Gå til innhold

Motor i E39 touring


mathiasgranberg
 Share

Anbefalte innlegg

Er det for lite med en 2 liter bensin i en e39 stv.?

Hvilken motor anbefaler dere?

Jeg har en 00' 520i, M52B20TU altså dobbel vanos og manuelt gir, og den synes jeg fungerer fint. Kunne gjerne hatt mer krefter, men til mitt bruk fungerer den fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en E39 520 automat og synes den var alt for undermotorisert. Må høyt opp i turtall før det skjer noe, og man må gi mye gass hele tiden - noe som gjør at forbruket blir høyt. Forbruket er høyere enn f.eks. E34 525 (av egen erfaring), og folk sier også den bruker mer enn 523 og 528 E39. Jeg hadde aldri valgt noe mindre enn 523 igjen, men så hadde jeg heller aldri kjøpt meg en E39 igjen. Makan til problembil skal du lete lenger etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bensinmotorene fungerer helt greit til normal bruk. Men med 2 literen (M52B20) blir selvfølgelig ikke en såpass stor bil noen racer. Med manuelt gear går den helt OK. Av de tidlige modellene ville jeg anbefalt enten 523i/M52B25 eller 528i/M52B28. Da jeg selv skulle handle en slik touring selv for noen år tilbake, fant jeg etter prøvekjøring ut at det måtte bli enten 525iT eller 530iT (dvs M54 motoren, hadde bestemt meg for facelift på forhånd). 2,2 liters versjonen av M54 er meget bra, men jeg vurderte at jeg over tid kom til å savne litt ekstra krefter.

Men om det er for lite for deg, kommer jo litt an på hva du forventer av prestanda i en slik bil og hva du er vant med fra før. Prøvekjøring vil gi deg svaret.

Jeg har ikke opplevd min E39 som noen problembil, snarere tvert i mot. Beste bilen jeg har hatt, og den skal ikke byttes før bensinmotoriserte F10/11 blir tilgjengelige på bruktmarkedet til OK priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer av at du har en 2003 modell, og jeg hadde en 1997 modell. De tidlige modellene, og egentlig pre-facelift generelt er kjent for mye feil.

Du har hatt en E39 og er overbevist om at det er en problembil? Hvor lenge hadde du den? Er du ikke sikker på at det var ditt eksemplar som var over snittet slitt da?

Jeg har hatt 1997 528iat, en 99 530dat og har nå en 2003 525dat.den jeg har hatt mest med er den sistnevnte. jeg har hatt den litt over et år nå.

Jeg tror kanskje at du skal prøve å unngå 520 preface. da vil du iallefall ha manuell, siden denne bilen drar utrolig mye bensin uansett med steptronic/automat. Det skal sies at 528'n min også var av det tørste slaget.

Har du mye køkjøring og sånt, havner bensinerne litt i bakevja når man tenker på drivstofføkonomi.

Tror du skal satse på en facelift jeg, om du har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg personlig har kun hatt en E39 pre-facelift. Men jeg kjenner flere andre som også har hatt det og også har hatt mye problemer. Ta en kjapp titt på teknisk-delen her på forumet så ser du at E39 jevnt over er den mest omtalte for tiden. Om min var over middels slitt eller ikke blir jo vanskelig å svare på, men jeg vil si den ikke var det. Det var f.eks. komplett servicehefte til 200k km, den hadde gått 240k km da jeg solgte den. Ble godt tatt vare på av både forrige eier og meg, som var de 40 000 kilometrene den gikk utenom serviceheftet. Jeg eide bilen i 13 mnd.

De første E39'ene begynner å dra på årene nå, 15 år er faktisk ganske mye for en bil! Det hjelper ikke med all elektronikken heller, det var veldig flott da bilen var ny, men nå er det mye som begynner å bli "rottent" og MYE som kan gå galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over alt du sier. Du må også tenke på at det er E39 som er mest representert på forumet her. Preface er jo blitt veldig billig, så det er jo allemannseie.

Men som du legger fram er jo E39 snart 16 år, så jeg tror alle som handler regner med at de må utbedre diverse.

Men nå var det jo hovedsaklig motorstørrelse trådstarter var ute etter da.

Jeg ville gått for 523 eller en 525 jeg da, om det er bensin du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg personlig har kun hatt en E39 pre-facelift. Men jeg kjenner flere andre som også har hatt det og også har hatt mye problemer. Ta en kjapp titt på teknisk-delen her på forumet så ser du at E39 jevnt over er den mest omtalte for tiden. Om min var over middels slitt eller ikke blir jo vanskelig å svare på, men jeg vil si den ikke var det. Det var f.eks. komplett servicehefte til 200k km, den hadde gått 240k km da jeg solgte den. Ble godt tatt vare på av både forrige eier og meg, som var de 40 000 kilometrene den gikk utenom serviceheftet. Jeg eide bilen i 13 mnd.

De første E39'ene begynner å dra på årene nå, 15 år er faktisk ganske mye for en bil! Det hjelper ikke med all elektronikken heller, det var veldig flott da bilen var ny, men nå er det mye som begynner å bli "rottent" og MYE som kan gå galt!

