Gå til innhold

Johns bmw 5-serie park. 540 restaurering påbegynnt!


John90
 Share

Anbefalte innlegg

Har nå plassert 540'en i bukken og startet demontering. Denne får seg komplett nytt understell med sandblåste traverser og div :) 

 

Er jo en stund siden jeg har skrudd på denne bilen og når jeg begynte og demontere frembremsene merket eg noe som var litt artigt! 

 

Noen som klarer og spotte feilen som har blitt gjort? Er 2 bilder av venstre bremsekalipper og 1 av høgre kalipper ;)

 

Høgre:

20160120_220259_zpsnvjyfzte.jpg

 

Venstre:

20160120_220313_zpslircvnmy.jpg

20160120_220247_zpsxnfd0vd9.jpg

 

 

Ser ut som det har vært byttet en bremsekalipper engang i tida! Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Har blitt lite oppdateringer her i det siste. Men bilen har blitt gjort litt fremgang på. Har nå plukket ned bakstilling, framstilling og motor. Bakstilling får seg nye bremseskold, hjullager, handbrekk og nye powerflex black series foringer. Venter fortsatt på at alle delene skal sandblåses og lakkerest. 

Har fått gått over motor i forbindelse med ombygging til manuell og fjerning av nivåregulering. Har nå byttet til servopumpe uten uttak for nivåregulering og byttet servobeholder med slanger. Byttet motorledningsnett til uten automat. Og byttet kjølesystemet i bakkant av motoren slik at jeg slipper og kjøre "loop" på kjølinga til automatkassa. 

Byttet også bunnpanne da den gamle var sprekk i. 

Igår fikk jeg montert alu svinghjul og clutch. Satt også i nytt lager i veiva til splinen på girkassa så nå er motor klar for montering igjenn :)

Driver også og bytter alle bremserør til kobber, er litt av en bøyejobb men blir bra tilslutt :)

20160223_225721_zpsblhkzvxq.jpg

20160223_225658_zpseoiaqm8s.jpg

20160223_225648_zpstb9g1qse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt meg ut en snartur i garasjen idag. Fikk bøyd nye bremserør til begge sider fremme :)

20160224_215059_zpsirseiuxf.jpg

20160224_215121_zpsoiqpqf3n.jpg

20160224_215150_zpsydrnrv0w.jpg

20160224_215138_zpsme4lgdt9.jpg

 

Har også montert bmw e60 545 girstang. Så blir spent og prøve denne kontra orginal. Denne vil gi litt tettere girskift :)

20160224_215157_zpslnlowrvz.jpg

 

Samt noen bilder av slik bilen henger pdd

20160224_215222_zpsbbrsnnlh.jpg

20160224_215229_zpswiojdidr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behovet for line lock er vel ikke så stort på denne :P Kamera har eg på telefonen. Med ei litt ustødig hånd blir da knall :)

Men sio du poenkterte da har eg tatt nokon med madammen sitt kamera so desse e litt bedre ;)

 

Har i da sista hatt da travelt. Men ikkje på e34 fronten. Fikk ei lita jenta no i februar så måtte prioritere sjukehusopphald :) Og so fannt eg ut at da blei vel trangt baki 535d'en med 3 unger der elstemann er snart 3 år. Så dermed ble det ny bruksbil som ungane kan grisa inni uten at samvittigheten min blir tung :D

535d parkert

IMG_6227_zpsdsvbhbxc.jpg

 

Nye bruksvogna! Vw multivan 2,5d 174 hk med firhjulstrekk og det meste av ekstrautstyr, dvs nesten ingenting kontra bmw'en :oops:

IMG_6229_zpsrsn1koet.jpg

 

Angående e34'en har den fått seg kobber bremserør over alt nå! 

IMG_6232_zpsvy47ehim.jpg

 

Og så har eg lagt opp AN8 tur retur på bensinsystemet slik at det er muligheter for litt effektøkning uten og tenke på bensinrøra! :D:D

hs fremme

IMG_6230_zpsyjdme438.jpg

 

Vs fremme

IMG_6236_zpsxfjxodkd.jpg

 

Bak

IMG_6237_zpsyfrrh8br.jpg

IMG_6238_zpscrgrnxr1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line lock er kort forklart ein elektrisk ventil som stenger bremseveske kretsen til framhjulene eller bakhjulene, Slik at du kan spinna uten å bremse ned dei hjulene du spinner med. 
Den er for oss som ikkje har sprek nok motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, carburetion skrev:

Line lock er kort forklart ein elektrisk ventil som stenger bremseveske kretsen til framhjulene eller bakhjulene, Slik at du kan spinna uten å bremse ned dei hjulene du spinner med. 
Den er for oss som ikkje har sprek nok motor.

Aah, då e eg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2016 at 16.45, RF91 skrev:

Gratulera med nytt avkom :)

 

For oss dødelige, ke e line lock? :P

Tusen takk for da! Går jamt om dagane no :P

Har fått tatt ned bensintanken idag og bytta ut alle slanger og rør der til nytt. Driver og pusser litt rust nå så er det bare og montere tank igjenn snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, John90 skrev:

Tusen takk for da! Går jamt om dagane no :P

Har fått tatt ned bensintanken idag og bytta ut alle slanger og rør der til nytt. Driver og pusser litt rust nå så er det bare og montere tank igjenn snart :)

Ska pussa litt rust under E30'en i helgi, tenkte eg. Ke e da du bruka til å behandla stålet med etterpå? Ha ein boks med understellsmasse, men fundera på om eg burde hatt nåke meir snabelstoff på først :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte vinkelsliper med slipeskjeva til og slipa vekk rusten. So la eg på 4 lag med primer/ruststopper og so sprøyta eg på med tjuktflytande tectyl med trykkluft sprøyta. Fungerte faktisk veldig bra. Får ta eit bilde imårgo når da har torka😉

Legg ved eit bilde av grunninge

20160309_010050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...