Gå til innhold

Bytte til overhalt M52B28 som er gått 320k. Tips? E39

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Eg er på markede etter M52B28 motorer da eg vil ha litt mer guff utav min 520 og har en lokal Bosch verkstad som har en -97 M52B28 som er gått 320.000 km.

Planen deres var å få den overhalt og solgt. Da eg kjenner han som driver verkstadet så kunne han ta min gamle M52B20 motor med full service historikk og ingen feil på i pant som delbetaling for både overhaling kostnader og skifting av motor som var en full dag arbeid i verkstad, ca 8-9000 kr.

Han trudde kanskje overhaling kunne komme på en plass mellom 11-12.000 VISS toppen og alt ellers var iorden. Han kunne også da garantere 8mnd garanti på motor.

Nå skal de sies at eg ikke kan noe om overhaling, ka som må gjerast, koss det gjeres osv osv, derfor eg legge inn denna posten. Motoren skulle sendes inn til en bedrift han hadde brukt før for overhaling i Stavanger området.

Spørsmål ang motoren og skifting:

1. Er det verdt å betale vertfall 12.000kr for overhaling av -97 M52B28 som er kjørt 320.000 km selv om det er 8mnd garanti?

2. Er 8-9000kr mye for verkstadtimer for bytting av motor? Oljer og filter osv kommer itillegg mest sannsynlig.

3. Hvor mye trur dere min -97 M52B20 med 165.000 på baken med 2 eiere og FULL service historikk hos merkeverkstad er verdt?

4. ?

Alt blir dokumentert og får kvitteringer på alt. Tenkte å få bilen godkjent ombygd. Så ta litt mer hest og nm utav den.

Er litt betryggende å bytte motor med garanti og hos merke verkstad når eg først skal gjøre det+ blir kvitt gamle motoren i samme slengen som delbetaling. Men B28'en er fortsatt gått 320.000 km. Bilen den stod i har gått lokalt og kjenner til bilen den var i før den ble byttet ut. Skal vere full historikk på og hatt litt små tull med AC, vannpumpe og radiator, men det har ikke noe spesielt å tenke på da eg flytter alle slike deler over fra B20 motoren.

Ka tenker dere? Kom gjerne med innspill om det er noke eg bør tenka på eller har glømt.

Takke for all tilbakemelding!

Skrevet

Om en motor blir skikkelig overhalt spiller det ikke noe rolle om den er gått 1 mill km.

Men spør verkstedet hva de legger i komplett overhaling.

Skrevet

Har selv en E39 med M52B20 og kunne selvsagt tenkt meg mere effekt. Har vurdert motorbytte, men funnet ut at det ikke er verdt det. Bilen og motoren er i såpass god stand at jeg heller beholder den slik den er, og lever med den effekten som er. Du vil uansett aldri aldri føle at du har for stor motor, selv om 520 kan virke noe slapp for enkelte. Etter en stund med B28, så kommer du til å synes det går dårlig også....

Om din 520 kun har rullet 165 tusen og er i bra stand, ville jeg enten beholdt den, eller solgt den og kjøpt en 528.

Skrevet
Er billig hvis du får overtalt b28 med mont. For 20.000,-

Ja, og da blir det vertfall gjort skikkelig og har alle papirer på det.

Om en motor blir skikkelig overhalt spiller det ikke noe rolle om den er gått 1 mill km.

Men spør verkstedet hva de legger i komplett overhaling.

Ja, det er det mangen har sagt. Han nevnte nye deler for nesten 5000, alle pakninger og filtrer. Men skal grave litt ekstra. Overhaling for 12.000 må da nesten ver bra?

Har selv en E39 med M52B20 og kunne selvsagt tenkt meg mere effekt. Har vurdert motorbytte, men funnet ut at det ikke er verdt det. Bilen og motoren er i såpass god stand at jeg heller beholder den slik den er, og lever med den effekten som er. Du vil uansett aldri aldri føle at du har for stor motor, selv om 520 kan virke noe slapp for enkelte. Etter en stund med B28, så kommer du til å synes det går dårlig også....

