Gå til innhold

Regnsensor? e39

Naitsirhc
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har samme problem... Regnsensoren virker inaktiv... Fungerer kun som interval og forskjellig hastighet på intervalen fungerer heller ikke. Samme tempo uansett. Noen som har forslag til feil eller tips om rep eller videre feilsøking? Bildet er av klumpen bak speil... Er det regnsensoren man ser her? Finner ingen "kladd" nede hvor luften fra vifta kommer...

1janug352a5lzlt7rzs3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nevnes at man ikke trenger å helle vann foran sensoren, altså midt på, øverst på ruta.

Regnsensoren fungerer ved at boksen bak speilet sender et IR-lys utover frontruten, og en mottaker midt på dashen, gjemt i luftekanalen måler hva den får. Differansen mellom sendt og mottatt signal sendes så til hjernen, og den ser hvilken sensitivitet som er satt inn på intervallen, og finner ut om den skal ta et sveip over ruta :)

Det stemmer nok ikke helt. Se side 11 i dette dokumentet:

http://www.bmwclub.lv/files/Tab_7_Centr ... ronics.pdf

Du må ha vann på sensoren, det er kun det området den sjekker med IR lys.

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor er denne "kladden" det snakkes om tidligere i tråden??? har sett etter den, men ikke å finne? er det forskjellig type regnsensorer det er snakk om her?

Er det den som skal sitte i utblåset opp på dashen du mener?

Sitter ingenting på dashen som har med regnsensoren og gjøre, regnsensoren sitter opp med speilet, og det er alt. Se i tekstfilen jeg linket til i sta, der ser du på side 11 hvordan den fungerer.

Den ser foresten slik ut:

0wjlwzfcga51hojrogvl.jpg

Det finst 2 typer, en er kun regnsensor (AIC) og den andre er regn/lys sensor (RLS).

Se her, også:

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/06/07/67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnsensoren følger med om du har xenon lys på E39! Og Xenon lys står i utstyrslista di ser jeg ;-)

Den fungerer etter totalrefleksjonsprinsippet. IR lys lyses i 45 graders vinkel slik at totalrefleksjon oppnås. Når vann(eller andre ting) kommer på ruta vil refleksjonen brytes og IR lyset går ikke inn i mottageren på samme måten lenger og viskerne aktiveres.

På min 97 modell E39 så gikk viskerne kun på intervall når jeg aktiverte regnsensoren. Koblet til diagnose og slettet feilkode og vips så fungerte regnsensoren som den skulle igjen ;-)

720px-Rain_sensor_en.svg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt.

Hmm, jeg skal ikke krangle på deg der.

Isåfall har jeg blitt massivt feilinformert av BMW i USA, samt lokale BMW-sjapper...men jeg skal som sagt ikke krangle på det.

Men det er jo da rart at den oppdager vann nederst på ruta og tar et sveip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har regnsensoren med xenonlys og gjøre? :?

Det var bare en pakke. Når du bestilte Xenonlys så var Regnsesnor med på kjøpet.. Aner ikke hvorfor..

Kanskje en "bedre sikt pakke" eller "se bra comfortpakke" ellerno :P

Hmm, jeg skal ikke krangle på deg der.

Isåfall har jeg blitt massivt feilinformert av BMW i USA, samt lokale BMW-sjapper...men jeg skal som sagt ikke krangle på det.

Men det er jo da rart at den oppdager vann nederst på ruta og tar et sveip.

Den gjør ikkeno sveip om det kun er vann nederst på ruta ;-) Det må være vann på sensoren om den skal ta et sveip..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri skjedd med meg, om det drypper fra en tunnell som treffer nederst på ruta så skjer det ikke noe. :)

Som du ser på bildet til aloebiz.net, går IR kun inne i laseren på et lite område. :)

Den dingsen dere snakker som sitter på dashbordet, er sikkert solar sensoren til klima..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dingsen dere snakker som sitter på dashbordet, er sikkert solar sensoren til klima..? :)

Hehey, right you are! :D

Endelig fikk jeg et korrekt svar på hva det er... :)

Solar sensor?? Dvs at den tar høyde for solstråling og temp osv??

Ja, slik den vet når solen steker og da kjører den på med mer luft eller styrer luften andre veier osv.

Men leste at denne kom på 1999 modeller eller noe slikt, men det skal jeg ikke si sikkert, leste det i en tråd på bimmerforums.com. :)

EDIT:

Kan lese alt om den her:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=416501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...