Gå til innhold

Momstrekk når man handler deler fra en tysk forhandler


Balltre
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har fått tilbake mva når de har handlet fra en BMW-forhandler? Det er tross alt ganske mye papirarbeid for de, man kan jo bare se på hvor lite "taxfreee" gir tilbake.

Det gjelder fysisk handel i DE, ikke internethandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke handlet BMW deler fra tyskland, men har handla mercedes deler flere ganger fra forhandler i tyskland å da har jeg ikke betalt tysk moms siden det er til export å en betaler moms i norge når deler blir tollet inn. Vil tro det fungere på samme måte hos BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste forhandlere i Tyskland gir deg muligheten til å handle på eksport, dvs. ex. moms (for utførsel fra Tyskland). Litt ulik praksis, men noen gir deg da fradrag direkte i prisen (= 19 % moms) mot at du har eksportpapirer og så må du tolle inn i Norge (dvs. momse inn= 25 %). Frakt kommer i tillegg før moms, så det må betales moms av frakten også.

Kjøper du bil i Tyskland kan du altså enten få direkte fradrag eller betale inkl. tysk moms og deretter få den refundert når papirene er returnert til selger i Tyskland. Får du moms refundert etterpå, må du betale norsk moms på hele kjøpesummen og dermed også søke om å få igjen den norske momsen på den tyske...litt tungvint.

Eksempel: Anta at du kjøper en bil i Tyskland for EUR 23.800.- inkl. tysk moms (=19 %). Prisen er da EUR 20.000.- eksl. tysk moms. Du kan da enten få den til EUR 20.000.- og momse inn i Norge (= 20.000 x 8 i kurs + NOK 4.000 i frakt ) x 0,25 = NOK 41.000. Med tillegg av norsk moms blir prisen da nok 160.000.- + 4.000.- + 41.000.- = 205.000.-, eller du kan betale: (23.800.- x 8 + NOK 4.000.-) x 1,25= NOK 243.000.- og så søke om å få igjen både tysk moms på EUR 3.800.- x 8 = NOK 30.400.- fra forhandler/tysk tollmyndighet og norsk moms på 30.400.- x 0,25 = NOK 7.600.-; samlet NOK 38.000.-. Prisen blir da NOK 243.000.- - NOK 38.000.- = NOK 204.000.-. Men det er en mer tungvint prosess...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balltre, det er ingen forskjell på om du handler deler eller bil. Som du ser av mitt innlegg har jeg ikke tatt med importavgiftene for bil; disse kommer i tillegg ved bilimport, mens det for import av deler "kun" påløper moms. Så om du kjøper deler for EUR 20.000.-eller bil, så er det ingen forskjell ift praktiseringen av reglene for moms (bare importavgiftene for bil). Du må bare gjøre avtale med selger i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat BMW-deler, men vi handlet en bag til en barnevogn i en butikk i Tyskland i april i år. Vi betalte full pris i butikken og fikk med et dokument som måtte stemples på et tollkontor når vi skulle forlate EU. For vår del ble dette i Hirtshals i Danmark.

Etter at dette var stemplet kunne vi fakse dette til butikken og få pengene overført via bankoverføring (minus utgiftene butikken har for dette), eller vi kunne møte opp i butikken og få hele beløpet refundert. Var ingen tidsfrist for dette slik jeg forstod det. For vår del skulle foreldrene mine ned noen uker retterpå, så de hentet pengene for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som awt ganske riktig påpeker, skal dette være fullt gjennomførbart. Dog ved at man altså betaler full pris inkl. tysk moms for varen, deretter får kopi av faktura stemplet ved utreise av EU, og så sender utførselsdokumentene tilbake til selger, som så får utlagt moms refundert fra tyske myndigheter.

Man er selvsagt avhengig av å velge å gjøre innkjøpene fra noen som finner det bryet verdt å gjøre denne ekstraservicen for deg etter at handelen er gjennomført. Det lønner seg derfor å handle hos noen man har et godt kundeforhold til, og/eller velge noen som har solid rutine og erfaring på denne type transaksjoner.

Eventuelt kan man ta kontakt med noen av de foretakene som aktivt markedsfører seg inn mot eksportmarkedet, type Ulrich Soder eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nettopp det med bryderiet som jeg lurte på.

For å ta det helt konkret så har M-B stengt alle mine muligheter for å importere deler fra DE. Slik jeg ser det nå må man reise ned til DE fysisk og kjøpe delene hos en forhandler. Så spørs det om forhandlerene der kan nekte momstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en slik situasjon jeg mistenkte du var kommet i.

Det er kjent at mange store konsern strekker seg ganske langt for å hindre såkalt gråimport, og for å gi sine importører enerett på sine respektive markeder. MB er kjent for å være ganske ivrige i så måte.

Som nevnt tidligere ville jeg kun våget å satse på en forhandler som beviselig hadde rutiner for slik momsrefusjon. Hvis ikke løper man en risiko å få høre et "yes, we can" når man forhørte seg, bare for å oppleve når man leverte inn stemplet utførselsdokument at forhandleren hadde oppdaget at det lå føringer fra MBs hovedkontor at man ikke skulle prioritere slike oppdrag. Resultat: Moms betalt til to suverene stater....

En mulig løsning kan kanskje være å handle fra en USA-forhandler og få sendt varen gjennom en Jetcarrier-adresse. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...