E39 er blitt så rimelig at det er mange flere som kjøper disse av den yngre generasjon og med dette så blir diskusjonsnivået høyere. Jeg har en E39 528i 96 mod. Da burde den være en skrothaug i dine øyne, men den gang ei. Min har rullet nesten 270 000km og en bekjent sin har gått over 300 000km . Begge med M52B28. Elektronikken er i orden den ; )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for lite med en 2 liter bensin i en e39 stv.?

Hvilken motor anbefaler dere?

Ja, det er for lite.

523/525 er minste kravet med manuel.

Autolat så er 525/528 bedre valg.

Har selv en 530 med autolat facelift, føler den er helt fin å bruke i trafikken/norske veier. (Lider desverre av sykdommen: det kunne ha gått bedre :() Brukte selv god tid når jeg handlet bil denne gangen, og kommer aldri i livet til å gå ned på motor ytelse igjen fram for årsmodell/utstyr. Nei takk. Men det er nå meg, så du får se hva du føler for.

Ser folk på forumet nevner mye feil på e39. Vell, w211 prefacelift/w210 eller vag som er pluss 10 år er heller ikke skuddsikre.

Lykke til med kjøpet.

PS. Som andre sier, handl facelift om du har råd/muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for lite med en 2 liter bensin i en e39 stv.?

Hvilken motor anbefaler dere?

Nei det er ikke for lite, men alt kommer an på kravet ditt.

Det er ikke noen racerbil for og si det slikt, men den er friskere en en e36 318it med m40b18 motoren.

Uansett vil jeg nok anbefale deg 523/528 da det er litt mer moment i disse maskinene, noe som savnes til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mrgreen:

Eneste grunn til at det finnes 520 er vel land som norge.

Jeg tror ingen på bimmers ville valgt 520 om bilene kostet det samme som i normale land.

En 96 520 burde neppe kostet over 10k mens en 00 530 ligger rundt 40-60.

Ville dere med hånda på hjertet favorisert 520 da?

Mitt tips, styr unna 520 eller planlegg en svensk 528/530 delebil på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg personlig har kun hatt en E39 pre-facelift. Men jeg kjenner flere andre som også har hatt det og også har hatt mye problemer. Ta en kjapp titt på teknisk-delen her på forumet så ser du at E39 jevnt over er den mest omtalte for tiden

Rart at jeg sitter med motsatt opplevelse! Jeg selv har hatt E39 og har 5 kamerater som har eller har hatt E39 og jeg kan ikke rapportere om store feil annet enn ett par termostater og litt pixelfeil i noen av instrumenta! Jeg hadde selv 02 E39 520Ia og var stålende fornøyd med den i de 2 åra jeg hadde den! Eneste kristiske på den var at radiatoren måtte byttes men bortsett fra det så var den bunnsolid både mekanisk og teknisk! En kompis har hatt sin 97 523ia i tre år, kun slitedeler å en tremostat er byttet. En annen kompis har hatt både 98 523ia og 02 520ia, aldri noe galt annet at coilen røyk på 523en hans!

Jeg mener E39 er solide og driftsikkre biler, har de fått det vedlikeholdet og stellet de skal ha så har man en god bil! Tror ikke E46en er like "hardfør" som E39 når det kommer til driftsikkerhet. Vet forøvrig om en 97 520ia som har gått over 700 000 km med samme motor og girkasse, så nøkkelen ligger i vedlikeholdet og stell!

Er så sikker på E39en at når vi snart skal handle "konebil"(Pent ord for nummerto bil :wink: ) så blir det E39, fantastiske biler :)

Beste bilen jeg har hatt, og den skal ikke byttes før bensinmotoriserte F10/11 blir tilgjengelige på bruktmarkedet til OK priser.

Helt enig, har beregnet to år til med E90en før jeg skal ha F10! Om det blir bensin eller diesel får tiden vise men jeg sjesker villt på en 530xd eller 535I 8) Får se hva jeg har råd til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det for lite med en 2 liter bensin i en e39 stv.?

Hvilken motor anbefaler dere?

Ja, det er for lite.

523/525 er minste kravet med manuel.

Autolat så er 525/528 bedre valg.

Har selv en 530 med autolat facelift, føler den er helt fin å bruke i trafikken/norske veier. (Lider desverre av sykdommen: det kunne ha gått bedre :() Brukte selv god tid når jeg handlet bil denne gangen, og kommer aldri i livet til å gå ned på motor ytelse igjen fram for årsmodell/utstyr. Nei takk. Men det er nå meg, så du får se hva du føler for.

Ser folk på forumet nevner mye feil på e39. Vell, w211 prefacelift/w210 eller vag som er pluss 10 år er heller ikke skuddsikre.

Lykke til med kjøpet.

PS. Som andre sier, handl facelift om du har råd/muligheten.

Lider nok av den sykdommen jeg også, har meget lyst på en 528i, men jeg finner ingen biler med manuell....tror det blir for kjedlig med autolat som du sier, dette blir min første bil og jeg tenker at da blir det litt drøyt med automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...