Om din 520 kun har rullet 165 tusen og er i bra stand, ville jeg enten beholdt den, eller solgt den og kjøpt en 528.

Ja, har tenkt på alle alternativ. Selge å kjøpe ny, beholde gode gamle eller bygge om. Har gått med tanken er snart 6mnd og eg har hatt bilen i snart 3.5 år.

Men har gjort så sinnsjukt mye med bilen og får aldri noe av det igjen og orker ikke begynne på en ny bil å få den slik eg vil ha den :P

Planen jo tenkt å sette på M50 innsug, chippe hjernen og bytte grenrør og fjerne kat. Da får du endel ekstra hester utav B28 motoren. Og girkassen takler det fint. Har kjørt en orignal B28 E39 og det er det lille ekstra er savner i min. Itillegg til ekstra planer på motor så trur eg det blir veldig bra.

Skrevet

Jeg henta en '98 M52B28 i Sverige for 6500NOK, 160.000km på tellern. Nå tok jeg motorbytte selv, så ble jo billig sånn sett. Men da har du en pekepinn på hva de ligger på der ihvertfall.

Skrevet

Overhaling for 12.000,- det går ikke. Og kalle det en overhalt motor med ny toppakning og bunnpanne pakning + simmeringer blir ikke riktig (Den er da i utgangspunktet like slitt som den var før man begynte og "reparere"). Man må og bytte lager i motor og stempel arbeid. Dette er noe du aldri kan få for 12.000,-

En rask gjennomgang av priser viser at det er over 12.000,- bare i deler for å overhale. Da er det ikke løsnet en skrue på motoren og du har da å regne på alle timene som da forsvinner i prosessen i tilegg. Det er ikke billig med motor...

• 1 month later...
Skrevet

Selg bilen og bruk de penga på noe annet, om du absolutt vil ha noe sprekere.. Etter en uke vil du uansett føle det går for dårlig, og ikke var verdt det. Bilen blir uansett ikke verdt så mye mer, med tanke på at det er ombygd med kun motor. Ikke missforstå.. Det går helt klart bra, men du vil aldri bli mett på effekt!

Skrevet
Overhaling for 12.000,- det går ikke. Og kalle det en overhalt motor med ny toppakning og bunnpanne pakning + simmeringer blir ikke riktig (Den er da i utgangspunktet like slitt som den var før man begynte og "reparere"). Man må og bytte lager i motor og stempel arbeid. Dette er noe du aldri kan få for 12.000,-

En rask gjennomgang av priser viser at det er over 12.000,- bare i deler for å overhale. Da er det ikke løsnet en skrue på motoren og du har da å regne på alle timene som da forsvinner i prosessen i tilegg. Det er ikke billig med motor...

Kan bekrefte det du sier:

Overhalte min M10 motor i fjor vinter, gjorde det alt av rent skruarbeid selv, og maskinering på motorverksted.

Nå er dette en 4-sylindret maskin, så prisen jeg fikk det for er jo lavere enn hva du kan forvente.

Det kostet meg ca 25.000,- for TOTAL overhaling av motoren. Men da er den like god som ny(nesten ;) )

Skrevet

Usannsynlig at veiv og stempler går en runde til etter 320k så prisen er helt klart usannsynlig. Bore syl og Slipe veiv koster fort 6-8 tusen alene med moms. Så er det seks overdim stempler og ringer (10 lapper bare her). Nye lagerskåler. Oljepumpa bør skiftes. Registerkjeder og skinner. Må garantert skifte ventilstyringer på denne km. Enten prøver de å lure deg eller så vet de ikke helt hva en overhaling innebærer.

Skrevet
Usannsynlig at veiv og stempler går en runde til etter 320k så prisen er helt klart usannsynlig. Bore syl og Slipe veiv koster fort 6-8 tusen alene med moms. Så er det seks overdim stempler og ringer (10 lapper bare her). Nye lagerskåler. Oljepumpa bør skiftes. Registerkjeder og skinner. Må garantert skifte ventilstyringer på denne km. Enten prøver de å lure deg eller så vet de ikke helt hva en overhaling innebærer.

Eller de tøyer begrepet overhaling riiiimelig langt 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...