NA Skrevet Desember 22, 2011 Skrevet Desember 22, 2011 Vil først si at ja jeg har søkt på emnet og de eksisterende trådene er noe gamle så vil tro regelverket sikkert har endret seg nå. Det jeg lurer på er om noen har faktiske erfaringer fra senere tid på alternativ beregning ved betaling engangsavgift på bil i norge? Har dere kommet godt ut av det, eller har det skjært seg? Ser de har endret på reglene nå og sier at om den alternative beregningen går i disfavør søker må man etterbetale og det er lite interessangt mtp den allerede skyhøye avgiften de krever på gamle biler. Da man viser bilen på biltilsynet for registrering, og det viser seg at avgiften skulle bli mye høyere enn anntatt, kan man da velge å vente med regging av bilen? Eller er løpet kjørt og man må betale sålenge man har satt igang prosessen? Synes liksom det er litt uklart å få en eksakt pris på engangsavgiften før man faktisk har fått sitt tilfelle behandlet. Kalkulatoren på toll.no synes jeg kan komme med veldig store forskjeller på nærmest identiske biler. Takker for innspill om noen har noe fornuftig å komme med i dette noe tungvinte regelverket.
Larsinnj Skrevet Desember 22, 2011 Skrevet Desember 22, 2011 Jeg fikk vertfall beskjed om at hvis jeg først har spurt om alternativ beregning MÅ jeg ta det. Kan bli mye billigere, men kan jo også bli mye dyrere. Men har man valgt det å prisen blir høyere, så må man bare bite i det sure eplet å betale det som ble ekstra og..
NA Skrevet Desember 22, 2011 Forfatter Skrevet Desember 22, 2011 Ja, den saken er jo forsåvidt "grei" men det andre jeg lurer mest på. Har du vært og vist bilen din og søkt alternativ? Gjerne fortell om prosessen. Send det på PM om du ikke vil ta det i tråden.
Larsinnj Skrevet Desember 22, 2011 Skrevet Desember 22, 2011 Nei, jeg snakka bare med dem på telefon for å prøve å få litt klarhet i hvordan ting funker. Det var lettere sagt enn gjort gitt. Bare det å finne hvem jeg skulle snakke med var ikke så lett.. Alternativ beregning er jo på engangsavgiften. Ingen som sier at man må registrere bilen med det samme man betaler den. Men jeg vet ikke om man må betale avgiften rett etter man har fått den beregnet, hvis det er det du mener. Blir ikke fortenkt om man må det.. Er det bmw du skal ta inn? Jeg fikk et søknadskjema når jeg snakka med bmw-norge, slik at de kan grovregne på avgiften før jeg snakker med tollen. Jeg har ikke gjort dette enda, da jeg vil vente til over nyttår når regelendringene trer i kraft. 2000 kroner skulle de ha og, for å skrive inn noen tall i en kalkulator å sende meg svaret..
NA Skrevet Desember 22, 2011 Forfatter Skrevet Desember 22, 2011 Gjelder E-30 M3. Ja, det er ikke lett i dette mollbolandet. Går ikke ann å ringe de å ha en god dialog med spørsmål og svar. Man må bare prøve å feile, og systemet virker å være sånn at det er vi, ola normann som må ta støyten tilslutt uansett Mulig jeg ordla meg klønete i stad, men det jeg mener er at den dagen jeg står på tollkontoret med papirer fra visning hos biltilsynet og de f.eks sier at da blir avgiften for din bil 100000kr. Har jeg da retten til å si at aldri i værden om jeg betaler det for en så gammel bil, pakker sammen tingene mine å setter bilen i garasjen til den dagen den er veteran?
rublings Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 Gjelder E-30 M3.Ja, det er ikke lett i dette mollbolandet. Går ikke ann å ringe de å ha en god dialog med spørsmål og svar. Man må bare prøve å feile, og systemet virker å være sånn at det er vi, ola normann som må ta støyten tilslutt uansett Mulig jeg ordla meg klønete i stad, men det jeg mener er at den dagen jeg står på tollkontoret med papirer fra visning hos biltilsynet og de f.eks sier at da blir avgiften for din bil 100000kr. Har jeg da retten til å si at aldri i værden om jeg betaler det for en så gammel bil, pakker sammen tingene mine å setter bilen i garasjen til den dagen den er veteran? De kan da vel ikke kreve at du skal registrere bilen som DU eier? Slik jeg har forstått det må du først betale vanlig engangsavgift, og så kan søke om alternativ. Da vil du enten få tilbakebetalt eller du må betale tillegg. Mener jeg leste om en som tok inn en AR GTV6 av ny type og måtte legge ut nærmere 150.000 i engangsavgift. Han søkte om alternativ og fikk dermed tilbakebetalt 90.000,- eller noe slikt. Er dog ikke 100% sikker på dette, men du får sikkert svar om du tar en tlf til biltilsynet.
NA Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Skrevet Desember 23, 2011 Som jeg har fått info om nå så kan de ikke kreve det nei. Jeg kan bare dra hjem igjenn, så regge bilen da jeg selv ønsker. Nja, de på BT eller tollkontoret er ikke så veldig snakkesalige ang dette. Litt sånn opp til deg om du tør å ta den risken med alternativ Fått noen tips at det ikke lønner seg på en m3 da den kommer så høyt ut på markedspris her i norge. Men skulle da tro at innkjøpspris og tilstand på objektet spiller en rolle her?
Larsinnj Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 Må du vise bilen for å betale engangsavgift da? Jeg trodde du måtte vise bilen kun for å få den registrert, altså likedan som du må hvis du bare har hatt av skiltene i så og så lang tid. Beregningen av avgiften skjer vel kun etter tabeller og slikt sarv?
Orjan Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 Jeg er ingen ekspert på området, men slik jeg forstår det så MÅ engangsavgift være betalt for å få registrert et kjøretøy. Det er tollvesenet som beregner avgiften på bakgrunn av data som biltilsynet har lagt inn i Autosys - dvs at man må vise bilen først. Så er det sånn at man uansett må betale den ordinære engangsavgiften før avgift beregnes etter alternativ metode - og det betyr at man faktisk ikke har en reell mulighet til å se hva alternativ avgift blir før man bestemmer seg for å registrere eller ikke. Men - tollvesnet offentliggjør alle sine vedtak på alternative beregning, sånn at det går an å beregne sånn cirka hvor man havner... http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=120567&epslanguage=no Fant denne; 1987 Personbil BMW M3 E30 Sedan Bensin Nypris kr 530 520 Bruktpris kr 183 764 Forholdstall 0,23463 Behandlet 10.01.2008 Det er riktignok 3 år siden denne ble behandlet, men siden forholdstallet er 0,23 så var hvertfall ikke den er god butikk. Ordinær beregningpå biler eldre enn 15 år gir jo 80% bruksfradrag; dvs forholdstall 0,2.
Larsinnj Skrevet Desember 23, 2011 Skrevet Desember 23, 2011 Ikke sikkert det lønner seg iom. at engangsavgiften på M3 er på "bare" 60.000 nei. Er vertfall det jeg får når jeg regner ut for min, å går ut ifra at nox-utslippet er 150 mg/km. (Står så i tabellen på siden til tollen vertfall) Las om en som importerte en Shelby GT500. Det var vel noe rundt 450.000 i engangsavgift tror jeg. Da hjelper det sikkert på litt mere..
NA Skrevet Desember 23, 2011 Forfatter Skrevet Desember 23, 2011 Ja, sånn jeg har forstått det er visning bt først, så må toll ha papirene fra vising og import for å regne avgift, så får du skilt, så innen 15 dager må man søke alternativ, den må betales/få refundert uansett utfall. Så eneste dillemmaet mitt nå er om det lønner seg med alternativ, noe som ser ut til å ikke gjøre ut fra de tilbakemeldingene jeg har fått pga at m3 er en så dyr bil i norge. Eneste jeg syntes er litt rart er at de må da ta hensyn til hva sum bilen er tollet inn for og reel verdi på den utifra tilstand og hvor mye påkost den har fått for å bli bra. De fantasiprisene bilene blir annonsert for i norge er jo ikke dermed sagt eierne får den summen ved salg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå