Gå til innhold

Momentnøkkel som går til 290Nm? E36Hjullager framme spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 Spørsmål til folket..

- Verktøy:

Noen som vet hvor det er mulig å låne verktøy (en momentnøkkel som går til 290Nm) i kristiansandsområdet.

Holder på med hjullagrene framme på en E36 325i 1994mod.

- Fremre Hjullager:

Under sammensetting la jeg spindel i frys og nav/lager i ovn, det datt på plass under montering,

men tror ikke det har kommet helt på plass, for når jeg skrur til sentermutter så står navet helt fastlåst.

Har prøvd å dunke litt forsiktig med en gummihammer og en kloss som passer på indre lagerbane og nav,

men nokså forsiktig ettersom jeg ikke liker å slå på lager. Har hørt at lagrene skal kunne skrues inn..

Noen som har noen tips?

Skrevet

290nm er jo ca 30kg.

Det jeg gjorde var et en kompis satt i bilen mens han bremset og jeg strammet med latmannsarm, mens bilen var opp i lufta selvfølgelig. Man kan jo "føle" 30kg? Kan man ikke?

Spørsmål 2: (litt usikker men prøver)

Et lager skal presses inn med sånn spesial verktøy og med pressemaskin. Hvis du hadde bodd i området kunne jeg ha gjort det for deg men ser at du bor en del unna:P

Skrevet

Hvis ikke jeg tar helt feil, så kan du fint banke inn lagrene med en pipe, og hammer. Jeg synes 290 nm høres mye ut igrunn. Sikker på at det skal strammes så mye? Når jeg skifta på gamlebilen min, så banka jeg de inn med en pipe, og strammet navmutteren sånn passe. Brukte ikke momentnøkkel, men sikker på at jeg ikke strammet den til så mye som 290 nm. Husk å ikke ha for mye fett inni, da går det varmt, og ikke for lite heller. Det er vel 2 lager på hver side, et indre og et ytre? Mener at du skal kunne få de inn uten noe presseverktøy.

Skrevet
2 Spørsmål til folket..

- Verktøy:

Noen som vet hvor det er mulig å låne verktøy (en momentnøkkel som går til 290Nm) i kristiansandsområdet.

Holder på med hjullagrene framme på en E36 325i 1994mod.

Du kan begne med denne DIY:

qiqensopprq2yytz6go7.jpg

Antatt din moment nøkkelen er L1= 40 cm og lager du en pipe med X=20 cm. Ifra formelen vil du stramme med 290Nm dvs du setter moment på nøkkelen 193,33 Nm :D . Da trenger du ikke en momentnøkkelen mer enn 200Nm.

Du lager en sånn men med pipe :D . Dette laget jeg for å stramme indre endeledd på tannstang

561wpd6oaljqzs1mrsyw.jpg

gm0t5p8ly3slydhx8aoi.jpg

t0i1c5175i3oqgjrve83.jpg

Skrevet

Takk for utfyldende svar :)

Lurer på om jeg går for å dunke lageret resten av veien ja.

Min momentnøkkel går ikke til mer enn 80nm. Og ettersom det er en 46mm kopp så blir det mye kutt å sveis.

Så jeg skrur til sånn passe, kjører ned til nærmeste verksted og får de til å moment-trekke det.

Skrevet

Muligens et dumt spørsmål, men si at du har en latmansarm på 1 meter. Kan du ikke da bruke en "hengevekt" og dra til 30kg ? Si at du fester vekten lengst ute på armen.

gqmoi0wgf97clm858uno.jpg

Var bare en ide som slo meg :)

Skrevet
Muligens et dumt spørsmål, men si at du har en latmansarm på 1 meter. Kan du ikke da bruke en "hengevekt" og dra til 30kg ? Si at du fester vekten lengst ute på armen.

gqmoi0wgf97clm858uno.jpg

Var bare en ide som slo meg :)

Hehe, satt å tenkte på dette selv :D

Skrevet

Det at hjullagrene låser de seg når jeg skrur til...

Det må vel være at de ikke er kommet langt nok inn??

eller er det et tegn på at de er defekt??

Skrevet
Jeg har en sånn på jobben, den heter MUTTERTREKKER! :D
:-k:D
Er ikke det bare å bruke muttertrekker a? Finnes jo muttertrekkere som er forhåndsstilt på 100nm, 200nm og 300nm..

hmm, vet du hvor en kan få tak i en billig som er justerbar til 300Nm?

Skrevet

Moment på en muttertrekker er ikke reelt, til hjulbolter med momentstaver kan til nøds nesten stemme.. Det stemmer som det blir foreslått over her, 1m latmansarm og 30kg eller 50cm og 60kg... 290nm stemmer det. Men lageret skal IKKE låse seg, da må du ha pressa det på skjevt eller noe..

Skrevet

Har selv aldri brukt momentnøkkel ved bytte av hjullager. Dra til ca 300nm. Dvs 30kg på 1 meter.

Jeg tror det skal mye til å dra til så hardt at lageret tar skade.

Skrevet
Hvis ikke jeg tar helt feil, så kan du fint banke inn lagrene med en pipe, og hammer.

Nå er jo ikke jeg noen lagerekspert heller, men når jeg bytter kule lager på EL motorer, gjør jeg ALDRI dette. Vet du kan til nøds bruke verktøy for å presse lageret på, men det må dele belastningen over hele lageret, altså ytre og indre lagerbane. Om ikke skal det ikke mye til før du ødelegger lageret. Det kjennes kanskje fint ut, men levetiden blir dårligere.

Skrevet

Hehe, å jeg som akkurat har kjøpt inn en 36mm for å dunke på plass lageret.

Jeg tror det er eneste mulighet, siden lageret låser seg når jeg skur til.

Enten så plasserer det seg riktig eller så knuser jeg det. Er ikke mye annet jeg kan gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...