LarsFromasj Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Hei, En kollega av meg har en E46 Touring. Denne står pr. dags dato på uoriginale 15" felger med vinterdekk som er SUPERTRANGE rundt bremsene. Jeg byttet bakbremser på denne nå i helgen, og da skraper felgen i bremsecalipperen. Sansynligvis har de nye skivene hatt litt mindre gods i senter, slik at felgen står ørlite grann lenger inn enn den gjorde opprinnelig. Så er frågan, Hvor store felger kom E46 med originalt? Vognkortet sier 7x16", men dette er på sommerdekk. Hun har nemlig liggende originalfelgene med sommerdekk, da bilen nå går på 18" M-Tech felger på sommer. Jeg rådet henne til å kjøpe nye vinterdekk til de originale 16" felgene da hun må ha nye uansett, og da er det god plass til bremser og det som er. MEN, fyren på dekksenteret frarådet henne sterkt å kjøre på 16" vinterdekk på denne bilen! Han mente det ble for stort. Det er snakk om 205/55-16, likt originaldimensjon på sommerdekk. Noen som har synspunkter på dette? Jeg mener at det bør være en smal sak og sette 16" på denne på vinterføre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.H.D Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 205/55/16 vinterdekk på 7x16 er selvfølgelig helt kurant på en e46 touring. Merkelig utsagn fra en dekkforhandler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Ja... 205/55-16 passer på alle modellene. Det er kun modeller med de minste motorene som kan bruke 15" felger... f.eks 316i, 318i (prefacelift), 320i (prefacelift), 318d og 320d (prefacelift). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsFromasj Skrevet Januar 9, 2012 Forfatter Share Skrevet Januar 9, 2012 Dette er en 320d facelift. Har disse større bremser enn prefacelift? Ble faceliften levert med 16" som standard, sommer og vinter? Nå kan det jo selvsagt være at disse 15" felgene går på fordi de er uoriginale, og at originale 15" felger er litt mer romslige innvendig, evt. ørlite annet innpress. Men det er jo litt smått uansett på en såpass stor bil. Men da er det jo ingen tvil, da blir det 16" på vinter også. Jeg hadde selvsagt gått for dette selv uten tvil, men jeg vil ikke anbefale noen noe uten å selv ha prøvd det da denne frøkna bare er en "bilbruker", uten noen spesiell interesse Noen som forøvrig har vært borti dette med bremseskivene, at de bygger mindre og at felgen dermed får et annet innpress?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Januar 9, 2012 Share Skrevet Januar 9, 2012 Snodig å si fra en "fagmann", jeg kjører på 8*17 og 225/45-17 på min touring. Dette fungerer knallbra, uansett har jo gode dekk alt å si. Hadde 7,5*16 med 205/55-16 på min forrige e-36 touring, og det fungerte knall. (mimrer tilbake til 2005 med kolonne på Haukeli da jeg var en av få biler som kom opp bakken etter stopp, med ny v70 bak og ny touran forann som måtte rygge...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå