Gå til innhold

Straff mc uten sertifikat

thomascr
 Share

Anbefalte innlegg

Iallefall ikke i Bergen. 20k om man er heldig.

Kjøretime kr. 720,-

Veiledningstime kr. 720,-

Teorikurs m/ bok kr. 980,-

Sikkerhetskurs bane (Lånkebanen) inkl. kjøring til/fra

Sikkerhetskurs (Lånke) kr. 5.040,-

Sikkerhetskurs landeveg kr. 5.220,-

Oppvarming før førerprøve kr. 720,-

Leie av MC til førerprøve kr. 1.440,-

Man MÅ ha to eller tre veiledningstimer tror jeg (for å avansere til neste trinn), altså 720*3=2000kr

Må rekne med noen timer i tillegg, si 4 da om man er flink ("jei sjøre kråsser sjempebrah" teller desverre ikke), 2500kr

Teorikurs 1000 (heter vel trafikalt grunnkurs, teorikurs er noe annet og helt valgfritt for å forberede seg til teoriprøven)

Gebyr teorikurs 400

Gebyr oppkjøring 800

Sikkerhetskurs bane 5000

Sikkerhetskurs landevei 5000

Leie av mc førerprøven 1500

Sum 18 000. Da rekna jeg med få kjøretimer. Med mindre man kjenner kjørelærer så vil han nok insistere ganske kraftig på å ta noe flere kjøretimer. Nekte deg å kjøre opp kan han vel ikke når du har tatt alt obligatoriske, men han kan sikkert nekte deg å låne sykkel om han synst du ikke har roen.

Jeg kjøpte en pakke med 7 kjøretimer ekstra, og alt ellers inkludert (bortsett fra gebyr til statens vegvesen. 400 kroner for å slippe inn på et rom og få lov til å trykke på en datamaskin? Er dette administrative kostnader? Fy faen jeg blir provosert av slikt tull.), den pakka kom på 22k tror jeg. Billigste pakketilbudet jeg fikk i Bergen. Var en del billigere på Voss der jeg kommer fra, men mye vanskeligere å få kjøretimer på kort tid der.

Du får det kanskje ned i 15k om du kjenner kjørelærer, tar det litt svart, låner sykkel gratis og han slår av litt på banekjøring og slikt, men ellers blir det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har jo kjørt en del sykkel, både på bane og vei så vet jo hva det går ut på, og bil kjører jeg jo, så kan regler. synest det burde være litt lettere og ta mc når du har bil ifra før..

Jo, synes også det burde bli "lettere/billigere", men du som kjører sykkel på bane og vei vet jo at mc er jo natt og dag enn bil. Regla er det sammen, men man må jo ta sikkerhetskurs osv på tung sykkel. Kjøre 8 tall og lære å knekke ned sykkel osv osv osv... Så sånne kurs som går bare på "teknisk" er jo greit å ha. Eller MÅ ha er bedre utrykk. Og de koster jo en del spenn. Og derfor blir det dyrt. Om du har lett lappen deriomot, så slipper du ihvertfall teori og små ting når du skal ta mellom/tung. Mangler vell sikkerhetskurs på bane og noen timer tenker jeg meg.

Jeg personlig hadde kanskje kjørt 250cc kammuflert som 125 da jeg har lappen på 125 i tilleg til bil.

Men til slutt å sist så er det opp til deg. Som andre her på forumet sier, drit i straffa. Tenk om det skjer noe istedenfor :S Kan få store konsekvenser i fremtiden om du ryker på en smell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke det store behovet for å kjøre ting du ikke har lov til å kjøre. Iallefall ikke når du ferdes blandt andre uskyldige mennesker.

Fordi det er jævla dyrt og ta lappen, og siden jeg har B ifra før tenkte jeg det ikke var så store straffen med f.eks en 125cc lettmc!

Så du mener at hvis folk som har førerkort klasse B fra før og synes at det er for dyrt å ta lappen for andre kjøretøy, så kan de drite i å ta lappen og bare kjøre de kjøretøyene de vil kjøre.

For å si det slik, jeg håper du blir tatt, for folk med slik holdning har IKKE fortjent å ferdes på gatene med noen slags kjøretøy.

Det er en grunn til at folk MÅ ta opplæring med førerprøver som MÅ bestås for det kjøretøyet man skal føre.

Selv har jeg hatt lappen på B siden 1989, CEDE siden 1991 og A siden 1992 og kjører både bil og sykkel, og JA jeg forstår godt hvorfor trafikkopplæringen på sykkel har blitt så "streng" som den har blitt, for det å kjøre sykkel i dagens trafikk er en utfordring som ikke kan sammenlignes med trafikkbildet for feks 10år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...