Gå til innhold

E60 530D 2004, fusking på tomgang, masse feilkoder


cesandberg
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan, E60 530D 2004 har "utagerende" fusking på tomgang, høres omtrent ut som en sjektemotor.

Første symptom var ujevn gange mellom 14-1800rpm i drive, etter noen dager begynte den å fuske på tomgang, tok av en og en dyseledning, fant ut at bakerste dyse ikke endret gange på motoren når ledningen ble frakoblet. Denne dysa ble byttet, samt at luftmassemåler ble byttet.

Dette hjalp ikke noe på tomgangsfuskingen, men bunndrag og akslerasjon ble merkbart bedre.

Diagnose ved første symptom viste følgende:

3FF0 Luftmassemåler

4212 glødeplugg syl 1 aktivering

4222 glødeplugg syl 2 aktivering

4232 glødeplugg syl 3 aktivering

4242 glødeplugg syl 4 aktivering

4587 Oppvarming drivstoffilter

4507 Maf-kontr ERG-syst, ERG strøm for lav

Etter ca en uke så begynte den å fuske på tomgang, da ble luftmassemåler og dyse nr 6 byttet samt innsugspakninger.

Dette hjalp ikke noe på tomgangsfuskingen, men som nevnt så ble bunndrag og aks bedre.

Etter dysebytte, men før LMM bytte så mistet bilen all kraft, var som om den hadde 50hk, slo av tenning og på igjen, da forsvant 50hk symptomet.

Diagnose etter bytting av overnevnte:

3FF0 Luftmassemåler

4212 glødeplugg syl 1 aktivering

4222 glødeplugg syl 2 aktivering

4232 glødeplugg syl 3 aktivering

4242 glødeplugg syl 4 aktivering

4507 Maf-kontr ERG-syst, ERG strøm for lav

4BC7 innsugslufttemp, sign: åpne krets eller

4BA0 innsugslufttemp, sign: åpne krets eller

4B10 Kontroll enhet for jevn gange, korreksjonsmengde for høy

4B11 jevn gange kontroll korreksjonsmengde for lav

4BC2 luftmengdemåler : avbrutt eller kortsluttet til jord

443C sylinder 3, innsprøytningskrets, avbrudd

441C sylinder 1, innsprøytningskrets, avbrudd

442C sylinder 2, innsprøytningskrets, avbrudd

Har lest alt vi kommer over av tråder her ang feilkoder og E60 faenskap, men ble ikke kloke for det.

Feilkoder er lest av hos NAF.

Er det noen kloke hoder som har noe innspill her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vanskelig å diagnostisere dette uten å måle er verdier fra motorstyringen, du kan jo sjekke smooth running measurement på motoren, og se om det er en spesiell sylinder som stikker seg ut, også kan du jo megge dysene mellom + og huset på dysen og se om det er noe overslag, da kan det lage merkelige problemer.

Fjusker den på noen spesiell motor temperatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den vi bruker er en 1000 V lavstrøms megger, vil ikke garantere at en sterkstrøms megger er lurt å bruke.

Edit: Men før du gjør det vil jeg sterkt anbefale å lese er verdier fra motor, og helst gå til noen med litt mer peiling enn NAF for å diagnostisere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har jo vanlig megger 250-500-1000v, og det er standard elektronisk likestrømsmegger, hvis jeg kortsluttet/lasket mellom pinnene på dysene så skulle det ikke være noe i veien for å megge mellom disse og jord/chassie, eller tenker jeg feil?

Meggingen skal jo bare få frem om det er dårlig isolasjon mellom faseledning og jord?

Diagnose kan en jo evt ta en annen plass ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt nå er at I-Drive systemet slutter å virke med jevne/ujevne mellomrom. Musikk starter og stopper, den kan starte, for så å spille i 10 sek, så kutter den i ca 1 sekund, og så kommer den tilbake. Skjermen fryser i mange sekunder av gangen, uavhengig av hva den er satt til å vise. Er tydeligvis noe omfattende lurium på gang med denne bilen ja.

Megging viste ikke noe feil på dysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På e39 så er det ikke ukjent at bakstykket til tenningslåsen går i stykker, er dette en case på e6x?

Du har uansett en feil som styrer alt i hele bilen. Så du trenger ikke fokusere på hver feilmelding, du må se på strømtilførsel, evt ledningsbrudd.

Hvor du skal lete aner jeg ikke.

Har du sjekket batteripolene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen vært på merkeverksted, og det er faktisk swirlflaps som har løsnet og mest sansynligvis kilt seg på en eller annen måte i innsugsventilen på syl 6 som lager ujevn gange og tikking fra blokka.

Det betenkelige er at verkstedet som byttet dyse nr 6 fikk bekjed om å sjekke swirvflaps pga at de måtte demontere innsuget for å komme til dyse 6. De kom ikke med noe konkret tilbakemelding på dette.

I-drive problematikken er ikke ordnet opp i enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...