Gå til innhold

Erfaringer med diesel tuningbokser?


mjo101
 Share

Anbefalte innlegg

Anbefaler deg å handle fra trf-racing her på forumet, eller fra fekzen.se.

Bokser leverer sjelden rikelig med diesel opp til fuelcut. Som regel er bokser "universaloppsett" som utarbeides av folk som ikke helt forstår hvordan dieselpumpene fungerer.

TRF har peiling og leverer det beste, mens Fekzen er billig. Så er det opp til deg å avgjøre hva du mener er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! er selvfølgelig opptatt av at det skal være best mulig, men at det ikke koster mer en enn å chippe bilen hos verksted!

Har hørt folk si at motoren fungerer bra i begynnelsen med slike bokser, men etter en stund begynner den å gå i nødmodus osv.. noen som har noe erfaringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet en slik boks eller en mann 50mil unna, hvilken afr/VE% den spesifikke motoren bør ha på ulike turtall?

med mindre man har bredbåndslamda og en form for "autotune"..

Ingen tvil om at det kan funke, men selv med bredbåndslambda så blir det bare "sånn circa"..

Slik jeg forsto det på fekzen sine sider lager han et map basert på motordata en oppgir. Så sender han det, man monterer og kjører bilen med forskjellige pådrag i forskjellige gir osv, og leser av bredbåndslambda (rekner med man må ha det iallefall). Så melder man tilbake hvordan verdiene var, og han kompenserer med mer/mindre bensin og tenning for å gjøre det bedre. Kan sikkert gjenta denne prosessen en ekstra gang for å få det enda bedre. Blir vel aldri helt det samme som datasprut og kjøring i benk, men igjen kommer det jo an på kostnaden en vil legge i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan vet en slik boks eller en mann 50mil unna, hvilken afr/VE% den spesifikke motoren bør ha på ulike turtall?

med mindre man har bredbåndslamda og en form for "autotune"..

Ingen tvil om at det kan funke, men selv med bredbåndslambda så blir det bare "sånn circa"..

Slik jeg forsto det på fekzen sine sider lager han et map basert på motordata en oppgir. Så sender han det, man monterer og kjører bilen med forskjellige pådrag i forskjellige gir osv, og leser av bredbåndslambda (rekner med man må ha det iallefall). Så melder man tilbake hvordan verdiene var, og han kompenserer med mer/mindre bensin og tenning for å gjøre det bedre. Kan sikkert gjenta denne prosessen en ekstra gang for å få det enda bedre. Blir vel aldri helt det samme som datasprut og kjøring i benk, men igjen kommer det jo an på kostnaden en vil legge i dette.

Jeg hadde for noen år siden en slik effektboks du beskriver. Bilen var en Peugeot 406 2,0 HDi (førstegenerasjons common-rail) og boksen var en spesielt tilpasset Superchips. Effektøkningen var den gangen på ca. 25 HK og rundt 50 Nm (110 vs. 135 HK og 250 vs. 300 Nm).

Det er ingen tvil om at bilen fikk vesentlig mer effekt og ble en god del hurtigere... spesielt i mellomregisteret. Dieselforbruket var stort sett uforandret (marginalt opp ved aktiv kjøring), men "ketchupeffekten" var irriterende i lengden og bilen klarte ikke å holde jevn hastighet ved bruk av cruisekontrollen. Det var en lett pendling opp og ned på gassen... ikke mye, men nok til at man merket det.

Slike effektbokser har sikkert blitt mye bedre med årene, men jeg har aldri gjentatt forsøket på vår nåværende BMW. På den annen side har jeg heller aldri hatt problemer med motoren i løpet av 275000 Km. Den går som den skal... solide saker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...