, i hvertfall ønsker eieren av bilen i artikkelen det, sier det sånn for jeg mener rull eller stillhet!

Ikke la deg lure at destroy og jeg nevner forskjellige hk, 535I = 9.0 komp/ 745I = 7.0 komp :)

Du bor i norge men reglene sier enkelt at din bil kan godkjennes innefor det karroseriet godkjennes av BMW. E34 er levert opptil 377hk av Alpina og 408 av BMW (som jeg vet), disse kan ikke referes til da det er ettermarket eller spesailbiler. Men som du tenker M5 3.8 =340hk. Såsant de rette delene er montert, som du sier, bremser osv skal din bil godkjennes uavhengig av innsprut og turbo da det er hk og avgas som gjelder! Rett tilpassing til HK men du skal klare orginal avgass til 91 535!

Sånn er reglene men du bor i et land der 70% av biltilsynet kun kan brukes til å se på opphengskuler, det handler om å ta ansvar i hehold til regelverket. Allier deg med tilsynet, legg frem planen og hør hva dere kan få til i sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall under 1bar jeg skal prøve å holde meg da!

Trodde problemet med sprut var akkurat det der med avgass. At man da har så mye kontroll på tenning og bensinmengde at man ikke lenger nødvendigvis innfrir avgasskrav, og må da ta dyre målinger for å få dette godkjent. Men det er sikkert bare noe jeg innbiller meg, har vel en viss kontroll på både tenning og bensinmengde med chip også, bare at det må settes litt mer "permanent".

Ellers er det vel som du sier, det som i praksis skal være greit å få gjennom i forhold til regelverk, ofte kan bli tungvint i et ubrukelig og tunggrodd byråkratisk system og mye forskjellsbehandling mellom biltilsyn-stasjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fulgte med wastegate til turboen, så rekner med den kan brukes. Men den så veldig puslete ut.

Hvor mye trykk må jeg kjøre tror folket om jeg skal ha 350 ponnier ca?

Har lurt litt på dette med godkjenning i det siste også. Om jeg f.eks sikter meg inn på <340 hester, og benytter bremser fra 3.8 m5, er det "mulig" å få dette godkjent da? Tenker da på chip, skal være vanskelig å få godkjent med sprut leser jeg. Er det ikke også noe med biler med katalysator, at det skal være vanskelig å få godkjent turbo på de?

Åssen wastegate fikk du med? Hvis det er den originale integrerte du mener, så er det bare å glemme d. Såvidt jeg veit så dumper den eksos fra bare ett av innløpa i eskoshuset, og da vil du ikke greie å regulere ladetrykket skikkelig. Har vært borti det på en m20b27 med Hx40.

Hvis det skal funke må man eventuellt fjerne en del av skilleveggen i innløpet så man får evakuert avgasser fra begge portene i eksoshuset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Ja selv ønsker jeg meg en forbruker som stiller krav til landet og ikke omvendt slik det er nå. Det er også derfor avgass måles stående, det er for dyrt og holde trafikkstasjonen med utsyr til å måle bilen der den skal brukes, nemlig rullende.

Du har et poeng, det er jo hele greia med ettermarked, en kan fore bensin-kurven oppover turtalls-skalaen. Men nå spør jeg av uvitenhet men vil en utskrift av parameter-verdiene dine kunne være dokumentasjon? Det bør vel lett kunne regnes ut en avgasskurve i henhold til ladetrykk? #-o

Jeg sammenligner med en vanlig turbobil og tenker at den har en forhånds-oppsatt kurve innenfor ladetrykk, det vil også din bil ha utfra bremsepapirene du må skaffe før godkjenneing!

Jeg tror jeg tenker for enkelt men jeg kjenner ikke alle mulighetene på sprutet, evt hvordan kurven ter seg på papiret :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var den originale "integrerte" regner jeg med. Så litt puslete og liten ut. Får kjøpe meg en skikkelig en.

Kan det stemme at ved lavt ladetrykk og stor turbo trenger man stor wastegate?

Jeg tror jeg lar godkjenning ligge inntil videre, om jeg plutselig kjeder meg en dag kan det hende jeg sitter meg ned og snekrer sammen en søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis du skal godkjenne turbo hos satatnsveivesen så er det letteste å bare stille inn turboen på lavest mulig trykk så du får bare 10hk eller no ut av å ha turbo. når det er godkjent så kan du ta å stille opp trykket så du har det du ønsker;)

har ikke prøvd dette men det burde funke med tanke på hvor dumme og idioter dem på veivesenet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg gir faen i godkjenning med det første iallefall. Det som er dumt om jeg ombestemmer meg og vil ha det etter en stund, er jo at jeg har lest om folk som må vise bilen før ombygging. Dumt å måtte pelle av alt for å vise den, skru alt på igjen og vise på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...