Gå til innhold

Div feil på Pkk - litt assistanse i foringsjungelen til E39

SINO
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk følgende feil på PKK i dag (gjelder bil i sign 96 E39 520i:

(det som det står ok bak har jeg kontroll på (tror jeg..))

1.1.9 Mer enn 25 % rust på ene av side av skive v.b (ok, 2 nye skiver+klosser)

1.2.3 Parkbrems dårlig (ok, nye sko, fjærer evt wire)

2.2 Defekt mansjett på styring v.s og h.s (trenger litt hjelp her)

2.3 Slitasje indre endeledd h.s (hjelp)

2.4 Dårlig selvoppretting (tipper sammenheng med 2.2, evt så blir det "ny" tannstang) (hjelp)

3.2 Defekt vinduspusserfeste v.s (fikset på stedet, åpen lås på pusser...)

5.2 Bakaksel - slakk i innfestinger v.s (ytre opplagring nedre bærebru) (hjelp)

5.3 Brudd i fjær v.s bak (bytter begge)

5.4 Slakk i kuler foran (den stabstaget er festet i tror jeg) (hjelp)

Sånn, det var det. Ingen store overraskelser og var ute i god tid for en gangs skyld. Trenger ikke å være ferdig godkjent før 31/5 (30/6 i praksis), så jeg har litt tid på meg utover våren.

Tenkte dog å handle deler snart, så hvis det utifra beskrivelsen er mulig å si noe om hva jeg eksakt trenger av stag/foringer/mansjetter er det til stor hjelp!

P.S kan dårlige tårnlager/svinglager gi dårlig selvoppretting. Mer keen på å bytte det enn tannstang. Styring blir verre på sommeren. Har delvis selvoppretting når det er kaldt (noe som kanskje peker mot dårlig smurt tannstang når jeg tenker meg om)

Takknemlig for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg oversikt over priser fra Mekonomen;)

1.1.9: - Skiver begge sider: 842,-

- Klosser begge sider: 539,-

1.2.3: - Bremsesko begge sider: 504,-

2.2: - Mansjetter som sitter lengre inne på indre endeledd: 186,-

2.3: - H. Indre endeledd: 561,-

2.4: Den har jeg aldri hørt før for å være ærlig:P Anyway..

5.2: Det er foring: 402,-

Sånn ser den ut

utennavnh.png

5.4: Jepp, det er stabstaggleddet 580,- for begge.

utennavn2f.png

korrekt meg om jeg tar feil :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt på NAF ja. Var det ulurt?

Tenker å handle på Koed. Så ikke ut til å bli altfor dyrt, med mindre jeg må bytte tannstang. Da blir det vel drøyt 3000,- til for en byttetannstang.

Tusen takk for hjelpen, da skal jeg nettshoppe litt! Har tidligere hatt mercedes, derfor er jeg ikke helt stø på hva som bør/må byttes ved nevnte feil på BMW.

Er det noen av tingene som trenger spesialverktøy eller bukk. Har vage planer om å gjøre det hjemme når det blir litt varmere i været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eBay?! Etter et par måneder går jo de rett i dass da:P. De fleste ihvertfall. Men Koed har halve prisen med samme kvalitet, ja. GS-Bildeler kan også være tingen , men usikker på priser der. Handler bare fra Mekonomen.

Ebay har mye greit som ofte koster tre ganger mindre. Det meste på Koed er ettermarkedsdeler, så spiller ingen rolle om du kjøper det derfra eller på Ebay.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøy påstand det om Ebay. Jeg vil si det er "litt" forskjell på kvalitet fra Kina-delene på Ebay mot Lemförder produsert i Tyskland.

Dårlig selvopprettning kan skyldes feil med hjulvinkler og/eller servo/tannstag. Under prøvekjøring gjør de en kraftig sving og slipper rattet. Det skal da gå automatisk tilbake mot senter uten at rattet berøres. Ikke umulig at feil hjulvinkler har en sammenheng med 5.4, da det er kuleinnfesting på begge armene forran (bærearm og casterstag. Be verkstedet som tok kontrollen om å spesifisere dette nærmere.

Sliter bilen mye på dekk? For meg er det litt forunderlig at man kan kjøre rundt i en bil med såpass mange feil uten å reagere på det selv. Dette skal merkes godt under kjøring, både i form av kjøreegenskaper og ulyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er jo ikke hvor du kjøper det, men HVA du kjøper. Drøssevis av merker på ettermarkeds slitedeler (mange er nok produsert på samme fabrikk), men holder man seg til de store og kjente merkene så har man mer kontroll på hva man får. Jeg har blandet erfaring med de billigste alternativene og etterspør spesifikt Lemförder når jeg ber om pris på understell. Har også god erfaring med Sachs, Brembo og Febi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått erfare at det ikke lønner seg å kjøpe understellsdeler fra meca/mekonomen.. De har alltid dekket med ny del, men jeg måtte skifte nedre bærearm 3 ganger ekstra pga meca.

Det du sier er ikke riktig

Mekonomen selger blant annet Lemförder og Rüville. Kvaliteten på disse er nær originale og varer lengst.

Om ikke jeg tar feil leverer BMW med Lemförder understell fra fabrikken? Har bare hørt det;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøy påstand det om Ebay. Jeg vil si det er "litt" forskjell på kvalitet fra Kina-delene på Ebay mot Lemförder produsert i Tyskland.

Dårlig selvopprettning kan skyldes feil med hjulvinkler og/eller servo/tannstag. Under prøvekjøring gjør de en kraftig sving og slipper rattet. Det skal da gå automatisk tilbake mot senter uten at rattet berøres. Ikke umulig at feil hjulvinkler har en sammenheng med 5.4, da det er kuleinnfesting på begge armene forran (bærearm og casterstag. Be verkstedet som tok kontrollen om å spesifisere dette nærmere.

Sliter bilen mye på dekk? For meg er det litt forunderlig at man kan kjøre rundt i en bil med såpass mange feil uten å reagere på det selv. Dette skal merkes godt under kjøring, både i form av kjøreegenskaper og ulyder.

Merker det og visste om feilene, derfor var det heller ingen stor overraskelse.

Jeg var med under kontrollen, og det er ikke sånn at foringene mangler gummi og det er metall mot metall. Men de varer heller ikke 2 år til. Ikke veldig lenge siden jeg var på 4-hjulskontroll, så jeg tror ikke hjulvinkler er et problem. Ingen unormal eller ujevn dekkslitasje, bruker standard dekkdim. Mener å ha lest tidligere at tannstang på tidlig E 39 kan være et problem.

Ellers er jeg ikke veldig interessert i diskusjoner pro/con kina-deler i tråden min. Jeg skal ikke ha kinadeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...